Utstilling 5. februar - 27. februar 2005

Thomas Hestvold maleri   overlyssalen

Thomas Hestvold er en markant maler innen sitt billedspråk. Det er første gang han stiller ut i Kunstnerforbundet, og vi ser med glede fram til denne utstillingen. I overlyssalen viser han i alt 12 malerier malt med olje på lerret, 8 store, mål 170×200 cm og 4 mindre, mål 80×100 cm. Sist gang han stilte ut var på Sørlandets Kunstmuseum, høsten 2003.

Thomas Hestvold har et abstrakt formspråk med klare referanser til modernismen. Bildets bestemmende parameter er flaten, og han er opptatt av relasjoner mellom flater og rom. Maleriene deles i to eller flere like felt hvor fargenyansene hovedsakelig tangerer hverandre, men som i noen bilder også brytes med f. eks. et innslag av sort. Med strøk på strøk bygger han opp maleriet og skaper et skille mellom dybde og overflate. Verkene inneholder elementer av struktur og orden, men også oppløsning og kaos. Thomas Hestvold maler repeterende, og hvert bilde blir en del av en helhet Bildene bærer bud om hendelser, de forteller oss noe om endring; om oppdagelse; om det å se – og berike.

Thomas Hestvold er født i Oslo 1957, men bor og arbeider på Sandøya utenfor Tvedestrand. Han har sin utdannelse fra Kunstakademiene i Trondheim og Bergen og School of Visual Arts i New York. Han har hatt en rekke separatutstillinger og har deltatt på store kollektive mønstringer. Han er innkjøpt av offentlige samlinger som Museet for samtidskunst, Sørlandets Kunstmuseum og Rogaland Kunstmuseum, og har hatt utsmykningsoppdrag for bl.a. Universitetet i Bergen, Vest-Agder sentralsykehus og Utenriksdepartementet i Oslo.

Les mer om kunstneren..

Firdelt sted, mørk på høyre side
Delt sted med gul kant
Delt sted, mørkt over lyst
Delt sted, lyst, gult
Firdelt sted, en mørk
3 Firdelt sted, mørk på høyre side
olje på lerret, 170x200 cm
5 Delt sted med gul kant
olje på lerret, 85x100 cm
8 Delt sted, mørkt over lyst
olje på lerret, 170x200 cm
1 Delt sted, lyst, gult
olje på lerret, 170x200 cm
7 Firdelt sted, en mørk
olje på lerret, 170x200 cm
Delt sted med rød kant
2 Delt sted med rød kant
olje på lerret, 170x200 cm

Hedevig Anker fotografi   vindussalen

Hedevig Anker (født 1969) er en av våre unge kunstfotografer som har bemerket seg på kunstscenen. Det er derfor med stor forventning vi ser frem til hennes første separatutstilling i Kunstnerforbundet.

Hedevig Anker lanserer her et bokprosjekt, som hun kaller “Kontrapunkter”. Den består av 24 fotografier av ulike motiv, som er plassert i en leken og overraskende sammenheng. De 24 fotografiene presenteres samtidig på vegg i samme rekkefølge som i boken, men i et større format.

Tittelen “Kontrapunkter” refererer seg til en teknikk innen den klassiske musikken, der man kombinerer to eller flere selvstendige melodier til en musikalsk sats. Når Hedevig Anker kobler fotografiet mot musikken er det for å si noe om tiden. Her står ikke tiden stille, den er ikke frosset til et øyeblikk. Det oppstår overganger både i rytme og puls. Tittelen viser også til et abstraksjonsnivå; hun tar ikke bilder av ting, men av forholdet mellom tingene. Ved å bla frem og tilbake i boken kan man oppdage et finstemt spill mellom kontraster og sammenhenger.

For Anker er boken en kommentar til hennes tidligere arbeider der hun var opptatt av store, enkle motiv fra tomme leiligheter. Boken som objekt krever en annen type tid for innlevelse enn store bilder på vegg.

Hedevig Anker er utdannet ved Kunstakademiene i Oslo og Bergen og har hovedfag i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo. Allerede som student ved Kunstakademiet i Oslo hadde hun sin første separatutstilling, og har siden hatt en rekke separatutstillinger. Hun har deltatt på flere store mønstringer både i inn- og utland, bl.a. Carnegie Art Award 2001, som ble vist i alle de nordiske hovedsteder samt i London. Hun er innkjøpt av flere offentlige samlinger som Bergen Kunstmuseum og Norsk Kulturråd.

Utstillingen skal videre og blir å se i Galleri Bouhlou i Bergen i april

Les mer om kunstneren..

