Utstilling 29. oktober - 20. november 2005

Ellen Lenvik billedvev   overlyssalen

29. oktober åpner Ellen Lenvik sin utstilling Night Thoughts med 7 store arbeider i Kunstnerforbundets overlyssal. Det er andre gang hun stiller ut i Kunstnerforbundet, første gang var for 10 år siden, i 1995.

Ellen Lenviks arbeider har et strengt formspråk konsentrert rundt en relativt begrenset motivkrets. Mens vasen og korset har vært viktige gjennomgangsfigurer ved tidligere utstillinger, er bladverk og skyformasjoner gjennomgående motiver i de nyere arbeidene. De rendyrkede formene brytes opp av bølgende linjer som skaper rytme og bevegelse.

Lenviks koloritt er som før innenfor skalaens mørke toner. Det sorte dominerer, men rød- blå- og grønntoner trer frem mot de dype klangbunnene. Arbeidene er vevet i ull og lin med store variasjoner i teksturen, ofte står formene frem i relieff i farget floss mot den sorte flaten. Lenvik selv omtaler arbeidene som vevde nattstemninger. Arbeidene Night Thoughts I-IV og Night Breeze I-II gir også assosiasjoner til nattlige vandringer i sommerlig fløyelsmørke.

Arbeidet Hvilende hjerte skiller seg ut fra resten av utstillingen, både tematisk og formalt. Hjertet har vært et tilbakevendende tema i Lenviks arbeider. Denne gang har hun valgt å legge det horisontalt. Veven er overlagt med bladgull, som igjen er bearbeidet med kjemikaler slik at deler av flaten fremstår i grønne og brune rustfarger. Den myke og feminine hjerteformen brytes dermed opp, og utrykket blir rått og hudløst.

Ellen Lenvik har utført en rekke utsmykningsoppdrag, bl.a. i Oslo Bispegård. Hun er innkjøpt av Kunstindustrimuseene i Oslo og Bergen, Museet for samtidskunst og Nasjonalgalleriet (nå Nasjonalmuseet for Kunst). Hun skal stille ut med Marianne Magnus på Nordnorsk kunstmuseum i Tromsø i januar 2006 og retrospektivt i Trondheim Kunstmuseum høsten 2006.

Les mer om kunstneren..

Night Breeze II
Night Thoughts II
Night Thoughts IV
Hvilende hjerte
1 Night Breeze II
ull, lin og viscose, 220x250 cm
5 Night Thoughts II
ull, lin og viscose, 200x220 cm
2 Night Thoughts IV
ull, lin og viscose, 220x200 cm
3 Hvilende hjerte
ull, lin, viscose og bladgull, 180x220 cm

Bertil Greging tegning   vindussalen

29. oktober åpner Bertil Greging utstilling i Kunstnerforbundets vindussal. Det er fjerde gang Greging stiller ut på Kunstnerforbundet. Denne gangen viser han både akrylmaleri, tegning og aluminiumsobjekter. Det engelske adjektivet Numb, som betyr følelseskald eller stiv, er et nøkkelord i Gregings nye arbeider. Ordet inngår i ett av objektene, og det beskriver også utstillingen som helhet; den er stramt komponert og bærer preg av kontrollert regi fra kunstnerens side.

Aluminiumsobjektene er utviklet fra håndtegninger som er bearbeidet og databehandlet gjennom avanserte maskiner. Som Greging selv beskriver det: Det som i utgangspunktet var en håndtegning får da en ny dimensjon av noe industrielt uberørt av menneskehånd. Både aluminiumsobjektene og maleriene er utført i en streng, grafisk uttrykksform med referanser til hard edge-arbeider fra 60- tallet. Tegningene representerer en kontrast til det gjennomregisserte; de har et mykere uttrykk med flytende linjer som ikke er like kontrollerte som de tydelig atskilte fargefeltene i de øvrige arbeidene.

Humoren er gjennomgående i Gregings arbeider. Flere steder bruker han også tekst for å underbygge ideen og for å utvide det visuelle billedspråket. Et slikt eksempel er maleriet Dreamteam. Bildet er bygget på opplevelser fra kunstnerens barndom. Han forteller selv om hvordan han og vennene brukte skoletimene til å tegne opp ’den ideelle lagoppstilling’. Dagens ’Dreamteam’ består ikke av fotballspillere, men av kunstnere som Jackson Pollock, Marcel Duchamp og Edvard Munch. Picasso står i mål fordi han, ifølge Greging, representerte så mange retninger (og redninger) i kunsten. Greging selv er lagets spiss; likestilt med de verdenskjente spillerne.

