Utstilling 10. mai – 1. juni 2008

Utvalg | Gå til utstilling

Heroiske strøk av buen, (Arne Nordheim etter Klee)
Heroiske strøk av buen, (Arne Nordheim etter Klee)
tresnitt/linosnitt, 2 stk. 100x74 cm

Utstilling 7. januar – 29. januar 2006

Utvalg | Gå til utstilling

Dag Solstad
Dag Solstad
lino/tresnitt, 70x100 cm
Olav H. Hauge
Olav H. Hauge
lino/tresnitt, 58x173 cm
Dag Solstad
Dag Solstad
tresnitt, 74x120 cm

Andre verk

Croquis 17
Croquis 17
metalltrykk, 40x30 cm
Jon Fosse
Jon Fosse
tresnitt, 40x30 cm
Dag Solstad
Dag Solstad
tresnitt, 39x30 cm
Madame Moitessier
Madame Moitessier
etsning, 38x30 cm
Stein Mehren
Stein Mehren
etsning, 39x30 cm
Vindtorn
Vindtorn
tresnitt, 39x30 cm
Stein Mehren (etter R. Fludd)
Stein Mehren (etter R. Fludd)
etsning, 39x29 cm
Stående figur
Stående figur
etsning, 39x29 cm
Erlend Loe (etter Giacometti)
Erlend Loe (etter Giacometti)
etsning, 39x29 cm
Bjørnson (etter Ransve)
Bjørnson (etter Ransve)

Tom Gundersen

BIO

Det er ingen original oppfatning å hevde at portrettet med tradisjonelle midler er en avsluttet historie. Når man likevel forsøker seg innen dette området, kan det vel mer karakteriseres som skriblerier og notater i margen på et gammelt verk. Eller man kan se tradisjonen som en palimpsest som skimrer lag på lag under ens egne forsøk. Jeg har valgt meg palimpsest-begrepet som styrende metafor. Dels som uttrykk for en bevisst utveksling med kunst/portretthistorien. Ved å ta utgangspunkt i tidligere bilder, bringer en med seg noen av disses opprinnelige betydninger. Nye betydninger kan veves sammen med de eldre, og «dissonansen» mellom dem kan gi særegne resultater. Mer konkret kan palimpsest-begrepet også brukes om en bestemt trykkepraksis. Gjennom mange års studier av portretthistorien har jeg utarbeidet et arkiv av trykkplater med referanser til og sitater fra denne historien. Fra dette arkivet på over 200 plater (mest lino og tresnitt), kan jeg velge motiver som trykkes lagvis under mitt aktuelle portrett. Mine portretter er omveiens portretter. De forsaker den såkalte portrett-transaksjonens direkte møte, og går heller snirklete veier i kunst- og kulturhistorien. De henviser nok til en bestemt person, men samtidig til andre bilder, andre portretter i et spill med konvensjonene.

CV

Født i 1951

UTDANNELSE
Statens kunstakademi, Oslo
Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo

SEPARATUTSTILLINGER
Hå gamle prestegaard, 2008
Trondhjems Kunstforening, 2007
Porsgrunn Kunstforening, 2007
Kunstnerforbundet, Oslo, 2006, 1998
Kunstnersenteret i Buskerud, Drammen, 2004, 1989
Schæffergården, København, 2002
Norske Grafikere, Oslo, 2001, 1992
Finnskogutstillingen, 1999
Drammen Kunstforening, 1999
Oslo Kunstforening, 1994
Norske Grafikere, Oslo, 1992
Skien Kunstforening, 1992
Kunstnersenteret i Buskerud, Drammen, 1989
Galleri UKS, Oslo, 1988

KOLLEKTIVUTSTILLINGER
Norske bilder 99, Rådhusgalleriet, Oslo, 1999
Høstutstillingen, 1998, -96, -91, -90, -89, -84, -83, -76
Norsk Internasjonale Grafikk triennale, Fredrikstad, 1995
”Grafikk 95”, Trondhjems Kunstforening, 1995
”Grafikk som utsmykning”, RAM Galleri, Oslo, 1993
”Trykk” Galleri UKS, 1991
”Saganatt i kjelleren”, Henie-Onstad Kunstsenter, Høvikodden, 1987
Østlandsutstillingen, 1987, 86, -85
”Grafikk som utsmykning”, Galleri F-15, Moss, 1985
Ung nordisk kunstfestival, Stockholm, 1985
Sommerutstillinga, Seljord

INNKJØP
Nasjonalmuseet
Museet for samtidskunst
Nasjonalgalleriet
Stortinget
Norsk kulturråd
Sørlandets Kunstmuseum
Drammen fylkeskommune
Drammen kommune
Trøndelag Billedgalleri
Asker kommune
Tønsberg kommune
Kunst på arbeidsplassen
Skien Billedgalleri
Østfold fylkeskommune

UTSMYKNINGER
Universitetet i Oslo, 1999
Den norske ambassaden i Berlin, 1999
Ibsenhuset, Skien, 1995
Europarådet, Strasbourg (Den norske delegasjonen)
Stortinget, 1992
Nord-Odal kulturhus, 1991
Gulskogen skole, Drammen