Utstilling 16. juni - 13. august 2006

Juniutstillingen billedkunst   1. etasje

Eivind Blaker (1983) viser 6 arbeider i teknikkene maleri/relieff med titlene Good vs. Evil # 1-5 og Bullet in the Head. Blakers arbeider tar utgangspunkt i eksisterende materiale som gjennomgår en oversettelse og tar form av et annerledes teknisk uttrykk. På avstand er resultatet tilsynelatende identisk med originalen, men på nært hold tillegges relieffets kvaliteter. Blaker er utdannet ved Statens Kunstakademi, Oslo.

Mikael Nilsson (1971) viser malerier og tegninger i olje/blandingsteknikk/kull. Nilsson jobber med å gjenskape steder og opplevelser knyttet til drømmer, virtuelle virkeligheter og erfaringer. Han har utdannet seg ved ulike skoler i Sverige og Kunstakademiet i Trondheim.

Eli Skomsø (1966) viser malerier i akryl/blandete teknikker under fellesbetegnelsen Ballettomani and paint. Titler og motiver er hentet fra studier av dans og videre omformet og bearbeidet til et visuelt billedspråk. Utveksling og dialog mellom de to kunstuttrykkene står sentralt. Skomsø har utdannelse fra USA, SHKS/Kunsthøgskolen i Oslo og Høgskolen i Oslo.

Hai Nguyen Dinh (1980) viser installasjonen Auto krangel. Installasjonen har ved hjelp av virkemidlene video, skulptur og lyd som hensikt å regissere et drama internt i verket, samt i kommunikasjon med betrakteren. Dinh er utdannet ved Statens Kunstakademi, Oslo.

Morten Kvamme (1971) viser ett oljemaleri med tittelen Resistance is Futile. Arbeidet er et portrett av Sune Nordgren, bestilt og utformet av Kvamme, men malt av portrettmaleren Medi Farmani (iransk, nå bosatt i Bergen). Kvamme er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen.

Kjellergalleriet:
Jerry Kapungwe Miko (1961) viser installasjonen Golden Sounds from Rotting Treasures. Ved å anvende tematikk omkring forråtnelsesprosesser, ønsker Miko å fokusere på aspekter ved gjenskapelse og fornyelse, fortid og framtid. Hvordan forholder menneskelig sansning og erfaring seg til utviklingen av fremtidige sivilisasjoner? Miko har utdannelse fra skoler i Zambia og Kunsthøgskolen i Oslo.

Good vs. Evil 2
Temps Levé III
Sunspot
Resistance is Futile
Autokrangel
Eivind Blaker
2 Good vs. Evil 2
malt mdf, 170x115 cm
Eli Skomsø
17 Temps Levé III
akryl på leret, 41x33 cm
Mikael Nilsson
3 Sunspot
olje på plate, 35x45 cm
Morten Kvamme
1 Resistance is Futile
olje på lerret, 57x41 cm
Hai Nguyen Dinh
1 Autokrangel
skulptur, video, lyd, varierende mål
Golden Sounds from Rotting Treasures
Golden Souns from Rotting Treasures
Jerry Kapungwe Miko
Golden Sounds from Rotting Treasures
Jerry Kapungwe Miko
Golden Souns from Rotting Treasures
blandingsteknikk

Marlene Lindmark keramikk   2. etasje

Vi har gleden av å presentere Marlene Lindmarks (1975) første separatutstilling i Kunstnerforbundet. Lindmark viser 26 veggmonterte keramiske bilder og 4 keramiske gulvskulpturer. Hennes kunstneriske univers kan beskrives med henvisning til vår samtids kulturelt betingede syn på dyr og natur formidlet gjennom medias fictionpregede naturdokumentarer.

De veggmonterte verkene er utskårne, keramiske former koloristisk dekorert med tegning og silketrykkfarge, samt glasur. Hvert bilde har sin historie som for eksempel Three Star Pig med sine tvetydige referanser både til begrepet ”stjernegris” innenfor matindustrien og maktposisjoner i det politiske landskap. En frittstående skulpturgruppe består av tre trær og henviser til det miljøtruede skogbeltet Taiga som er benevnelsen på det sibirske barskogområdet mellom steppene i sør og tundraen i Nord-Russland. En annen skulptur forestiller en stor blekksprut med armer som ”splatter” på veggene. Ideen til blekkspruten er hentet fra programserien Animal Planets fiction The Future is Wild som spekulerer i hvordan jorden og dens levende vesener utarter seg om noen millioner år.

Lindmarks arbeider står som åpne kommentarer i sine fabulerende og lett tilgjengelige, lekne uttrykk samtidig som de retter et kritisk blikk mot klimaendringer, miljø og subjektive populærbiologiske fremstillinger av dyr og natur.

Lindmark er utdannet ved Alsta Kunstskole i Fransta, Sverige, og har en Master of Fine Art fra Kunst- og håndverksskolen i Oslo. Hun har tidligere stilt ut separat i Kalmar Kunstmuseum i Sverige og Drøbak Kunstforening i Norge, samt deltatt på en rekke gruppeutstillinger i inn- og utland.

Les mer om kunstneren..

Mega Squid and the Slithersucker (the future is wild)
28 Mega Squid and the Slithersucker (the future is wild)
leire, varierende størrelse