Utstilling 6. mars - 4. april 2004

Svein Bolling maleri   1. etasje

Det er alltid en begivenhet når Svein Bolling viser sine nye arbeider, og dette er femte gangen han stiller ut separat i Kunstnerforbundet. Sist han viste pasteller her, sommeren 1998, var motivkretsen figurativ og beveget seg fra kvinne/mann motivet til rene kvinneskikkelser. Utstillingen skapte stor interesse og Nasjonalgalleriet sikret seg mesterverket Malerne og tiden I.

Svein Bolling er markant innen det figurative formspråket, men han beveger seg nå også mot det abstrakte. Bolling er stillferdig i sitt uttrykk og benytter pastell-teknikken med en hårfin balansegang mellom det selvfølgelige og det forbausende. Det er sterke og nye stemninger i bildene som vises på denne utstillingen; en dualisme mellom makt og det sårbare og nære.

Han viser bilder med tre forskjellige temaer: Pasteller med tittelen NATURE MORTE, abstrakte malerier han kaller PULSARER, samt pasteller i et figurativt formspråk.

I de store pastellene NATURE MORTE er billedflatene i dempet koloritt med lysende og gjenkjennelige elementer. PULSARENE har varierte fargeklanger med svevende lyspunkter som skaper bevegelse og rom i bildene.

Svein Bolling har hatt store separate utstillinger som på Astrup-Fearnley museet , Lillehammer Kunstmuseum, samt flere ganger på Galleri K. Han har deltatt på store kollektive mønstringer i inn- og utland, sist i CDS Gallery, New York. Bolling er representert i viktige offentlige samlinger og har hatt store utsmykkingsoppdrag bl.a Tinghuset i Oslo og Trondheim.

Les mer om kunstneren..

Med Abalonedykker, etter Kitagawa Utamaro
Påkledd mann og naken kvinne
Naken mann og påkledd kvinne
Pulsar N1 01
Pulsar N1 03
5 Med Abalonedykker, etter Kitagawa Utamaro
pastell, 160x108 cm
8 Påkledd mann og naken kvinne
pastell, 121x80 cm
10 Naken mann og påkledd kvinne
pastell, 121x80 cm
6 Pulsar N1 01
tempera, 130x170 cm
9 Pulsar N1 03
tempera, 130x170 cm

Espen Brændsrød maleri   vindussalen

Det er første gang Espen Brændsrød stiller ut i Kunstnerforbundet og i vindussalen viser han en utstilling bestående av to serier; MELATONIN OG VAGE TERRENG.

Den ene serien MELATONIN består av enkle, ensfargete, rektangulære felt, maskert ut mot transparent plexi. Flatene er bygget opp av tynne lag med fargeløst akrylbindemiddel, mer eller mindre jevnt fordelt utover glasset. Måten bindemiddelet er fordelt på sammen med den naturlige tørkeprosessen skaper tilfeldige organiske mønstre i overflaten. Mønstrene ”støttes opp” av et tett fargefelt malt fra baksiden av glasset. Maleriene virker ved første øyekast som passive monokrome flater, men har en grad av egenart i måten det strenge, minimalistiske møter de myke male-/ tørkeprosessenes forsiktige spill med tilfeldigheter.

Den andre serien VAGE TERRENG, har horisontale linjer og felt som felles tema. Bildene er bygget opp av to eller flere lag plexiglassplater.

Alle arbeidene er akrylbaserte, og han søker å utforske maleriske tilnærminger til et transparent materiale. I valg av plexiglass som underlag for maleriene ligger ønsker om løsninger og betydningsdannelser som ikke er der når man gjør bruk av mer tradisjonelle underlag som lerret eller plate.

Espen Brændsrød er utdannet ved SHKS, institutt for farge i 1996, og har tidligere stilt ut separat i Galleri LNM i 2001, og har deltatt på flere kollektivutstillinger.

Les mer om kunstneren..

Vage Terreng #6
Vage Terreng #6
10 Vage Terreng #6
akryl på pleksiglass, 40x69 cm
3 Vage Terreng #6
akryl på pleksiglass, 40x69 cm

Dina Hald metall   2. etasje

Dina Hald vil på sin debututstilling i Kunstnerforbundet vise smykker inspirert av skapninger under vann, spesielt fisken. Smykkene som er todimensjonale, figurative og fargerike arbeider i sølv og emalje, vil bli stilt ut i 10 montre montert på fondveggen i lille sal. Åpningen i montrene er kvadratiske med avrundede hjørner, og har vindu av glass, og undervannsbilder som bakgrunn.

Dina Hald glansbrenner ikke arbeidene sine, men beholder den matte flaten som oppstår når hun sliper ned emaljen etter brenning. Dette fordi den da i større grad innbyr til berøring. Overflaten blir mykere, mer taktil, og mønstrene i emaljen unngår å bli forstyrret av glans.

Dina Hald er født i 1972. Hun tok hovedfagseksamen ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling SHKS, institutt for metall i 2000. Hun bor og arbeider i Oslo og har deltatt på flere kollektive utstillinger i inn- og utland, senest på ANorwegian Contemporary Jewellery" i Tokyo, Japan 2003.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd.

Les mer om kunstneren..

Diskuterende fisk
Diskuterende fisk
4 Diskuterende fisk
print, sølv og emalje
4 Diskuterende fisk
sølv og emalje

Tina Tvedt metall   2. etasje

Vi har alle behov for litt trygghet, sier Tina Tvedt, og på sin debututstilling i Kunstnerforbundet, presenterer hun en serie smykker formet ut fra tanken om å kunne bære et slikt trygghetssymbol etter behov. Smykkene er formet som flyte-elementer for arm, hode, bryst og finger: armringer, halsringer, brosjer og finger-ringer, hovedsakelig formet / sydd i polyester og bobleplast, med elementer av aluminium, sølv og lysdioder.

Da smykkene ikke har en reell funksjon som redningsbøye (selv om de kan flyte), ønsker Tina Tvedt også å fremheve det komiske aspektet ved å bære disse litt upraktiske fargesterke smykkene i sammenhenger der vi kan ha behov for litt trygghet.

Tina Tvedt er født 1974. Hun tok hovedfagseksamen ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling SHKS, Institutt for metall i 2001. Hun bor og arbeider i Oslo og har deltatt på flere kollektive utstillinger i inn- og utland, senest på utstillingen “Masterpieces” i Torino, i 2003, hvor hun ble innkjøpt av kulturdepartementet i regionen Piemonte.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd.

Les mer om kunstneren..

Halsring
Brosje
Ringer
Armring
10 Halsring
polyester, aluminium og sølv
4 Brosje
polyester, aluminium og sølv
4 Ringer
polyester, aluminium og sølv
11 Armring
polyester, aluminium og sølv