Utstilling 24. september - 23. oktober 2005

Magne Vatneødegård maleri   overlyssalen

Dette er fjerde gang Magne Vatneødegård stiller ut i Kunstnerforbundet. Det er med stor spenning og glede vi viser hans pastose og maleriske bilder. Denne gangen har han valgt å konsentrere seg om tre serier; Stilleben, Landskap og Figur.

Han viser flere stilleben i stort format, der objektene er malt med variasjon og pastose strøk, satt opp mot en enkel fargeflate. I noen bilder har bakgrunnen ornamenter som runer risset inn, andre har rene, varierende fargeflater. Det er fargen som er det bærende element i maleriet, og det pastose er satt opp mot det gjennomskinnelige som til sammen skaper rom og spenning.

Magne Vatneødegård bruker varierende metoder for å skape et intenst maleri. Serien med landskap er bygget opp av elementer, som rene fargeflater mot ekspressive felt. Vatneødegård er født på Sunnmøre og hans landskapsbilder har ofte tilbakeblikk til den dramatiske naturen der. Det er stemningen med intensiteten og de store kontrastene Vatneødegård vil mane frem.

Magne Vatneødegårds malerier kan ligge nær surrealismen som tar opp det irrasjonelle, drømmen og de ubevisste impulser. Han bygger sin kunst på tidligere tiders erfaring. Det som er spesielt er at han tydeligjør denne prosessen og problematiserer den.

Magne Vatneødegård er født i 1950. Han har sin utdannelse som maler og grafiker fra SHKS og Statens Kunstakademi 1972-79. Han debuterte i Galleri 27, Oslo 1979. Vatneødegård har hatt en rekke separatutstillinger siden den gang samt deltatt på store kollektive mønstringer. Han er innkjøpt av viktige samlinger som Museet for samtidskunst, Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd,Riksgalleriet, Sørlandet Kunstmuseum og Västerås Konstmuseum.

Les mer om kunstneren..

Stilleben I
En litt abstrakt kvinne
Oppstilling på ”Maos lille røde”
Stilleben III
Mann med rull
5 Stilleben I
olje på lerret, 180x160 cm
4 En litt abstrakt kvinne
olje på lerret, 115x149 cm
3 Oppstilling på ”Maos lille røde”
olje/akryl på lerret, 180x160 cm
11 Stilleben III
olje/akryl på lerret, 180x160 cm
8 Mann med rull
olje/akryl på lerret, 160x180 cm

Morten Magnus grafikk/skulptur

Morten Magnus er en av våre etablerte kunstnere, og det er fjerde gangen han stiller ut i Kunstnerforbundet. Han er tilknyttet Frysja-verkstedene og er mest kjent som grafiker, denne gangen viser han også skulpturer i tre. Morten Magnus arbeider i et figurativt formspråk med et humoristisk fortellende uttrykk.

Skulpturene på denne utstillingen er skåret lett stilisert i tre og er malt. Han henter sine motiv i barndomserindringer fra tidlig skolealder. Magnus ser tilbake på barndommen som ..en eneste lang sommer… Skulpturene forestiller smågutter og småjenter, hvor guttene fremstilles som karslige, mens jentene har dukkevogn og sitter i husken.

Morten Magnus’ raderinger har en frodig og folkelig humoristisk strek. Grafikken skildrer livet på Kjelsås på 50-tallet, med kinobesøk og hyttebygging. Noen arbeider er i sort/hvitt mens andre har farger fra skoletiden som oker og lys grønt. Motivkretsen er episoder fra folkeskolen; i klasseværelse, på sløyden og fra skolekjøkkenet.

Morten Magnus’ frodige billedverden kan alle identifisere seg med, og det bringer frem smilet hos betrakteren.

Morten Magnus har hatt en rekke separatutstillinger og deltatt på viktige mønstringer i både inn- og utland. Han er representert i store samlinger som Museet for samtidskunst, Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og Oslo kommunes kunstsamlinger. Han har utsmykket Nordberg skole i Oslo.

Les mer om kunstneren..

Barndom
Fra kjøkkenet
Snø
1 Barndom
malt tre, Høyde 58 cm
2 Fra kjøkkenet
malt tre, Høyde 49 cm
3 Snø
tre, Høyde 51 cm

Trine Mauritz tekstil   2. etasje

Det er med stor forventning vi åpner Trine Mauritz Eriksens første separatutstilling i Kunstnerforbundet. Hun er en av våre yngre og nyskapende tekstilkunstnere, og en ettertraktet utstiller både i inn- og utland. Trine Mauritz Eriksen har introdusert den japanske håndverks-teknikken shibori i Norge, etter at hun på begynnelsen av 1990-tallet hadde sin første reise til Japan. I denne innfargingsmetoden fant hun nye muligheter for egen utvikling til et selvstendig kunstnerisk uttrykk. Siden den gang har hun hatt flere opphold i landet og blitt inspirert av og fått forståelse for deres estetikk. Samtidig har hun sin bakgrunn og forankring i den norske tekstiltradisjonen.

Arbeidene hun viser på denne utstillingen fremstår monumentale i kraft av sin størrelse, og repetisjon av mønster forsterker dette. Hun innfarger ullmaterialet og remser det opp for så å sette det sammen igjen.

Mauritz Eriksen arbeider hovedsakelig i skalaen mellom sort og hvitt. Overflaten har et gjentagende ornament med mellomrom og hulrom som repeteres i forskjellige rytmer. Med dette skaper hun bevegelse, dybde, lys og skygge. Ved lyssetting trer skyggene kraftigere frem og blir en større del av verket. Møtet mellom lyst og mørkt gir en optisk illusjon, og komposisjonen blir en sanselig opplevelse. De tredimensjonale arbeidene forandres når betrakteren beveger seg i rommet; fra siden fremtrer tekstilen i relieff, mens frontalt kommer ornamentet mer til syne. At lyset er sentralt i Trine Mauritz Eriksens arbeider, illustreres også av tittelen på et av hennes verk; Illuminasjon.

Trine Mauritz Eriksen har sin kunstutdanning fra Danmark, Kolding Tekniske Høyskole, institutt for tekstil, samt hovedfag fra Kunsthøgskolen i Bergen i 1996. Hun var lektor på SHKS i perioden 1989-91 og har siden vært gjestelærer ved samme skole. Hun sitter som juryformann i Norsk Forms faste jury. Hun har hatt flere separatutstillinger og deltatt på en rekke viktige mønstringer i inn- og utland. I 2006 er hun bl.a. invitert til å delta på en større internasjonal utstilling i Victoria and Albert Museum i London som en av to norske kunstnere. Hun har mottatt store priser som Kunsthåndverksprisen i 1998 og vant Telenors utsmykkingskonkurranse i 2000. Nylig leverte hun en tekstil utsmykking til den Den Norske Ambassaden i Tokyo. Av andre større utsmykkinger kan nevnes Gassco, et gass-firma i Stavanger, og Oslo kommunes Byarkiv. Hun er innkjøpt av viktige offentlige samlinger som Kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, Norsk kulturråd, Røhsska Museet i Gøteborg og Shiborimuseet, Nagoya i Japan.

Les mer om kunstneren..

Modulasjon 2
Illuminasjon 2
Modulasjon 2
Modulasjon 1
5 Modulasjon 2
ullfilt, 250x240 cm
3 Illuminasjon 2
ullfilt, 260x240 cm
5 Modulasjon 2
ullfilt, 250x240 cm
4 Modulasjon 1
ullfilt, 250x240 cm