Utstilling 2. juni - 14. august 2005

Thore Heramb maleri, gouache, tegning   1. etasje

Det er en stor glede og begivenhet når Kunstnerforbundet nå ønsker velkommen til årets Sommerutstilling. En av våre fremste malere, Thore Heramb, vil fylle hele første etasje med sine fargesprakende malerier – abstraherte fargesymfonier i klare valører, hvor naturens essens blir formidlet via fargeklanger, vibrerende i harmoni og kontrast.

Det er femte gang Heramb stiller ut i Kunstnerforbundet og han viser denne gangen malerier, gouache og kulltegning fra de siste årene.

Heramb er først og fremst kolorist, solid forankret i den klassiske moderne tradisjon som tegner seg fra impresjonistene og Matisse. Det særskilte ved Heramb ligger i hans prangende palett. Ved å brekke og kombinere fargene på en subtil og uventet måte, maner Heramb frem en koloritt som er djerv og uhyre finstemt.

Thore Heramb er født i 1916. Han var elev av professor Jean Heiberg på Statens Kunstakademi i Oslo 1939/40, debuterte på Høstutstillingen i 1938 og 5 år senere holdt han sin første separatutstilling i Kunstnerforbundet (1943). Heramb har hatt store utstillinger i de viktigste gallerier og museer i Norge, samt en rekke utstillinger over hele Europa, som Paris, London, Warszawa, Edinburgh og København. Han har utført en rekke utsmykninger og er representert i store samlinger i inn- og utland.

Les mer om kunstneren..

Katedral
Jæren
Hjørne i hagen
Grantrær på Jæren
Notre Dame
17 Katedral
olje på lerret, 100x81 cm
12 Jæren
olje på lerret, 100x130 cm
8 Hjørne i hagen
olje på lerret, 100x130 cm
4 Grantrær på Jæren
olje på lerret, 81x100 cm
31 Notre Dame
kulltegning, 50x70 cm

Gruppeutstilling - 3 unge: Cecilie Mossige, Gunn Tjensvold og Elin Aasheim keramikk   2. etasje

Sommerutstillingen i 2. etasje er i år viet keramisk kunst. De inviterte er Elin Aasheim, Gunn Tjensvold og Cecilie Mossige, tre kunstnere som alle tok hovedfageksamen ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2002, og som siden har markert seg på en rekke utstillinger i inn- og utland. Et annet fellestrekk er at de alle bruker tegneseriens formspråk som kunstnerisk utrykksmiddel.

ELIN AASHEIM (f. 1971 i Trondheim) viser fire hundeliknende figurer bygget opp i steingodsleire. De er rene og stramme i formen; de har et lekent uttrykk, og med en absurd undertone og et snev av humor spiller de på betrakterens gjenkjennelse og assosiasjonsevne. Figurene er plassert på gulvet i den store salen.

GUNN TJENSVOLD (f. 1965 i Stavanger) inntar lille sal med tre arbeider: Scaring the grass in the garden, Mumle, mumle i Wunderbaumskogen og Bade naken. Utgangspunktet for arbeidene er mengde; hva som skjer med en gjenstand som flerfoldiggjøres: mengder med badeender, fly og Wunder-baum krysses med populærkulturelle referanser og tegneseriespråk til en ny og underfundig fantasiverden. Arbeidene er montert på gulv og vegg og er i blandingsteknikk – støpt porselen, steingods og readymades.

CECILIE MOSSIGE (f. 1970 i Oslo) viser tolv rektangulære eller kvadratiske arbeider i glasert keramikk montert på veggen i den store salen. Motivene har et tegneserieaktig preg med glossy overflate og et urovekkende innhold. Med tegningene ønsker hun å uttrykke indre tilstander knyttet til identitet, femininitet og kontroll. Tematisk har hun også tidligere arbeidet med dette, men form- og uttrykksmessig legger hun nå mer vekt på streken og det tegn- eriske enn på glasurer og det stofflige.

Long Lasting Easy Care
Bade naken
Turkis og brune Doggier
Cecilie Mossige
12 Long Lasting Easy Care
porselen, 40x133 cm
Gunn Tjensvold
2 Bade naken
støpt porselen, 56x71x123 cm
Elin Aasheim
1,2,3 Turkis og brune Doggier
støpt porselen, 67x60x54 cm