Utstilling 12. juni - 15. august 2004

Knut Steen skulptur   overlyssalen

Det er med stor forventning og glede vi åpner utstilling av Knut Steens nye marmorskulpturer i overlyssalen. Denne utstillingen er en markering av Steens 80-års jubileum. Han fyller 80 år 19. november i år (2004), og Kunstnerforbundet er beæret over at han stiller ut her.

Knut Steen er en nestor i norsk kunstliv, og hans særegne monumenter over hele landet gleder mange. Hans første store utsmykkingsoppdrag var allerede i 1947, og siden den gang har oppdragene vært mange; bl.a. det store Hvalfangermonumentet i Sandefjord, “Aurora” ved Regjeringsbygget i Oslo, Shetlands-Larsen og Olav Kyrre i Bergen, hans seneste store monument satt opp i 1998.

Fra sin base i Pietrasanta i Carrarra skaper han sine vakre og følsomme skulpturer i marmor. Den kjølige og harde marmorsteinen forvandles til myke og sensuelle, nesten eteriske former under Knut Steens bearbeidelse. At marmor er et sanselig og eggende materiale er noe Steen gjennom en årrekke har utnyttet til fulle. Med sine abstraherte, sensuelt utformede skulpturer har han skapt en erotisk verden med stor appell.

Det er det lille format han viser på denne utstillingen i overlyssalen, 12 hvite marmorskulpturer, med titler som "Omfavnelsen, “Sylfide”, “Akt” og “Tre gratier”, variende i størrelse fra ca. 40 – 150 cm.

Fotografen Dan Young har laget en film om Knut Steen i arbeid fra hans atelier i Pietrasanta.
Dan Young er født i Arizona, USA i 1938, og har bodd i Oslo siden 1962. Han åpner to utstillinger i Oslo til høsten, i Galleri Allé og i Stenersenmuseet ultimo august. Filmen “Bongiårno, Knut” varer i 15 minutter og vil vises kontinuerlig i underetasjen under utstillingsperioden.

Les mer om kunstneren..

oversiktsbilde fra utstillingen 2004
Tre gracier
Kvinnefigur II
Monteringsbilde 2004
oversiktsbilde fra utstillingen 2004
marmor
1 Tre gracier
marmor, 56x36x17 cm
3 Kvinnefigur II
marmor, 48x14x4 cm
Monteringsbilde 2004

Jan Kolstad grafikk   vindussalen

Jan Kolstad stiller ut i Kunstnerforbundet for første gang. Han viser større og mindre grafiske arbeider i vindussalen.
Kolstad har sin utdanning fra California College of Arts and Crafts og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo på 60- og 70-tallet. Jan Kolstad fant tidlig sin store inspirasjonskilde i William Blakes håndkolorert trykk. Tilbake i Norge fikk han den gamle radèrmester Chrix Dahl som lærer på kunst-og håndverksskolen. Siden har han fordypet seg i de grafiske teknikker. Den gamle koldnål- teknikken og håndverket ligger i bunn for arbeidene, men Kolstad eksperimenterer og utvikler hele tiden nye teknikker og metoder.

I Jan Kolstads nye arbeider er naturen inspirasjonskilden. De er organiske og poetiske i uttrykket, som forsterkes av sort/hvitt teknikken. Det er både det bevisste og det ubevisste landskapet som synliggjøres; på samme tid eksternt og internt, mytisk og drømmende. I arbeidene skildres det evige spill av lys og mørke, og nærheten til himmel og vann. I Kolstads mørke oppdager vi den subtile glød av spirende former som folder seg ut til fullendte blomster. Floraen blir ofte anvendt som symbolsk uttrykk for livs- og dødskrefter.

Det utgis en fyldig katalog til utstillingen med rikt billedmateriale og en artikkel av Geir Uthaug, litterat og gjendikter, som bl.a. har skrevet den store norske boken om William Blake “Den kosmiske smie”. Jan Kolstad har også selv skrevet en artikkel i katalogen.

Jan Kolstad var med å starte Asker Kunstskole for 17 år siden, og deler i dag rektorstillingen ved skolen. Han har hatt en rekke separatutstillinger og deltatt på flere store kollektivutstillinger i både inn- og utland. Han er innkjøpt av viktige offentlige samlinger som Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og Norsk kulturråd.

Les mer om kunstneren..

Stella Polars
1 Stella Polars
tresnitt, 360x250 cm

Tove Lise Røkke Olsen keramiske objekter   2. etasje

Det er en stor glede for Kunstnerforbundet å vise en separatutstilling med nye arbeider av Tove Lise Røkke Olsen (f. 1959) , en av våre fremste keramiske kunstnere.

Røkke Olsen har siden tidlig på 1990-tallet arbeidet med bøtteformen og fatformen som kunstnerisk prosjekt. Over dette tema har hun videreutviklet formen fra relativt konkrete til frodig-burleske keramiske objekter.

Til denne utstillingen har hun tatt utgangspunkt i et nytt motiv, men også det en gammel bruksgjenstand: klokkestrengen. De keramiske objektene er blitt til ved å kople sammen dreide moduler. Hver modul blir en klokke, og klokkene er satt sammen til en vannrett strek. De keramiske overflatene er ofte inspirert av strukturer i bakken, som jord, snø, is og vann. Klokkene assosierer også til lyd og tid.

“Klokkestrekene” er montert på vegg i salene. I den store glassmonteren viser hun en serie med fat: “Stilleben med krukker”.

Siden diplomeksamen ved Statens Håndverk- og kunstindustriskole i 1988, har Røkke Olsen deltatt på prestisjetunge mønstringer i inn- og utland. Hun har hatt flere separate utstillinger og er innkjøpt av museer og samlinger. I 1993 mottok hun Kunsthåndverkprisen. Samme året deltok hun på Juniutstillingen i Kunstnerforbundet. Av separatutstillinger i Oslo kan nevnes Ram Galleri i 1994 og 1998, og SLIPP 2000 i Kunstnerforbundet.

Les mer om kunstneren..

Vidda
Pløyd
2 Vidda
porselen, 33x108x7 cm
4 Pløyd
porselen, 30x100x6 cm