Utstilling 20. august - 18. september 2005

Tarjei Bodin-Larsen maleri   overlyssalen

Med denne utstillingen debuterer Tarjei Bodin Larsen. I overlyssalen viser han malerier i akryl på aluminiumsplater.

Tarjei Bodin Larsens arbeider balanserer mellom å være skulptur eller veggobjekter og å være malerier. Denne holdningen til maleriet peker dermed direkte tilbake på de kunsthistoriske referanser hvor han finner gyldighet for disse arbeidene: amerikansk minimalisme, ”action painting” og ”colorfield-painting”. Monokromet, maleriet som egen fysisk virkelighet, maleriet som gest og bildets objektkarakter er sentrale stikkord.

Maleriene i Kunstnerforbundet er blitt til etter en nøye planlagt metode. Metoden legges opp med et sett variabler og et sett konstanter. Det er en bestrebelse etter teknisk perfeksjon i bildene. Denne perfeksjonen brytes av metodens variabler og kunstnerens avtrykk. Resultatet blir et mer interessant bilde der sporene av kunstnerens gest gir bildet dets fysiske nærvær i kontrast til dets glatte, rene finish. Dette er en prosess hvor mye står på spill for kunstneren. Det blir en fysisk gest som krever moment og presisjon.

Bildene er laget med tykk akryl-farge og akryl-gel på aluminium. Materialvalget er et resultat av møysommelig testing og teknisk utprøving. Materialene er et viktig element i Bodin Larsens arbeider, da de i stor grad styrer hvordan bildet blir. Aluminiumsfargen skinner gjennom i større eller mindre grad i samtlige bilder, og fargeholdningen er fundert i forhold til metallets farge.

Tarjei Bodin Larsen, født i 1974, tok Master Fine Art ved Chelsea College of Art and Design i London i vår. Han gikk på Kunstakademiet i Oslo 1996-2001. Han har allerede gjort seg bemerket på den norske kunstscenen og har deltatt på flere utstillinger som: Høstutstillingen og Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal i 2002 og sist på Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand i år. Han er representert ved samlingene i Sørlandets Kunstmuseum og Bomuldsfabriken Kunsthall. Utstillingen er støttet med midler fra Norsk kulturråd.

Les mer om kunstneren..

Uten tittel IV
Uten tittel III
Uten tittel I
oversiktsbilde fra utstillingen
4 Uten tittel IV
akryl på aluminium, 184x120x7 cm
8 Uten tittel III
akryl på aluminium, 180x140x8 cm
1 Uten tittel I
akryl på aluminium, 212x180x10 cm
oversiktsbilde fra utstillingen
akryl på aluminium

Ellinor Flor tekstil/objekt   vindussalen

Ellinor Flor har med sitt særegne, kunstneriske uttrykk gledet og overrasket mange med sine fantasifulle hatter og klær i flere år. Det er en glede når hun nå viser sin utstilling Værelse i vindussalen.

Utstillingen Værelse er en stemningsmettet installasjon med surrealistiske undertoner, der tingenes tale – og samtale – åpner for tanker og tolkninger. Objekter, figurer og hatteskulpturer er både selvstendige aktører og danner et ensemblespill i utstillingsrommet. Fra å være en nøytral utstillingssal, forvandles den til et værelse med små og store fortellinger.

Ellinor Flor har hatt en rekke separatutstillinger, sist på Kunstbanken, Hamar i 2004, Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal og Bogstad Gård i Oslo i 2001. Det er andre gangen hun stiller ut separat i Kunstnerforbundet. Hun har deltatt på store og vesentlige kollektivmønstringer i både inn- og utland og er representert ved viktige offentlige samlinger som Kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim. Flor har også designet kostymer både til ballett- og operaforestillinger, og fikk oppdraget om utførelse av ny messehagl til Nidarosdomen i 1999.
I 1991 og 1993 utga hun bøkene Rosa heimafrå (om strikking) og Diva, donna, darling (om hatter). Ellinor Flor har mottatt flere betydelige priser som Jacob-prisen, Norsk Form 1992 og Axel Waldemars minnepris 1993.

Les mer om kunstneren..

Fra én tid til en annen
Veksthus
oversiktsbilde fra utstillingen
Valmuer i enga
11 Fra én tid til en annen
ull, foto, speil
7 Veksthus
assemblage. tre, ull, silke, egg.
oversiktsbilde fra utstillingen
6 Valmuer i enga
porselen, broderi, ull, tre

Elsie-Ann Hochlin metall/collage   2. etasje

Det er andre gangen Elsie-Ann Hochlin stiller ut separat i Kunstnerforbundet. Hun har tidligere gjort seg bemerket med sine grensesprengende, fargerike halsklaver i malt tre, men til denne utstillingen har hun brukt andre materialer som uttrykksform; papir og aluminium.

Hun kaller utstillingen 100 år er nok! Historisk prosaiske dråper (i havet) –1905 og alt det der, og gir dermed sin kommentar til 100-års- markeringen 2005.

I salene i 2. etasje viser hun serien Bursdagskroner til Norge. Å bruke objektet til å kommentere hendelser i tiden er karakteristisk for Hochlin. Ofte blir dette gjort med humor og ironisk snert, og begge deler er rikelig til stede på denne utstillingen. Lekent og barnlig har Elsie-Ann Hochlin skapt sine kroner, og med frodig humor dekorert dem med beskrivende symboler.

Som er illustrasjon på dette, sier hun f. eks i idèskissen til utstillingen Hvor sørgelig må det ikke ha stått til med Sverige ved inngangen til 1800-tallet. Først måtte de overta en avdanket fransk general (hvis lojalitet var noe dubiøs) – og så måtte de overta Norge!

Elsie-Ann Hochlin har hatt flere separatutstillinger og deltatt i en rekke betydelige kollektivutstillinger i både inn- og utland. Hun er innkjøpt av viktige offentlige samlinger som: Kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, Nasjonalmuseet i Stockholm og Röhsska Konstslöjdmuseum i Göteborg. Hun har hatt flere store utsmykningsoppdrag, sist ved Tømmerlijordet bo og rehabiliteringssenter, 2005.

Les mer om kunstneren..

Bursdagskrone II
Bursdagskrone III
2 Bursdagskrone II
aluminium, collage
3 Bursdagskrone III
aluminium, collage