Utstilling 10. mars - 3. april 2011

Marianne Heske videomaleri   overlyssalen

OVERLYS -videoavtrykk fra verdensrommet

OVERLYS er tittelen på Marianne Heskes utstilling i Kunstnerforbundets
Overlyssal. Heske viser helt nye bilder som avspeiler former og fenomener i verdensrommet.

Marianne Heskes verk er videomalerier/videomonotypier fra serien Mountain of the Mind basert på video-opptak fra det dramatiske landskapet i Tafjord som blir metaforer for formene i universet. Ut fra disse opptakene skaper
Marianne Heske lysende mindscapes hvor lyset kommer innenfra billedflaten samtidig som lyset blir reflektert utenfra i det speilblanke materialet. Lysspillet i disse atmosfæriske landskapene fanges opp av videokameraets elektromagnetisme og forvandles til sterke, lysende billedkomposisjoner.

Dette er en teknikk som Heske selv har utviklet og som hun er alene om.
Bilder fra serien Mountain of the Mind ble første gang vist på avantgarde-galleriet J&J Dounguy i Paris i 1984.

I 1986 representerte Marianne Heske Norge med tre gigantiske videomalerier i den Nordiske paviljongen på Biennalen i Venezia.

På Verdensutstillingen EXPO 2000 i Hannover var hele den norske paviljongen
dekket av Heskes videomalerier på aluminium.

Marianne Heske regnes i dag som en av våre aller viktigste samtidskunstnere. Det er første gang hun stiller ut i Kunstnerforbundet.

Les mer om kunstneren..

Mountain of the Mind
Mountain of the Mind
Mountain of the Mind
Mountain of the Mind
Mountain of the Mind
1 Mountain of the Mind
videomaleri, 57x84 cm
2 Mountain of the Mind
videomaleri, 75x57 cm
3 Mountain of the Mind
videomaleri, 118x251 cm
5 Mountain of the Mind
videomaleri, 101x148 cm
5 Mountain of the Mind
videomaleri, 101x140 cm
Mountain of the Mind
Mountain of the Mind
Mountain of the Mind
Mountain of the Mind
Mountain of the Mind
5 Mountain of the Mind
videomaleri, 113x286 cm
8 Mountain of the Mind
videomaleri, 113x130 cm
9 Mountain of the Mind
videomaleri, 118x157 cm
11 Mountain of the Mind
videomaleri, 94x106 cm
12 Mountain of the Mind
videomaleri, 115x153 cm
Mountain of the Mind
Mountain of the Mind
Gulløve
oversiktsbilde fra utstillingen
oversiktsbilde fra utstillingen
13 Mountain of the Mind
videomaleri, 150x96 cm
10 Mountain of the Mind
videomaleri, 107x143 cm
Gulløve
forgylt betong , 64x100x40 cm
oversiktsbilde fra utstillingen
oversiktsbilde fra utstillingen

Hanne Nielsen maleri   vindussalen

Bibelhistorier

Hanne Nielsen er kjend for utsøkt presisjon i maleriet, i koloritt så vel som i figurasjon. Ho har i heile si verksemd relatert seg til kunsthistoria. Denne gongen gjer ho det via dei kjende forteljingane frå Det Gamle Testamentet, slik ho hugsar dei frå barndomens bibelhistorie. Kunstnarar har brukt dette materialet i århundrer, og Nielsen ville undersøke om det er muleg å jobbe med desse forteljingane i dag. Særleg var det gjensynet med Rembrandts raske skisser over temaet, der enklaste linjeføringar på magisk vis får fram dei mest storslåtte tablå, der strek og materie så å seie har fått visjonen implementert i seg, som sette i gang ønsket om å arbeide med dette innhaldet sjølv.

Der dei bibelske legendene breispektra formidlar om menneskelivets drama, speglar og visualiserer Nielsen innhaldet med uventa og personleg grep, utan å gå omvegen om det teatrale. Ho beveger seg frå det enkle, abstrakte mot eit skjeringspunkt der mystikken så å seie tar konkret form. Bildetitlane er setningsfragment frå dei ulike tekstene ho har hatt som utgangspunkt, t.d. Melk og honning, Er jeg min brors vokter? og Vannene omringet mig like til sjelen.

I serien med maleri til denne utstillinga søker Nielsen mot eit opnare og meir direkte uttrykk enn før.

Dette er tredje gong Hanne Nielsen stiller ut i Kunstnerforbundet. Ho har hatt fleire separatutstillingar og vore med på mange kollektivutstillingar i Norge og i utlandet.
Arbeid av Nielsen er innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Henie Onstad Kunstsenter, Kunstindustrimuseet m.m.
Gunnhild Bakke

Les mer om kunstneren..