Kontrapunkter
Kontrapunkter
Kontrapunkter
Kontrapunkter
Kontrapunkter
16 Kontrapunkter
c-print, 23,5x30 cm
10 Kontrapunkter
c-print, 23,5x30 cm
6 Kontrapunkter
c-print, 23,5 x 30 cm
4 Kontrapunkter
c-print, 23,5 x 30 cm
3 Kontrapunkter
c-print, 23,5 x 30 cm

Mari Røysamb objekt/installasjon   2. etasje

Mari Røysamb (født 1964) er utdannet både som arkitekt og billedkunstner. Dette er hennes første separatutstilling i Kunstnerforbundet. Det er en glede å vise hennes installasjon “Transit” i den lille salen i 2. etasje.

Mari Røysambs billeduttrykk er rombasert. Installasjonen “Transit” består av to objekter. Det ene verket er en glasskule med en liten modellfigur, en gammel dame med koffert, som enten nettopp har landet eller er på vei. I det andre verket har hun tatt utgangspunkt i et gammelt telt, som hun har bearbeidet til et menneske, eller et rom for et menneske. Den kan oppleves som en skulptur. Det kan se ut som den er på vei, som i en nomadisk tilstand. Arbeidene kan oppleves som korte eller varige tilstander.

Mari Røysamb arbeider med ready-mades som referanse for en idè. Gjenbruk og gjenkjennbarhet er viktige aspekter i hennes kunstneriske uttrykk. Røysamb er opptatt av spennet mellom objektet man kan holde i hånden og det større rommet man kan gå inn i.

Mari Røysamb har hatt flere separatutstillinger og deltatt på kollektive mønstringer, som på skulpturbiennalen i Stenersenmuseet og Lillehammer Kunstmuseum i 2002. Hun er innkjøpt av samlinger som Norsk kulturråd og Vestlandske Kunstindustrimuseum. Hun har hatt utsmykningsoppdrag for bl.a. Lunde skole i Stavanger, Skøyen skole i Oslo og Regionsykehuset i Trondheim.

Les mer om kunstneren..

Transit
Transit II str. M/L
1 Transit
glasskule, figur, 12x12x12 cm
2 Transit II str. M/L
duk, spiler, rep, høyde 170 cm

Lillan Eliassen smykkekunst   2. etasje

Lørdag 5. februar har vi gleden av å åpne utstillingen SMYKKER I METERVIS av Lillan Eliassen, hennes andre separatutstilling i Kunstnerforbundet, hvor hun debuterte med utstillingen KNIVER i 1996.

Lillan Eliassen overrasker stadig med sine underfundige arbeider. Hun er kjent for å se ting på sin helt spesielle måte, noe som gjør at resultatet blir både tankevekkende og overraskende.

Denne gang leker hun med begrepet utsmykking og tapetserer smykker på vegg. SMYKKER I METERVIS består av fem “tapetlengder” ( 300×50 cm ) besatt med former i emaljert kobber på malt bakgrunn i tre. Formene, som er montert ut fra veggen, danner et skyggespill i mønsteret bak og skaper et tredimensjonalt uttrykk.

De emaljerte formene er brosjer ( 250 stykker ) og vil fungere som smykker når de løsgjøres fra sammenhengen.

Alle “tapetene” har de rapportene som kjennetegner et tapet: retning, rytme, bevegelse og gjentakelse. Noen av “tapetene” er i farger og mønstre -en lek med de mer tradisjonelle tapetene vi kjenner fra soverom, kjøkken og liknende.

Siden Lillan Eliassen tok diplomeksamen ved Institutt for metall i1989, har hun deltatt på kollektive utstillinger verden over. Hun er ikke bare mangfoldig innenfor sitt eget fagområde. Vi finner også arbeider av Eliassen på “Fiber” Triennale 2002 i Kunstindustrimuseet i Oslo, med broderte ringer. Hun skapte også furore i 2003 på Triennale keramikk Vigelandsmuseet, med arbeidet “Yes it is", kaffeservise i ullgarn forsterket med sukkervann . Arbeidet ble betegnet som humoristisk og formsikkert. Vi husker også hennes lekende separate utstilling, bestående av 7 tiaraer, ved Akershus Kunstnersenter i 2001. Lillan Eliassen er bl.a. representert ved kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen, Trondheim og København, og ved Sørlandets Kunstmuseum og Nordnorsk Kunstmuseum.

Les mer om kunstneren..

Ferdig Møblert
Bestemors kjøkken
Tre tapeter
Rommed utsikt
4 Ferdig Møblert
sølv, emalje
1 Bestemors kjøkken
sølv, emalje
1-3 Tre tapeter
sølv, emalje
2 Rommed utsikt
sølv, emalje