Utstilling 23. august - 21. september 2003

Bjørn Carlsen maleri   overlyssalen

Det er med stor glede og forventning vi nå viser en utstilling av Bjørn Carlsens nye malerier i Overlyssalen. Han stiller samtidig ut pasteller i 2. etasje. Det er 10 år siden han sist stilte ut i Kunstnerforbundet. Høsten 2000 hadde han sin store retrospektive utstilling i Astrup-Fearnley Museet, og i sommer har han vist en utstilling med sine ekspressive pasteller i Nasjonalgalleriet.

Bjørn Carlsen står for et konsekvent og modig standpunkt. Han søker å gå inn i selve livet, i dets smerte og angst, og med etisk alvor. Med intuitiv innlevelse søker han å avdekke noen av de store mysterier og utrykke dette i maleriske opplevelser.

Ingenting i Bjørn Carlsens billedverden er entydig, og ingenting forblir enten helt konkret beskrivende eller helt abstrakt. Et element av metaforisk lesning, tydning og fortolkning er hele tiden en betingelse for å begynne å bevege seg inn i bildene.

Innholdet i bildene forflytter seg fra det rent fortellende til det metaforiske. Menneskenes ondskap har opptatt Bjørn Carlsen, men også muligheten for frelse er tilstede i hans kunst. Det burleske og groteske har en fremtredende plass, men også det forsonende og vakre. Det dyriske representerer tradisjonelt både forestillinger om naturen som fundamentet og forutsetningene for våre liv, men også skjulte og mørke sider ved tilværelsen. Kampen mellom livets gode og mørke sider går igjen i kunsten til Bjørn Carlsen.

Den overbevisende styrken i bildene skyldes den strenge formale billedbyggingen, samt en kraftig og kontrastrik koloritt. Han lar de sterke følelsesmessige kreftene spille ut gjennom fargen.

Les mer om kunstneren..

Engel, ikke ta dildoen min
Et steg nærmere Disneyland
Froskekongen, ursupas hersker
Sjokk
4 Engel, ikke ta dildoen min
olje på lerret, 120x89 cm
1 Et steg nærmere Disneyland
olje på lerret, 200x100 cm
7 Froskekongen, ursupas hersker
olje på lerret, 270x200 cm
5 Sjokk
olje på lerret, 222x322 cm

Terje Roalkvam skulptur   vindussalen

Det er andre gangen Terje Roalkvam stiller ut separat i Kunstnerforbundet. På denne utstillingen i vindussalen viser han skulpturer; 2 på gulv og ca. 10 montert på vegg.

Terje Roalkvams arbeider har et abstrakt, estetisk formspråk. Geometriens grunnformer; kvadratet, trekanten og sirkelen er ofte utgangspunkt for arbeidene. Skulpturene består som regel av to atskilte deler og er sammensatt av forskjellige materialer; hardt, glatt og maskinfremstilt metall mot et mykere naturmateriale. I komposisjonens sentrum stilles et mellomrom; en kløft eller et snitt, noe som igjen påvirker komposisjonens balanse, farge og lys.

De fleste av arbeidene hans kalles DIVISO; det latinske ordet for delt eller atskilt. Det reflekterer en dualisme i skulpturene på flere plan. Halvdelene synes å strebe mot hverandre eller frigjøre seg fra hverandre i den latente grunnformens tiltrekningskraft. Men de adskilte delene går også opp i en helhet; to kontrasterende deler som komplimenter hverandre og hvor den ene er avhengig av den andre. Roalkvams skulpturer beveger seg samtidig i indre og ytre rom, på grensen mellom naturens former og det menneskeskapte.

Terje Roalkvam har deltatt på en rekke separat- og kollektivutstillinger og er innkjøpt av ledende gallerier og samlinger både i Norge og utlandet. Han har hatt en rekke store utsmykkingsoppdrag.

Les mer om kunstneren..

Divisio V
10 Divisio V
kobberslagg og aluminium, 25x34x10 cm

Jens Hauge fotografi   2. etasje

Det er første gang Jens Hauge stiller ut i Kunstnerforbundet. I lille sal i 2. etasje viser han utstillingen Utsiktspunkt og gøymestad, en serie fotografier i mindre format.

Jens Hauge er født og oppvokst i Lærdal i Sogn. Det er fra dette området han henter motivene til de fleste av bildene sine. Han lever tett på naturen og årtidsvekslinger både som kunstner og sauebonde.

