Utstilling 27. september - 26. oktober 2003

Thor Sandborg skulptur   overlyssalen

Thor Sandborg er en markant billedhugger innen det modernistiske formspråket og har hatt en rekke utstillinger og store utsmykningsoppdrag fra midten av 70-årene og frem til i dag. Et høydepunkt er det store ”Gjenreisningsmonumentet” i Vadsø utført i en ren abstrakt form i 1986. Andre er ”Mennesker” på Gardermoen militære flyplass 1996, et stort relieff med mennesker i bevegelse på Molde Fotballstadion i 1998, og en utendørsskulptur for Vesta forsikring på Lysaker i 2000.
På utstillingen i Kunstnerforbundet viser Sandborg 8 relativt store skulpturer, de fleste med menneskekroppen som uttrykksform. Skulpturene har et dynamisk utrykk, noen har en iboende energi andre er fanget inn i bevegelsen. Skulpturene bygges opp av tinn og sinkplater, overflaten blir behandlet og slipt på en slik måte at lys og skygge forsterkes utover det naturlige lyd, og det fremhever den eruptive kraften.
Kunsthistoriker Øyvind Storm Bjerke har skrevet om Thor Sandborg; ” Han fanger gjerne inn en figur i det ladede øyeblikket før en bevegelse utløses, eller i øyeblikket da bevegelsen kulminerer og energien står foran sin utladning. Denne sans for de spenningsfylte øyeblikk bidrar til den nervøse uro som fjerner Sandborg fra den klassiske arv og norm for figurfremstilling.”… ”Dynamikken i Sandborgs figurer avspeiler ikke bare et outrert bevegelsesmotiv, men en indre spenning som blir et metafor for en dirrende psyke.”… ”Forsøker vi å fastlegge hva den enkelte figur uttrykker hos Sandborg, forrevenhet og smerte, eller oppbrudd og glede, finner vi en grunnleggende tvetydighet i tolkningen av opplevelsen av kroppens vilkår i vår tid.”
Det er 35 år siden Thor Sandborg første separatutstilling i Kunstnerforbundet, og dette er den syvende i rekken. Han har hatt flere separatutstillinger og deltatt på en rekke gruppe- og kollektivutstillinger i både inn- og utland. Han er innkjøpt av de viktigste offentlige samlinger.

Les mer om kunstneren..

Mann III
6 Mann III
stål, høyde 150 cm

Gunnar Aune tegning   vindussalen

Det er tredje gangen Gunnar Aune stiller ut separat i Kunstnerforbundet. Denne gangen viser han en serie tegninger omkring motivkretsen sittende figur. Det utgis en katalog med fyldig billedmateriale, samt en artikkel av kunsthistoriker Holger Koefoed. Artikkelen er utgangspunkt for pressemeldingen.
Tegneren Gunnar Aune har vært aktiv som kunstner i over tretti år og fordyper seg stadig i sin spesialitet innen det tegneriske medium; kull på papir. Han har i hele denne tiden også vært lærer i frihåndstegning på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole.
Hans kulltegninger har et felles preg i komposisjon så vel som i stil. Han er opptatt av det figurative og utfordrer figurasjonen på grensen mot det abstrakte. Hver figur er bevisst plassert på arket, oftest med mye ”tomrom” rundt. Han benytter en sort-hvit kontrast som aktiviserer hele flaten som utgangspunkt for sine komposisjoner.
Med utgangspunkt i den klassiske sittende akt har Gunnar Aune utviklet en serie motiver der sittende mennesker er temaet. Hvert individ uttrykker seg også gjennom måten det sitter på. Motivene går tilbake på observasjoner fra jernbanestasjoner, kafeer, møter og/eller fotografier av folk.
Figurene opptar omtrent samme volum som, sammen med en beslektet plassering på arket og en ensartet innramming, har gitt utstillingen som helhet et ornamentalt preg. En atmosfære av stillhet og meditasjon preger utstillingen.
Aune har brukt lang tid til å finne frem til nettopp den teknikk som passer hans uttrykk. Å tegne med kull på en bestemt type Hanenmühle papir, har vært basis for hans kunstneriske refleksjon og arbeid de siste årene.
Gunnar Aune hatt flere separatutstillinger og deltatt på mange gruppe- og kollektivutstillinger både i Norge og Europa. Han er innkjøpt av viktige offentlige samlinger.

Les mer om kunstneren..

Avslappet
18 Avslappet
kull på papir, 90x80 cm

Aud Bækkelund installasjon/tekstil   2. etasje

Med Aud Bækkelunds utstilling i Kunstnerforbundet har vi gleden av å presentere en markant tekstilkunstner fra bergensmiljøet.
Aud Bækkelund ønsker med sin kunst å åpne for en assosiasjonsskapende sone hos tilskueren. Gjennom poetiske, av og til overraskende titler og eksperimenterende materialbruk, gir hun betrakterens fantasi like mange muligheter som utfordringer. Naturen er nærværende i Bækkelunds arbeider, og hennes kunstneriske tilnærming er på samme tid stofflig og tegnerisk.
Utstillingen som består av en installasjon og fire objekter ble første gang vist i Rogaland Kunstsenter i mai/juni i år. Bækkelund mottok utstillingsstipend fra Norsk kulturråd og fikk utarbeidet en katalog med foto av arbeidene og en innsiktsrik tekst av kunstkritikeren Anne Schäffer.
I installasjonen NÆRMER OSS SKOGENE står en armé av kvist-menn oppmarsjert: vårens nådeløse avskjær fra frukttrærne rundt Norheimsund – kjærlig plukket opp, surret inn i ståltråd, støttet opp med ekstra ståltrådben. Over den strunkne metall-arméen henger MELANKOLIENS LABYRINT (100 × 100 cm ) – et sirkelformet arbeide i bemalt skumplast. Fargen er grønn, og metalltråder surret i jordfarget bast Astempler@ spor i det myke materialet – som broderi. I samme sal henger objektet TANKESPINN ( 120 × 160 cm ) – en drodling i metall, som også består av grønne og gyldne farger. HERFRA TIL HORISONTEN ( 80 × 370 cm ) er et langstrakt arbeide bestående av hvite gipsavstøpninger av stein, montert ut fra blåmalt veggflate. Arbeidet åpner seg mot horisonten – eller er horisonten selv, som Anne Schäffer skriver i katalogen. GURGEL ( 200 X 110 cm ) – en floke, løst montert mot veggen. Objektet består metalltråd, lyseblå bast, sjøgrønn tråd og en gjennomsiktig plastslange.
Aud Bækkelund ( f. 1960 ) er født og oppvokst i Rngsaker kommune. Siden hovedfageksamen i tekstil ved Statens Høgskole for Kunsthåndverk og Design, Bergen i 1989, har Bækkelund bodd og arbeidet i Norheimsund.
Aud Bækkelunds arbeider er tanker i flukten, umulige å fange, umulige å plassere innenfor kategoriske rammer. De er mollstemte og poetiske. De er lekende, intuitive og samtidig uhyre reflekterte og nitid bearbeidet. I krysspunktene mellom disse tilsynelatende uforenlige kvaliteter oppstår det som unndrar seg definisjon. Kort sagt arbeider som smetter unna sjangerbestemmelser og eksisterer i kraft av sin absurditet og blottstillelse. ( Anne schäffer, fra katalogtekst, april 2003 )

Les mer om kunstneren..

Melankoliens labyrint og Nærmer oss skogen
3 Melankoliens labyrint og Nærmer oss skogen
tre, bast, skumplast og metalltråd