Vannene omringet mig like til sjelen
Så sig tilbake
Jeg håpet på lys, men det kom mørke
For jeg ventet godt, men det kom ondt
Og han stirret ned for sig
2 Vannene omringet mig like til sjelen
olje på lerret, 100x80 cm
3 Så sig tilbake
olje på lerret, 170x115 cm
6 Jeg håpet på lys, men det kom mørke
olje på lerret, 60x70 cm
7 For jeg ventet godt, men det kom ondt
olje på lerret, 160x180 cm
16 Og han stirret ned for sig
olje på lerret, 25x30 cm
Tang innhyllet mitt hode
Op av brønnen
Med jordbek og tjære
Da drømte han
For av vannet har jeg dradd ham op
1 Tang innhyllet mitt hode
olje på lerret, 35x32 cm
4 Op av brønnen
olje på lerret, 25x30 cm
8 Med jordbek og tjære
olje på lerret, 33x40 cm
9 Da drømte han
olje på lerret, 25x30 cm
10 For av vannet har jeg dradd ham op
olje på lerret, 85x60 cm
Skjulte hun ham
Med melk og honning
Melk og Honning
Men dagen efter, da morgenen brøt frem
Er jeg min brors vokter?
11 Skjulte hun ham
olje på lerret, 80x60 cm
13 Med melk og honning
olje på lerret, 27x33 cm
14 Melk og Honning
olje på lerret, 92x80 cm
12 Men dagen efter, da morgenen brøt frem
olje på lerret, 60x47 cm
15 Er jeg min brors vokter?
olje på lerret, 85x55 cm
Steg op og steg ned på den
17 Steg op og steg ned på den
olje på lerret, 140x80 cm

Liv Blåvarp smykker   2. etasje

Liv Blåvarps smykker er laget i ulike trematerialer i kombinasjon med maritimt elfenben, bein og horn. Det er gjennom denne kombinasjonen Liv Blåvarp har sitt helt spesielle kunstuttrykk. Arbeidene til Blåvarp er for det meste fargesterke og bevegelige, og de endrer formuttrykk ved at de arrangeres på ulike måter; dette er en del av deres natur.

Objektene/smykkene må oppleves med hendene og ikke bare gjennom øynene. De er sensuelle som et resultat av samspillet mellom konstruksjon og bearbeidede overflater.

Liv Blåvarps kunstneriske innsikt konsentrerer seg om å balansere form, kontraster, strukturer og størrelser opp mot hverandre i et bilde av farger og tallrike elementer.

I sine arbeider reflekterer hun mye over språkstil og språkets subtilitet, det kresne ordvalget som finstiller meningen og gir opplevelsen av et verk med en følelsesmessig dybde. Prosessen Blåvarp gjennomgår er et tidkrevende og møysommelig arbeid som handler om tilpasninger og det å trekke fra og legge til for å bevare spenningen ved en balansert disharmoni.

Det er en kvinnelig fasinasjon som får meg til å fortsette innenfor rammen av smykkekunst, sier hun selv. En reise over i et annet ’jeg’ der andre mål og regler gjelder. Et robust kjærlighetsforhold til en skapende lek som vi kaller kunsthåndverk!

Arbeidene på utstillingen i Kunstnerforbundet er framstilt i tiden fra 2008 – 2011. Utstillingen er laget med tanke på de amerikanske indianerne og den fantastiske kulturen som led en beklagelig skjebne. Både de som ble jaget og nedkjempet i fortiden, og de som kjemper for sin rett til å leve sitt liv i pakt med sine tradisjoner og kultur nå i dag.

Les mer om kunstneren..

Millicent Rogers-green version
Halssmykke
Halssmykke
Rød and
Elg
7 Millicent Rogers-green version
Lønn, snakewood, ibenholt, diam 25 cm
8 Halssmykke
Fugleøyelønn,cocobolo og african black wood, diam 30 cm
Halssmykke
Halssmykke Fugleøyelønn,cocobolo og african black wood, 25 cm i diameter
1 Rød and
Kirsebær, selje, fugleøyelønn, diam 25 cm
3 Elg
valnøtt, ibenholt, elghorn, diam 26 cm
Der valmuen gror
Halssmykke i rødt og svart med laminert lås
Ming
Jakthøvding
Sundance
5 Der valmuen gror
Lønn, ibenholt, african blackwood, diam 30 cm
6 Halssmykke i rødt og svart med laminert lås
Lønn og palisander, diam 30 cm
11 Ming
Eik, lønn, diam 30 cm
12 Jakthøvding
Palisander, peroba rosa, lønn, diam 27 cm
2 Sundance
Peroba rosa, amarello, amboina, cocobolo, diam 30 cm
oversiktsbilde fra utstillingen
oversiktsbilde fra utstillingen
oversiktsbilde fra utstillingen
oversiktsbilde fra utstillingen
oversiktsbilde fra utstillingen
kat nr. 14. Fatform med gul bunn i bakgrunnen
oversiktsbilde fra utstillingen