Landskapet er utgangspunkt for de fleste av Jens Hauges arbeider. Oftest ser han overgrodde eller svinnende spor etter mennesker i dette landskapet. Det kan være en gammel mur, en kvisthaug eller en nesten gjengrodd vanningskanal. Det er betraktninger på nært hold; han legger i liten grad vekt på det overveldende ved naturen som omgir ham.

Jens Hauges utstilling heter ”Utsiktspunkt og gøymestad” og tar betrakteren med tilbake til en tid og et sted som var formende for mange av oss, nemlig den kreative utfoldelsen i barndommens lekehytter. Uforstyrret av voksne, er lekehytten barndommens universelle ”room with a view” i en park, bakgård eller skogholt. Lekehyttene i Hauges bilder har skulpturelle kvaliteter som lett gir assosiasjoner til ”land art”. De oppviser store variasjoner; fra minimalistiske konstruksjoner av enkle grener til frodige byggverk med avanserte materialkombinasjoner. Mens en hytte står tydelig og klart frem mot det nakne fjellet i bakgrunnen, er en annen sammenrast og snart skjult av vegetasjonen.

Bildene i denne utstillingen vil gi betrakteren anledning til å meditere over en viktig periode i livet, der barnet hadde et gjemmested og utsiktspunkt i ytterkanten av de voksnes verden. Senere i livet fornemmes ofte savnet etter et slikt mentalt og fysisk rom, i en travel hverdag.

Jens Hauge hadde sin første separatutstilling i Bergen for 27 år siden. Etter den tid har han vært aktiv som billedskaper og utstiller i inn- og utland. Hauge har regelmessig deltatt på Høstutstillingen. Men utenom dette og enkelte gruppeutstillinger, har bildene hans ikke vært å se i Oslo siden en separatutstilling i Fotogalleriet våren 1986. Han er innkjøpt av viktige offentlige og private samlinger.

Les mer om kunstneren..

Utsiktspunkt og gøymestad
Utsiktspunkt og gøymestad
Utsiktspunkt og gøymestad
Utsiktspunkt og gøymestad
2 Utsiktspunkt og gøymestad
foto, 43x43 cm
12 Utsiktspunkt og gøymestad
foto, 43x53 cm
4 Utsiktspunkt og gøymestad
foto, 43x43 cm
13 Utsiktspunkt og gøymestad
foto, 26x26 cm

Gunnhild Tjåland metall   2. etasje

Gunnhild Tjåland er kjent for sine karakteristiske objekter i stål og sølv. Utstillingen i Kunstnerforbundet vil bestå av en serie med korpusarbeider og en serie med armringer, alt i sølv. Hun er opptatt av kulen, halvkulen og sylinderen. Arbeidene er alle formet i 1 mm tykk sølvtråd og loddet sammen.

Gunnhild Tjåland er opptatt av struktur, hvordan ting er konstruert. Hun arbeider med geometri, matematikk, fysikk og kjemi. Hun går ned til de minste gjenstander og studerer lovmessigheten i dem. Deretter lager hun sine egne grunnformer, setter dem sammen og ser hvilke strukturer som oppstår. Hun velger ut et sett med grunnformer ( byggeklosser ) til hver gjenstand. Disse danner strukturen og blir bærere av uttrykket.

Gunnhild Tjåland er født i Fræna i 1968 og debuterte på Høstutstillingen i 1996 med sitt hovedfagsarbeide fra Institutt for metall på Statens Håndverks- og Kunstindustri-skole ( 1989-95 ). Utstillingen i Kunstnerforbundet er Gunnhild Tjålans tredje store separate utstilling. Hun debuterte i Ram Galleri, Oslo i 1998 og i Møre og Romsdal Kunstnersenter, Molde i 2000. I 1999 var hun Punktutstiller i Format med en serie nåler i sølv. Gunnhild Tjåland er hedret med flere stipend og priser for sine karakteristiske objekter i stål og sølv . I 2002 benyttet hun Svalbardstipendet og flyttet verkstedet til Svalbard i to måneder. Oppholdet resulterte i utstillingen AArktiske kombinasjoner@ i Galleri Svalbard. Gunnhild Tjåland var en av 27 unge norske kunstnere som ble valgt til å representere norsk design i utlandet på utstillingen ATo Day@ i Brüssel i vår. Designgruppen Norway Says var kurator for utstillingen. Tjåland skal også delta på utstillingen A100%Norway@ på The Deluxe Gallery i London senere i år.

Les mer om kunstneren..

Bolle II
6 Bolle II
925 sølv