Utstilling 22. april - 14. mai 2006

Lars Strandh maleri   overlyssalen

Lars Strandh (1961) feirer 10 år som billedkunstner. Han har gjort seg bemerket med sine reduktive fargemalerier. Dette er Strandhs første utstilling i Kunstnerforbundet, hvor han blant annet viser store billedserier i fire deler i overlyssalen.

Lars Strandh har hatt mer enn 20 separatutstillinger i Norge, Tyskland og Sverige. Han har deltatt på over 30 gruppeutstillinger i bl.a. Lillehammer-, Bergen- og Trondheim Kunstmuseum, The Shore Institute for the Contemporary Arts i New Jersey, USA, Nasjonalgalleriet på Sri Lanka og Nasjonalgalleriet i Zimbabwe.

Etter de siste to utstillingene i USA har Strandh fått økende internasjonal oppmerksomhet. Han er senere dette året aktuell med separatutstillinger i Artefact Gallery Pardo i henholdsvis Zürich, Milano og New York, og han vil ha sin andre utstilling i Konstruktiv Tendens i Stockholm neste år.

Lars Strandh er fra Gøteborg, og har vært bosatt i Oslo siden 1984. Han er utdannet ved Statens Kunstakademi (1996). Strandh er innkjøpt av blant andre Norsk Kulturråd, Statens Konstråd i Sverige, Statoil, Utsmykkingsfondet for offentlige bygg og Statens Veivesen (nå Mesta), og har mottatt en rekke stipender.

Maleriene fremstår ved første øyekast som jevnt malte monokromer (ensfargede bilder) på hvit bakgrunn. Ved nærmere undersøkelse er imidlertid ikke bakgrunnen hvit; bomullslerretet er grundert med klar akryl, og fargeflatene bærer tydelig preg av kunstnerens penselføring. Fargene er brutte og inneholder forskjellige pigmenter og laseringer. Man kan velge å se Lars Strandhs bilder fra et formalt ståsted; det vil si med hensyn til materialbruk og hvordan bildet er malt, eller man kan ta i bruk egen forestillingsevne. Fargefeltene som opptrer i maleriene har en atmosfærisk karakter, om inviterer til en slik tilnærming. Det er mulig å fortape seg i romlige overflater som minner om vann og luft. Som betrakter kan man vri ”persepsjonsbryteren” fram og tilbake avhengig av hva man ønsker å se. Denne tvetydigheten gjør det vanskelig å plassere Lars Strandh innenfor en -isme eller som en kunstner med et overordnet manifest. Dette er en både – og – tale som plasserer ham inn i dagens kunstvirkelighet.

Les mer om kunstneren..

Uten tittel
4 Uten tittel
olje på lerret, 196x480 cm

Anders Tomren skulptur   vindussalen

Anders Tomren (1965) stiller ut for første gang i Kunstnerforbundet. Han er utdannet fra The Academy of Fine Arts, Helsinki og Nordic Art School, Finland.

Tomren viser på utstillingen tre skulpturer i blåst glass med ulike uttrykk. Tematikken omhandler speiling og refleksjon med vekt på øyet og blikket. Vi kjenner alle myten om Narcissus som ble trollbundet av sitt eget speilbilde og gikk til grunne i sin selvforelskelse. En av skulpturene fremstår i utgangspunktet som et helt vanlig speil i stort format, hvor betrakteren fanges inn i helfigur. Det som er spesielt her er at speilbildet med ujevne mellomrom faller ut i brøkdelen av et sekund. Rytmen i disse avbrytelsene simulerer øyets egen blunking. En annen skulptur likner et overdimensjonert perlehalsbånd. Det består av kuler i blåst, hvitt glass, som forener ideen om perfekte med det ikke-perfekte, hvor ingen av kulene er identiske. Den tredje skulpturen er en multippel i gull med inngravert tekst.

Det menneskelige øyets tilgang til verden er diskontinuerlig, og dette speilet bringer dermed frem et subliminalt aspekt i hvordan synet reelt fungerer. Speilet er i tillegg et mangesidig kulturelt objekt, som berører spørsmål om identitet og selverfaring.

Anders Tomren har hatt flere separatutstillinger i inn- og utland, sist i Galleri Anhava, Helsinki. Han har deltatt på en rekke kollektivutstillinger siden 1991.

Tomren er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet for Moderne Kunst i Oslo, Arken Museum for Moderne Kunst i København, Kiasma i Helsinki, Preus Museum i Horten, City of Helsinki i Finland, Utsmykkingsfondet i Oslo.

Les mer om kunstneren..

The Risk of Beauty
1 The Risk of Beauty
glass, 1x2,2 meter

Søren Ubisch keramikk   2. etasje

Søren Ubisch (1952) har sin faglige bakgrunn fra Norge og Japan. Han lager blant annet keramiske monumentalarbeider og har utført flere store utsmykkingsoppdrag. Det er første gang han stiller ut separat i Kunstnerforbundet.

Søren Ubisch’ kunstneriske prosjekt til utstillingen i Kunstnerforbundet er å lage billeduttrykk knyttet til materialene leire og glasur. De keramiske konstruksjonene er satt sammen av moduler som gjør bruk av billeddannelsen som skjer i møtet med lyset. Ubisch gjør i sine utstillingsarbeider bruk av glasurens speilende egenskap. Speiling er ikke en gitt verdi men en flyktig egenskap; en speiling er et bilde som ikke er selve gjenstanden, men noe utenfor gjenstanden som fremkalles av lyset.

Verket “Glasert modul” er montert mellom publikum og lyset. Ubisch skaper dermed en motlyssituasjon. Lyset fanges opp av utallige små, parallelle plater som reflekterer lyset mellom seg. I lyset fremkalles et bilde av verket.

Verket “Det var engang et brett” tar utgangspunkt i et keramisk brett eller fat. Brettet er produsert i en større mengde og mister dermed sin opprinnelige funksjon og går over i en elementlignende flatekonstruksjon. Flaten utsettes for rennende glasur som danner et reflekterende bilde.

Søren Ubisch vant konkurransen om utsmykkingen i Urbygningen (Domus Academica) til Universitetet i Oslo, som sto ferdig i 2004. Foruten utformingen av eksteriøret på Oslo Spektrum i samarbeid med Guttorm Guttormsgaard, har han dessuten gjort utsmykkingsarbeider på bl.a. Maihaugen i Lillehammer, Universitetet i Tromsø, Nye Rikshospitalet og Aker sykehus i Oslo.

Han er innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, Kunstindustrimuseet i Oslo (nå Nasjonalmuseet for Kunst), Norsk Kulturråd og Vestlandske Kunstindustrimuseum i Bergen.

Les mer om kunstneren..

Glaserte moduler
Glaserte moduler
1 Glaserte moduler
steingods, 300x665 cm
1 Glaserte moduler
steingods, 300x665 cm