Utstilling 5. april - 4. mai 2003

Astrid Nondal maleri   overlyssalen

Det er første gang Astrid Nondal stiller ut i Kunstnerforbundet, og hun viser malerier i olje på lerret i Overlyssalen, se ”I vann” 73×83 cm. gjengitt til venstre på siden.
Hun utforsker maleriets iboende egenskaper; koloritt og stofflighet og leker seg med forbildene. Nondals bilder innbyr til historiefortelling. De gir akkurat så lite informasjon – at fantasien næres og tankene spinner.
Selv anspores hun av det transedentale og samfunnskritiske i Henry Thoreaus (1817-62) hovedverk ”Walden, or Life in the Woods”, fra 1854.
Astrid Nondals grønne malerier er en hyllest til maleriet som håndverk, til det opprinnelige. Gjennomgangsfiguren piken i grønt, forsvinner i det grønne. Men hun frir seg fra et tradisjonsbundet naturlyrisk maleri.
Astrid Nondal har deltatt på flere utstillinger og er innkjøpt av offentlige samlinger, Og har bl. a. fått premiert utkast til Telenor Fornebu sammen med Ebba Bring.

Les mer om kunstneren..

Om hundre år er allting glemt
Lynhypnose i skogen
Tusmørkevandrer
5 Om hundre år er allting glemt
olje på lerret, 160x230 cm
3 Lynhypnose i skogen
olje på lerret, 73x115 cm
8 Tusmørkevandrer
olje på lerret, 67x122 cm

Hildegunn Anda tekstil/objekt   2. etasje

Hildegunn Anda ( f. 1964 ) har arbeidet tredimensjonalt med peddig som kunstnerisk medium helt siden hun tok hovedfageksamen på Kunsthøgskolen i Bergen, seksjon for tekstil, i 1996. Hun er velkjent i det norske kunstmiljøet for sine organiske objekter, vist første gang i Oslo på “Høstutstillingen” i 1996 og på “Juniutstillingen” i Kunstnerforbundet i 1997. Hun har siden den gang markert seg på ulike større og mindre utstillinger regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

Utstillingen SNABELVARIASJONER består i hovedsak av 14 skulpturer med snabelaktige former som springer ut av sugekoppaktige former som er festet til veggen. Snablene peker nedover og har forskjellig lengde og avslutning. I tillegg viser hun noen mindre former som nærmest består av bare avslutninger, som for eksempel “munnstykker” og “skillpaddehaler”, koblet sammen med bare litt “snabel” i mellom. De tørre og usensuelle materialene peddigg og kryssfinér er omskapt til organiske, frodige og dyriske former. Teknikken Hildegunn Anda har brukt er hennes egen “vevteknikk”. Arbeidsprosessen foregår slik: Ved å legge peddigrør i vann, for så å surre den rundt stokker og deretter la den tørke, lager hun rør av peddigspiraler. Rørelementene blir føyd sammen til nye konstruksjoner, strukturer og objekter. I “snabelvariasjonene” er fargene en viktig del av uttrykket. Peddigen blir farget som garn, med remazolfarger i fargebad. Skulpturene er formet med tanke på utstillingssalene i Kunstnerforbundet.

Hildegunn Anda sier: “Det eg gjerne vil med skulpturane mine er å referere til noko levande, til liv. Eg prøver å skape nokre vesen som er litt urovekkande og som også fangar noko av det kompliserte og flyktige fenomenet humor. Kanskje handlar det om sjølve ideen organisk liv som abstrakt form, med volum av mellomrom, luft, spenning og rørsle som verkemiddel.”

Hildegunn Anda er er innkjøpt av Fondet for norsk samtidskunsthåndverk i 2001, 2000 og 1999 til kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim. I 2001 ble hun også innkjøpt med et verk til Nord-Trøndelag Fylkesgalleri.

Les mer om kunstneren..

Snabelvariasjon XII-XVI
Snabelvariasjon VI
12 Snabelvariasjon XII-XVI
pedding og kryssfinér, 56x20 cm
6 Snabelvariasjon VI
pedding og kryssfinér, 50x205 cm50x205 cm

Jon Gundersen collage   vindussalen

Jon Gundersen er en Askeladd i norsk kunst, finner og setter sammen ting og skaper nye og uventede opplevelser.
Han er mest kjent for sine særegne skulpturer. På hans forrige utstilling her i 1999 viste han økser og mobiltelefoner hugget i stein (groruditt). Denne gangen er det bilder med humor og vidd.
Det er collage Jon Gundersen viser på denne utstillingen. Han klipper og limer og setter sammen, slik at det oppnås en dialog i bildene. Det fortellende i bildet er vesentlig, noe han ofte forsterker med en humoristisk undertone.
Han har beskrivende titler som: ”Rettferdiggjørelse av egen handling”, ”Kneblet av den frie tanke”, ”Opprør mot nødvendigheten” og ”Meditasjon som hobby”. Det vises ca. 40 bilder, mål ca. 37×47 cm. (se reproduksjonen ”Selvpleie” i vedlagte invitasjonsfolder).
Jon Gundersen har hatt flere utstillinger i Kunstnerforbundet og har deltatt på en rekke utstillinger både i inn- og utland. Han har hatt mange store utsmykkingsoppdrag og er innkjøpt av store offentlige samlinger.

Les mer om kunstneren..

Fire kvinnelige konstruktører
Fra serien: Ni maskerte menn, agenter for egen virksomhet
Fra serien: Ni maskerte menn, agenter for egen virksomhet
Om å nekte seg selv det som nektes en
38 Fire kvinnelige konstruktører
collage, 33,5x58 cm
33 Fra serien: Ni maskerte menn, agenter for egen virksomhet
collage, 18x14 cm
33 Fra serien: Ni maskerte menn, agenter for egen virksomhet
collage
21 Om å nekte seg selv det som nektes en
collage, 47x37 cm