Utstilling 7. februar - 29. februar 2004

Jon Arne Mogstad maleri   overlyssalen

Jon Arne Mogstad født i 1950, bor og arbeider i Trondheim og er professor ved kunstakademiet der. Han er en markant maler og har hatt flere store separatutstillinger, bl.a. på Galleri K i Oslo, fra 1986 og senest i 2002. Han har også deltatt på store mønstringer i inn- og utland.

Det er første gang Jon Arne Mogstad stiller ut separat i Kunstnerforbundet, i overlyssalen viser han malerier i store og mindre format, en utstilling han kaller RIDÅER.

Det utgis en fyldig katalog i forbindelse med utstillingen, med en artikkel av Maaretta Jaukarri, sjefskonservator ved Kiasma, Helsingfors. Hun skriver bl.a.:
“Jon Arne Mogstads nye arbeider beskrives best gjennom den frigjørende opplevelsen man kjenner i møte med maleriene.
Han har eksperimentert med fotorealisme, fotografiske teknikker direkte på lerretet, forskjellige bakgrunnsmaterialer, ulike malemidler, ulike avstander og måter å påføre maling og penselstrøk på lerretet. Han er en sjelden maler, villig til å starte alt på nytt, – anvende sine håndverksmessige ferdigheter for å utfordre sine erfaringer og kunnskaper.

I slutten av nittiårene startet han en ny fase i sitt maleri. Nå møter vi en moden kunstner som behersker sine uttrykksmidler, men som fremdeles er i stand til å utforske og eksperimentere i ulike aspekter av arbeidet. Han fremstår som friere og mer avslappet og leken i sitt maleri. Han har ikke lenger noe behov for å separere det abstrakte og representerende; de kan godt fremstå i det samme arbeidet.
Et nytt aspekt som er tydelig tilstede i denne utstillingen er hans interesse for skjønnhet. Den maleriske skjønnhet som vi ser i farger, materialer, overflater, former og gester og som fremstår i nærvær av selve objektet."

Jon Arne Mogstad har hatt flere utsmykkingsoppdrag og vant hovedkonkurransen for utsmykking av Telenor Fornebu 2002. Han er innkjøpt av viktige offentlige samlinger som Museet for samtidskunst, Trondheims Kunstmuseum og Kiasma i Helsingfors.

Les mer om kunstneren..

Hypnotic
Hypnotic
Grand Slam
27 Hypnotic
spraymaling på akrylglass, 80x60 cm
29 Hypnotic
spraymaling på akrylglass, 60x80 cm
5 Grand Slam
olje og spraymaling på lerret, 220x196 cm

Kari Britt Kjerschow maleri   vindussalen

Kari Brit Kjerschow viser malerier i vindussalen, en utstilling hun kaller “FLOWER POWER”. Det er først gang hun stiller ut separat i Kunstnerforbundet.

Kari Brit Kjerschow har tidligere utmerket seg med et fargesterkt og ledig malerisk språk fra både popkultur, filmstills, moderne abstrakt maleri og figur- og landskapsmaleri i mer tradisjonell forstand. Kjerschows uttrykk er en sammensmelting av enkle ornamentale motiver og en prosessorientert og materialbasert tilnærming til maleriet.

Bildene hennes på denne utstillingen er til å bli godt humør av. De er sommerlige i fargene og tar utgangspunkt i mønsteret på lette tekstiler med referanser til strandliv og sol. Det kan være bilder eller mønstre hentet fra mer eller mindre kjente designere, skjorter med avbildninger av fruktfat, eller blomstrede psykedeliske 60-talls inspirerte ornamenter.

Kjerschows metode er tradisjonell i den forstand at hennes bilder har sitt utspring i et motiv. Det som er mer utradisjonelt er at de stoffene hun velger som motiver ofte kan avbilde noe fra før, som blomster figurer, frukter eller landskaper. De kan også representere spesielt stilhistoriske trekk fra epoker hun liker eller forholder seg til kunstnerisk.

Kari Brit Kjerschow er født i 1966, og er utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo 1993-97. Hun har hatt flere separatutstillinger og deltatt på kollektiv- og gruppeutstillinger. Hun har hatt utsmykkingsoppdrag og er innkjøpt av Norsk kulturråd.

Les mer om kunstneren..

Pluss pluss pluss
Pluss pluss pluss
Easy watching
Easy watching
1 Pluss pluss pluss
olje på lerret, 280x200 cm
2 Pluss pluss pluss
olje på lerret, 280x200 cm
7 Easy watching
olje på PVC, 100x100 cm
6 Easy watching
olje på PVC, 100x100 cm

Gunvor Nervold Antonsen tekstil   2. etasje

Gunvor Nervold Antonsen ( f. 1974 ) tilhører den yngre generasjonen tekstilkunstnere. Hun har, siden hun tok hovedfag ved Institutt for Tekstil ved Kunsthøgskolen i Bergen i 2001, vakt oppsikt med sine eksperimentelle tekstile verk vist på prestisjetunge utstillinger i inn- og utland. Våren 2003 hadde hun sin debututstilling på Kunstnersenteret i Oppland.

Utstillingen THREADS OF TRANSGRESSION er Gunvor Nervold Antonsens første separate utstilling i Oslo, og består av i alt fire nye arbeider i store formater. Det tredimensjonale i verkene fremheves ved at de vises fritt i rommet, og ikke skjuler en bakside.

Kunstneren arbeider med broderi av egne tekster i tekstiler. Selv sier hun: " Tekstile medier som innehar en egen varhet og sanselighet, blir et utgangspunkt for tekstilbroderiene mine. Det oppstår en dialog mellom ordene og materialene. Tekstene blir en del av en taktil overflate gjennom broderiet. Trådene slippes ut av kontroll, og lever nærmest sitt eget liv, i et uløselig nettverk av sammenfiltringer og floker. "

I utstillingen THREADS OF TRANSGRESSION benytter Nervold Antonsen materialer av ulik karakter som presenning, bandasjer, bolsterstoff og tynn silke.

Gunvor Nervold Antonsen er oppvokst i Rollag i Buskerud, men bor og arbeider i Oslo. Hun ble for 2003/2004 tildelt Oslo Rådhus Atelier for yngre kunstnere sammen med to kolleger. Hun er medlem av Norske Tekstilkunstnere, Norske Billedkunstnere og Norske Kunsthåndverkere.

Les mer om kunstneren..

Feats of vulnerability
A momentary resistance
Entangled, entrapped, absorbed
Entangled, entrapped, absorbed
1 Feats of vulnerability
broderi på bandasjer
2 A momentary resistance
broderi på presenning, 250x340 cm
3 Entangled, entrapped, absorbed
broderi på silke, 300x300 cm
3 Entangled, entrapped, absorbed
broderi på silke, 300x300 cm