Bertil Greging har hatt separatutstillinger på Tegnerforbundet og i Oslo Kunstforening foruten Kunstnerforbundet. Han er innkjøpt av Nasjonalgalleriet (nå Nasjonalmuseet for Kunst), Norsk kulturråd og Det Norske Storting.

Les mer om kunstneren..

The Great Art
Bow tie II, U.T./U.T. og Numb
Tipped Car og Blue room
9 The Great Art
akryl på polyesterleret, 150x150 cm
5,6,8 Bow tie II, U.T./U.T. og Numb
aluminium og herdet lakk, ca. 40 cm diameter
1,2 Tipped Car og Blue room
aluminium og herdet lakk, ca. diameter 30 cm

Ulla-Mari Brantenberg glass   2. etasje

Det er med stor forventing og glede vi åpner utstillingen I am longing … lørdag 29. oktober, av vår anerkjente glasskunstner Ulla-Mari Brantenberg. Hun har vært med på seks utstillinger i Kunstnerforbundet, og dette er hennes fjerde separatutstilling her.

2005 har vært et hektisk år for Brantenberg. Hun har hatt to store retrospektive utstillinger, først i Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand og sist i Kunstbanken på Hamar. Hun var også med i Sølvi Edvardsens danseforestilling Memento Mori, som ble vist på Det Norske Teater i vinter, hvor bl.a. hennes glassinstallasjon var en del av scenografien. Samtidig med utstillingen i Kunstnerforbundet vises et utvalg av den store retrospektive utstillingen Ulla-Mari Brantenberg, glass 1976-2004 i Nøstetangenrommet på Drammens Museum. Her er hennes glass satt i en meningsfylt komibinasjon med Nøstetangenrommets skjøre 1700-talls glass.

Idèen og inspirasjonen til denne utstillingen I am longing… fikk hun på en reise til Hiroshima for et års tid siden. Det ble et sterkt og positivt møte med byen, hvor den første atombomben ble sluppet for 60 år siden. Hun møtte en fredfylt by med vennlige mennesker og trær og blomster som fylte luften med grønt. Som hun uttrykker det selv: Den evige lengselen etter det vakre sprenger seg frem for å skape balanse mellom det onde og det gode…

Gleden ved å skape og nå nye mål er karakteristisk for Ulla-Mari Brantenbergs kunstneriske produksjon, og hun sprenger nye grenser med arbeidene hun viser nå. Utstillingen består av en stor lysekrone i rustfritt stål og glassprismer (diam 80 cm h 3-6 m) og tre store glasssøyler med frosne reder med tittelen Nest (diam 29 cm h 90 cm). Det er første gang hun har støpt og modellert i glass. Alle arbeidene er utført i klart glass, og lys og farge fra omgivelsene gir skjønnhet og liv til det transparente.

I tillegg viser hun 60 ”like” drikkeglass til sake, som symboliserer de 60 årene som har gått siden atombomben ble sluppet. Glassene er blåst og formet på frihånd og dekorert med 18 karat gull.

Ulla-Mari Brantenberg har vært ledende innen norsk glasskunst gjennom de siste 30 årene, og har stor anseelse også internasjonalt. Hun har hatt en rekke separatutstillinger både i inn- og utland, og har deltatt på store kollektive mønstringer over hele verden. Hennes arbeider er innkjøpt av ledende offentlige samlinger som Kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, Norsk Kulturråd, Sørlandet Kunstmuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Nasjonalgalleriet i Stockholm, Nordisk Ministerråd i København, Epcot senteret i Florida, USA og Victoria & Albert Museum i London. Samt en rekke private samlinger i Japan, Indonesia, Tyskland, USA, Sverige og Norge. Hun har hatt flere utsmykkingsoppdrag, og fikk oppdraget med Kongehusets offisielle gave til Det Hvite Hus, president Clinton i 1995. I 1999 mottok hun Oslo By’s kunstnerpris.

Les mer om kunstneren..

Dronning med slep
Tre søstre
Kor
1 Dronning med slep
Lysekrone, rustfritt stål, formet og støpt glass, høyde 290 cm
2 Tre søstre
formet og støpt glass
3 Kor
krystall, 40-60 cm.