Utstilling 23. september - 22. oktober 2006

Eilif Amundsen maleri   overlyssalen

Vi har gleden av å vise en rikholdig utstilling av billedkunstneren Eilif Amundsens (1930) malerier i Kunstnerforbundet denne høsten. Amundsen stilte ut første gang kollektivt i Kunstnerforbundet på Juniutstillingen ”Syv unge Bergensmalere” 1957, og senere separat i 1976 og 1979.

Amundsens utstilling i Overlyssalen omfatter en rekke oljemalerier i varierende formater som viser de fleste motiver innenfor hans produksjon: landskaper, interiører med og uten figurer, portretter, akt og stilleben. Verkene som presenteres viser typiske trekk ved Amundsens malerstil og er utført i perioden 1990-2005. Motivene er bygget opp i en ledig og spontan ekspressiv teknikk samtidig som uttrykket er rolig og harmonisk. Koloritten holdes i duse, finstemte valører dominert av gråhvitt og gråblått, ofte med kontrasterende innslag av oker, rødt og rosa. Amundsen utnytter bevisst fargenes iboende lysverdi og stofflige muligheter og demonstrerer gjennom dette en konsentrasjon rundt lys og atmosfære i sine motiver.

Bildene som stilles ut i Kunstnerforbundet har tidligere dette året vært vist i forbindelse med åpningsutstillingen i det nyetablerte kunst- og kultursenteret Kabuso i Øystese i Hordaland. Anledningen var at Hordaland Fylkeskommune valgte Hardanger som tusenårssted. Bakgrunnen for valget av Amundsen som utstiller, hadde sitt opphav i at hans bilder skildrer det vestlandske lyset.

Amundsen er utdannet ved Bjarne Engebrets malerskole i 1954, Statens Kunstakademi under Jean Heiberg i 1954-55, Alexander Schultz i 1955-56, Aage Storstein 1957-58. Han har studert grafikk ved SHKS under Chrix Dahl, BKHS under Povl Christensen, og hospiterte høsten 1956 ved Académie Colarossi og Académie Julian. Han har hatt en rekke separatutstillinger og deltatt på mange gruppe- og kollektivutstillinger gjennom sitt lange kunstnerskap.

Amundsen er innkjøpt av blant andre Norsk Kulturråd, Bergen Kunstmuseum, Aalesund Kunstforenings faste samling, Bergen Kommune, Oslo Kommune, Riksgalleriet, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og Storebrand kunstsamling.

Les mer om kunstneren..

Stol, bord, vindu
Vår med sne
Sitter forover og tenker
Huset i parken
1 Stol, bord, vindu
olje på lerret, 56x66 cm
13 Vår med sne
olje på lerret, 50x61 cm
17 Sitter forover og tenker
olje på lerret, 60x50,5 cm
27 Huset i parken
olje på lerret, 50x61 cm

Kristin Ytreberg installasjon   vindussalen

Vi har denne høsten gleden av å presentere billedkunstneren Kristin Ytrebergs (1945) andre separatutstilling i Kunstnerforbundet. Sin første utstilling holdt hun her i 1994.

Ytreberg viser en installasjon i vindussalen bestående av tre sorthvite fotografier i store formater samt objekter av stål og glass montert på silke. Fotografiene i installasjonen er bearbeidede, eldre fotografier som er scannet og forstørret.

Tematisk handler verket om forgjengelighetens kontinuitet – noe som både bekreftes og motsies i installasjonen.

Ytreberg er utdannet ved NTH Arkitektavdelingen i 1969 og Statens Kunstakademi, Oslo (1989). Hun har hatt flere separatutstillinger og deltatt på mange gruppe- og kollektivutstillinger i inn og utland.

Ytreberg er blant andre innkjøpt av Museet for samtidskunst (Nasjonalmuseet for kunst, design og arkitektur), Norsk Kulturråd, Nordnorsk Kunstmuseum og Tromsø Fylkeskommune.

Les mer om kunstneren..

-med en bukett vannliljer på Ribe Aa
Reisen – Return to Beauty
1 -med en bukett vannliljer på Ribe Aa
fotografi, 152x107 cm
Reisen – Return to Beauty
foto, objekt, 4x11 meter

Anne Kvam tekstil   2. etasje

Vi har vi gleden av å vise tekstilkunstneren Anne Kvams (1956) andre separatutstilling i Kunstnerforbundet denne høsten. Kvam har tidligere stilt ut her kollektivt på Desemberutstillingen i 1998 og 2005, og hun holdt sin første separatutstilling i Kunstnerforbundet i 1995.

På høstens utstilling presenterer Kvam et utvalg større arbeider i varierende formater. Verkene er utarbeidet i en fargeteknikk med utgangspunkt i den tradisjonelle japanske shibori-teknikken, som er en innfargingsmetode der man reserverer for farge ved å brette og presse stoffet før det dyppes i fargebad. Kvam benytter nål og tråd som ”binding” i prosessen. Tidligere har Kvam arbeidet med teknikken i lin, mens hun denne gangen benytter bomullssatin, noe som har gitt hennes arbeider et fornyet uttrykk i figurasjonen og mønstret i flaten. Utfordringen har ligget i å finne materialets og de ulike fargenes egenskaper. Verkene blir til i en utforskende prosess der måten stoffet brettes og presses på, bevegelsen i tid og i fargebad bestemmer avtrykket som blir stående igjen. Slik skapes et uforutsigbart og spontant uttrykk. Grunnstrukturen er gjentagelser i brettingen av stoffet. Det ferdige resultatet fremstår som organisk i det mønsteret forandrer seg for hvert ledd bortover flaten og til tider gradvis viskes ut. Variasjonene i disse formene og figurene henvender seg og appellerer til betrakterens fantasi gjennom å skape assosiasjoner.

Kvam er utdannet ved Bergens Kunsthåndverksskole, tekstil (1975-78) og Kunstskolen Trondheim, skulptur (1979-80). Hun har hatt flere separatutstillinger og deltatt på en rekke kollektivutstillinger i inn og utland. Kvam er innkjøpt av Nationalmuseet i Stockholm, Nordnorsk Kunstindustrimuseum i Tromsø, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, Sør-Trøndelag fylke, Trondheim Kommune, Vestlandske Kunstindustrimuseum og Kunstindustrimuseet i Oslo.

Les mer om kunstneren..

Fargestruktur. oversiktsbilde
Fargestruktur, grå og grønn
Fargestruktur, rød
Fargestruktur. oversiktsbilde
tekstiltrykk
2 Fargestruktur, grå og grønn
shibori, 275x225 cm
1 Fargestruktur, rød
shibori, 215x437 cm