Utstilling 20. mai - 11. juni 2006

Marit Tingleff keramikk   overlyssalen

Vi har i år gleden av å presentere Marit Tingleffs (1954) fjerde separatutstilling i Kunstnerforbundet, og markerer at det er tyve år siden hun stilte ut separat her første gang. Hennes elleve monumentale, keramiske veggfat monteres i Overlyssalen, og hun blir med det den første keramiker som vises i dette rommet.

Tingleff var en av fem hovedutstillere på OICS (Oslo International Ceramics Symposium) 2003. Hun er en av få norske kunstnere som er representert i Victoria and Albert Museum i London.

Tingleff har gjennom årene hatt to hovedtema i sin produksjon, fatet/flaten og krukken/volumet. I denne utstillingen er det den keramiske flaten som igjen utforskes og utprøves med fargesterke begitninger (leiremaling) med ornamentet som kilde og referanse. Verkene har med sine dimensjoner overskredet den funksjonelle bruken og utfordrer også materialets muligheter. Fatene måler ca. 90×150 cm.

Tingleff er utdannet keramiker ved Bergens Kunst og Håndverkskole mellom 1974-77. Hun har hatt en rekke separatutstillinger og deltatt på flere kollektive utstillinger i inn og utland. Tingleff er innkjøpt av blant andre Norsk kulturråd, Riksgalleriet, Kunstindustrimuseet i Oslo, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Kunstindustrimuseet i Trondheim, Vestlandske Kunstindustrimuseum og Statens Konstråd i Sverige.

I forbindelse med utstillingen har kunstneren fått støtte fra blant annet fra Norsk Kulturråd til å lage en katalog. Den har essays av Dr. Philos. Jorunn Veiteberg og den engelske keramiker/skribent og professor Edmund de Waal. Katalogen viser et snitt av Tingleffs arbeider fra 1986 frem til utstillingen i Overlyssalen i Kunstnerforbundet i mai 2006.

Sitat fra Edmund de Waals tekst: Leiren tas i bruk som et hjem, som en scene, som et medium og som et landskap. Måten man fikk leiren til å ta opp i seg alle disse funksjonene var å arbeide i store formater. Størrelsen motvirket ganske enkelt at gjenstandene innga en følelse av å være kostbare. I Marit Tingleffs tilfelle er størrelsen også en psykisk tilstand: Hun arbeider med stort alvor og i stort format, og man kan ikke annet enn å ta det hun gjør innover seg. For å sitere Beckett en siste gang: ”Disse dype sporene vises.” (oversettelse fra engelsk Halvor Haugen)

Les mer om kunstneren..

Ostindisk IV
Fat med bjerkemønster
Fat med underskog
Dyp grønn
Fat med bue
1 Ostindisk IV
blåleire med begitning, 90x135 cm
9 Fat med bjerkemønster
blåleire med begitning, 93,5x153 cm
8 Fat med underskog
blåleire med begitning, 92,5x154,5 cm
7 Dyp grønn
blåleire med begitning, 92x156 cm
5 Fat med bue
blåleire med begitning, 92x160 cm
Ostindisk III
2 Ostindisk III
blåleire med begitning, 89,5x138,5 cm

Sonja Krohn maleri   vindussalen

Det er andre gangen Sonja Krohn (f. 1941) stiller ut separat i Kunstnerforbundet, og i Vindussalen viser hun malerier i større og mindre format. Samtidig med utstillingen her stiller Sonja Krohn ut store malerier og tresnitt i Blomqvist Kunsthandel, frem til 28. mai.

Sonja Krohn har gjennom hele sitt kunstneriske virke brukt mennesker i sine bilder, og portrettet er blitt hennes billeduttrykk. Hun arbeider parallelt med maleri og tresnitt og velger som oftest sine modeller blant venner, kolleger og familie, eller andre personer som fascinerer hennes. Dermed står hun fritt til å gjengi og fremstille sine modeller. Hennes portretter er frontale, stående eller sittende, og ofte i naturlig størrelse. Sonja Krohn har et forenklet og ekspressivt formspråk. Mot en nøytral bakgrunn og med få, avgrensede farger kommer modellens egenart til syne.

Krohns sterkeste inspirasjonskilde har vært møtet med finsk kunst gjennom hennes mangeårig opphold i Finland. Hennes særegne og sterke portrettkunst er nok et resultat av dette, og ligger i krysningspunktet mellom vestens og østens billedtradisjoner.

I Kunstnerforbundet vil hun bl.a. vise en serie selvportrett, se reproduksjon i vedlagte invitasjonsfolder, ”Selvportrett med hatt”.

Sonja Krohn har hatt en rekke separatutstillinger i inn- og utland. Hennes utstilling i Tegnerforbundet i 2005, fikk mye oppmerksomhet og høstet gode anmeldelser i pressen, og Nasjonalmuseet for kunst gjorde innkjøp. Hun har også deltatt på en rekke store kollektivmønstringer i inn- og utland. Hun er innkjøpt av viktige offentlige samlinger som Nordnorsk Kunstmuseum, Ateneum Kunstmuseum i Helsinki, Norsk Kulturråd, Nasjonalgalleriet og Riksgalleriet (nå Nasjonalmuseet for kunst).

Les mer om kunstneren..

Mirja
Soleieme
Monica
19 Mirja
olje på lerret, 61x58 cm
9 Soleieme
akryl/pigment på lerret, 71x61 cm
3 Monica
akryl/pigment på lerret, 89x45 cm

Anne Aanerud tekstil   2. etasje

Vi har gleden av å presentere Anne Aaneruds (1952) fjerde separatutstilling i Kunstnerforbundet. Hun presenterer 6 veggmonterte arbeider hvor eksentriske sirkler visuelt er modellert ved hjelp av punkter.

I framstillingen av verkene er det gjort utradisjonelle valg med hensyn til materialbruk. Bemalet kork, plast, gråpapir i tekstilstruktur og skumgummi bidrar til å skape differensierte uttrykk. De ulike materialtypene har gjennomgått en utstansingsprosess og fått tillagt former som prikker og sirkler. Formene er montert direkte på vegg.

Aanerud er en av våre fremste tekstilkunstnere med forankring i stofftrykk. Veggkomposisjonene på utstillingen tar utgangspunkt i et tidlig stadium i sjablongtrykkteknikken. Skisseaktige figurer fra forstudiet bearbeides og sluttstilles som selvstendige verk uten å bli overført til tekstil. Som en følge av at Aanerud tilrettelegger for montering direkte på vegg, vil volum og flater i den arkitekturen komposisjonene opptrer i, påvirkes. De geometriske sirklene kan i enkelte situasjoner fremstå som plastisk dekor eller andre ganger anta form som fargede relieffer. Symmetri og repetitive bevegelser er bestemmende for punktenes plassering – og øyets oppfattelse av form og innhold.

Aanerud er utdannet tekstilkunstner ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Hun er innkjøpt av Norsk kulturråd, Riksgalleriet, Kunstindustrimuseet i Oslo, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Fondet for innkjøp av samtidskunsthåndverk og Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand.

Les mer om kunstneren..

Sirkel -balanse
Sirkel -kors
1 Sirkel -balanse
kork, plast, cellegummi og papp, 215 cm. diameter
2 Sirkel -kors
kork, plast, cellegummi og papp, 215 cm. diameter