Thore Heramb

Katedral (2005) — Thore Heramb
Eline (1960) — Thore Heramb
Grantrær på Jæren (2004) — Thore Heramb

Heramb er først og fremst kolorist, solid forankret i den klassiske moderne tradisjon som tegner seg fra impresjonistene og Matisse. Det særskilte ved Heramb ligger i hans prangende palett. Ved å brekke og kombinere fargene på en subtil og uventet måte, maner Heramb frem en koloritt som er djerv og uhyre finstemt.

Thore Heramb er født i 1916. Han var elev av professor Jean Heiberg på Statens Kunstakademi i Oslo 1939/40, debuterte på Høstutstillingen i 1938 og 5 år senere holdt han sin første separatutstilling i Kunstnerforbundet (1943). Heramb har hatt store utstillinger i de viktigste gallerier og museer i Norge, samt en rekke utstillinger over hele Europa, som Paris, London, Warszawa, Edinburgh og København. Han har utført en rekke utsmykninger og er representert i store samlinger i inn- og utland.