Utstilling 28. oktober - 19. november 2006

Margareta Bergman fotografi   overlyssalen

Vi har gleden av å vise billedkunstneren Margareta Bergmans (1955) første separatutstilling i Kunstnerforbundet med fotoutstillingen Riga Rom i Overlyssalen. Det er 20 år siden Bergman sist stilte ut i galleriet på den kollektive Sommerutstillingen i 1986. Riga Rom markerer samtidig den første separatutstilling av fotografi som kunstart i Kunstnerforbundets Overlyssal. Utstillingen består av 21 fargefotos i varierende størrelser og er en billedserie Bergman påbegynte under et atelierstipend-opphold i Riga, Latvias hovedstad i 2005.

Bergmans arbeider preges av improvisert kontinuitet og hun avbilder sine omgivelser som en undersøkelse av hvordan synet fungerer. Hun arbeider med en saklighet som ikke er dokumentarisk, men heller mental og poetisk, der hun utnytter tilfeldighetene. Verkene uttrykker en kombinasjon av komposisjon og hverdagsforankring. Bergmans intensjon er bilder som skaper uorden i vårt kodede blikk, vise øyeblikk av intimitet. I fotografiets selektive utsnitt av virkeligheten søker Bergman etter noe uhåndgripelig bortenfor fakta, opplevelser utenfor språket. I så måte kan synet opptre som en introvert, kroppslig handling.

Les mer om kunstneren..

Riga rom
1 Riga rom
foto, 95x95 cm

Kristina Bræin installasjon   vindussalen

Vi har gleden av å vise et installasjonsarbeid av billedkunstneren Kristina Bræin (1955) i Kunstnerforbundets Vindussal. Bræin bor og arbeider i Oslo. Utstillingen er hennes første i Kunstnerforbundet. Bræins verk skapes delvis etter improvisasjonens prinsipper i den forstand at ikke alt er bestemt på forhånd. Kunstneren tar utgangspunkt i rommets egen struktur, atmosfære og funksjonelle elementer. Et tomt rom er for Bræin aldri tomt.

Bræins verk blir til mens hun arbeider i dialog med rommet. Rommets funksjonalitet ansporer kunstneren til en ikke funksjonell betraktningsmåte; et mentalt interiør utvikler seg og bereder grunnen for noe som kanskje aldri blir materialisert. Bræin benytter gjerne materialer som ikke forbindes med kunst, som hverdagsobjekter av alle slag. Slik bringes frem en diskusjon om verdien av ting. Fordi materialene lett kan forveksles med etterlatenskaper etter dagliglivets aktiviteter, kreves streng presisjon og reduksjon, noe som i høy grad preger hennes installasjoner. Øynene er Bræins viktigste verktøy og satt på spissen sier hun selv at hun ikke har noen vilje, ”bare øyne.» Den visuelle følsomhet kan utvikles svært langt og samspillet med utstillingsrommet kan utvikle seg til en subtil dialog, hvor betrakteren kanskje tvinges til å se bedre enn vanlig for å fornemme et budskap. Observasjon og refleksjon rundt det som allerede eksisterer utløser hos Bræin impulser til å understreke, overse eller kommentere mer enn å formulere noe bastant nytt.

Kristina Bræin er utdannet ved Universitetet i Oslo, musikkvitenskap og kunsthistorie (1978-83), Arkitekthøyskolen i Oslo (1982-84) og Kunsthøyskolen i Oslo (1992-97). Hun har stilt ut separat en rekke ganger og deltatt på mange gruppe- og kollektivutstillinger i inn- og utland.

Les mer om kunstneren..

Lampe
Uten tittel
8 Lampe
plastikkbag, maskeringstape, Høyde 60 cm
7 Uten tittel
grenuttak, telys, 4x4x70 cm

Shahram Takhsha maleri   2. etasje

Vi har gleden av å vise et utvalg oljemalerier i mindre formater av billedkunstneren Shahram Takhsha (1976) i Kunstnerforbundets Lille sal i 2. etasje. Takhsha flyttet fra Iran til Norge i 1999. Det er første gang Takhsha stiller ut i Kunstnerforbundet.

Takhsha fokuserer på stilleben som motiv og arbeider innenfor en malerstil med røtter i superrealisme eller fotorealisme, en stilretning innen maleri og skulptur som oppsto i USA og Storbritannia på 1960-70-tallet. Hverdagslige motiver gjengis med tilnærmet fotografisk nøyaktighet. I Takhshas verk finnes dessuten referanser også til popkunsten og surrealismen i hans valg av ulike billed-elementer satt inn i helt nye sammenhenger. Alminnelige hverdagsgjenstander blir opphøyet og omgjort til kunst, slik Andy Warhol skapte bilder med suppebokser eller Colaflasker. Takhshas univers består imidlertid oftest av stilleben i mindre formater som rommer billedelementer med referanser til andre kunstneres figurmaleri og sorthvitt fotografier. I komposisjonene stilles bilde i bilde sammen med fremstillinger av brukte objekter med referanser til eget medium. Malingbokser, kanner, pensler, glassflasker, tallerkener og bord gjengis med stor nøyaktighet og tydeliggjør kunstnerens interesse for materialets stofflighet og tekstur. Spor av bruk og hendelser på gjenstandene gir henvisninger til barokkens vanitastematikk. Referansene til både historiske og samtidige mestere er fremtredende hos Takhsha.

Takhsha er utdannet fra Kunsthøyskolen i Esfahan, Iran (1994-99) og Oslo Kunstfagskole NISS (2001-03). Han har hatt flere separatutstillinger og deltatt på mange gruppe- og kollektivutstillinger i Iran og Norge.

Les mer om kunstneren..

Uten tittel
1 Uten tittel
olje på lerret, 5x40 cm

Hilde Dramstad smykker   2. etasje

Vi har gleden av å vise smykkekunstneren Hilde Dramstads (1965) metall-arbeider med tittelen Late night show i Kunstnerforbundets kunsthåndverkssal i 2. etasje.

Utstillingen Late night show er en smykkeutstilling bestående av ca. 18 arbeider; halssmykker, brosjer og ringer. Smykkenes uttrykk er relatert til livet og drømmelivet om natten. Til grunn for verkenes uttrykk ligger tanken om at med mørket og roen kommer en følelsesmessig underverden opp til overflaten, hvor drømmer, redsler og hemmeligheter fører oss gjennom natten fram til neste dag. I denne tilstanden blir det overfladiske ekstra synlig. Dramstads arbeider assosierer disse stemningene gjennom hennes bruk av materialer og farger. Smykkene er fremstilt i blant annet tekstiler, readymades og sølv. Teknikken er i mange av arbeidene trykk på tekstil. Verkene er preget av letthet, flyktighet og det lekende. Både barnas og de voksnes nattebilder er tilstedeværende.

Dramstad er utdannet ved Voss kunstskole, metallinja (1988-89) og Statens Håndverk og Kunstindustriskole (1989-94). Hun har tidligere hatt separatutstilling i Kunstnerforbundet (2000), samt deltatt på en rekke gruppe- og kollektivutstillinger i inn- og utland. Hun er innkjøpt av blant andre Kunstindustrimuseet, Oslo, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Tromsø, Norsk Kulturråd, Riksutstillingene og Østfold fylkeskommune. Hun har også mottatt Norsk Forms Pris til ung formgivere (2001).

Les mer om kunstneren..

Halssmykke
Sheep over the gate
Halssmykke
sølv, plast, 20 cm diam
Sheep over the gate
sølv, høyde 3 cm