Utstilling 20. oktober - 20. november 2011

Leonard Rickhard maleri   overlyssalen

Leonard Rickhard har siden 1970-tallet vært en av Norges viktigste og mest anerkjente kunstnere. Kunstnerforbundet er stolte av å kunne presentere en utstilling av Rickhard som del av sitt jubileumsprogram i 2011. Rickhard har en særlig tilknytning til galleriet gjennom sine mange og viktige utstillinger her. I 1974 holdt Rickhard sin første separatutstilling nettopp i Kunstnerforbundets overlyssal. Blant utstillingens 22 malerier lå allerede kimen til flere av motivene Rickhard har utdypet i sitt kunstnerskap. Rickhard er i sine bilder på grunnleggende vis opptatt av å skape en formal helhet, dette er likevel ikke uforenlig med det virkelighetsbeskrivende. Studiet av omgivelser, landskap, arkitektur, kunstbøker, bruksanvisninger og aviser danner noen av inspirasjonene til hans bilder. Rickhard interesserer seg for maleriets egen virkelighet, men også for hvordan maleriet kan kommunisere et forhold til tiden vi lever i, historien, stedet, stemninger og erfaringer.

Rickhard har en ubestridt posisjon i norsk kunstliv og hans innstendige arbeid med maleriet har gjort ham til en av de viktigste malerne i vår tid. Gjennom sitt helt særegne og umiskjennelig rickhardske billedunivers har han bidratt til en aktualisering av maleriet og den norske landskapstradisjonen. I de senere år har hans sterke interesse for selve utstillingen og forholdet mellom bilde og rom blitt enda tydeligere. Arkitektur, rammer og ulike bildeformater er nøye sammentenkt og del av det visuelle uttrykket. Overlyssalen i Kunstnerforbundet er en sal kunstneren kjenner godt og utstillingen Rickhard åpner 20. oktober er nøye komponert og tilpasset Gudolf Blakstads og Herman Munthe-Kaas’ nydelige overlyssal, tegnet i 1918.

Rickhard har vært Festspillutstiller både i 1985 (med Gruppe Zink) og i 2009, han har hatt en rekke prestisjefylte utstillinger og er innkjøpt til viktige kunstsamlinger.

Torsdag 27. oktober kl. 18.00 arrangeres en samtale mellom Leonard Rickhard og kunsthistoriker Wenche Volle.

Les mer om kunstneren..

Vårlandskap III
Tre landskaper
Sommernatt
Analytisk bilde
Rustne maskiner i sanden
10 Vårlandskap III
Olje på papp og tre
11 Tre landskaper
Olje på tre, 66 x 81 cm
12 Sommernatt
Olje på papp og tre, 66x81 cm
13 Analytisk bilde
Olje på papp og tre, 66x81 cm
14 Rustne maskiner i sanden
Olje på tre, 66x81 cm
Analytisk bilde med gress og figurer
Sommerlandskap
Innflyvning i aftensol I
Stort høstbilde med rød maskin i tørt gress
Oversiktsbilde fra utstillingen
15 Analytisk bilde med gress og figurer
Olje på papp og tre, 66x81 cm
16 Sommerlandskap
Olje på tre, 66x81 cm
17 Innflyvning i aftensol I
olje på tre og papp, 66x81 cm
29 Stort høstbilde med rød maskin i tørt gress
Olje på lerret, 259x259 cm
Oversiktsbilde fra utstillingen
Aftenstemning med to figurer i lampelys
Før soloppgang i vårskogen -med melankolsk figur
Scene etter solnedgang
Oversiktsbilde fra utstillingen
33 Aftenstemning med to figurer i lampelys
Olje på lerret, 160x200 cm
30 Før soloppgang i vårskogen -med melankolsk figur
Olje på papp og tre, 66x81 cm
32 Scene etter solnedgang
Olje på lerret og tre, 298x404 cm
Oversiktsbilde fra utstillingen

Astrid J. Johannessen video   vindussalen

To Travel Hopefully…

Maleri, video og fotografi

Det er et utsagn på engelsk «It is better to travel hopefully than to arrive». Dette er tema for utstillingen.
Bilder og video er fra Romania og Paris. Romania representerer en annen verden, av gamle og tidløse verdier; Paris den moderne som rumenerne reiser til på søk etter arbeid og penger. Ofte går de seg vill.
Vårt eneste sikre mål er døden, men vet vi virkelig hvordan vi skal sette pris på våre erfaringer på veien?

Malerier
Maleriene fremstiller verdener som passerer fra togvinduet i fart. Kirken i det fjerne overskygges av trær i bevegelse som tidvis dekker nesten hele bildet. Bevegelsen er uskarp og mørk slik det blir festet i filmkameraet, men noe i bildet er klart som en påminnelse om at landskapet er rolig, bare ikke vi. Vi vet hvor vi skal når vi kjøper billett på togstasjonen, men når vi ser ut av vinduet undrer vi oss over hvorvidt det ikke hadde vært bedre å tre inn i det ukjente landet som farer forbi.
Fotografi
På utstillingen viser hun også analoge fotografier, interiører som synliggjør ulike lag av tid gjennom speilinger. Grad av oppløsning og fokusering på lys er et forsøk på å oppheve skillet mellom ånd og materie slik at det tidløse og emosjonelle ved situasjonen blir det dominerende i bildet.
Video
Les Chemins de la Liberté (Frihetens veier)
Denne filmen følger en rumensk mann som returnerer til Paris for å minnes sitt fallerte ekteskap. Han giftet seg med en kvinne fra overklassen og drømte om et nytt liv i nye omgivelser. Men målet ble ikke slik han tenkte det. Han vandrer langs elven der de hjemløse rumenerne lever under broene, bare fuglene viser han veien til frihet.
Romanian Rhapsody
Tittelen er tatt fra stykket som den rumenske komponist George Enescu skrev. Filmen er basert på refleksjoner fra den rumenske dirigent Sergiu Celibidache. I klassisk musikk dreier alt seg om øvelse, konkurranse, suksess. I filmen forteller Celibidache om essensen av musikk som noe helt annet. I videoarbeidet følger vi en fallert fiolinist spilt av kunstneren selv i Paris.
Ja Lublu (Jeg elsker)
Her returnerer kunstneren til sitt en–akter prosjekt som i de tidligste videoarbeidene hvor hun spiller en karakter som mimer til musikken og baserer historien sin på stemmens karakter i sangen og egne erfaringer med menneskelige møter. Hun spiller en rik sigøyner som har flyktet fra landsbyen og lever av tyveri. Hun ser tilbake på livet og reisen som førte henne på avveier.

Les mer om kunstneren..

Reisen til Bucharest I
Reisen til Bucharest II
Reisen til Bucharest III
Den russiske Kirken, Reisen til Bucharest IV
Sovende Barn, Sigøynerlandsbyen St. Denis, Paris
1 Reisen til Bucharest I
olje på lerret, 90x100 cm
2 Reisen til Bucharest II
olje på lerret, 90x100 cm
3 Reisen til Bucharest III
olje på lerret, 90x100 cm
7 Den russiske Kirken, Reisen til Bucharest IV
olje på lerret, 90x100 cm
8 Sovende Barn, Sigøynerlandsbyen St. Denis, Paris
olje på lerret, 90x100 cm
Installasjonsbilde med videoarbeidet; Les Chemins de la Liberté i bakgrunnen
Oversiktsbilde fra utstillingen
The Palace was passing
We shall pass
Les Chemins de la liberté, stillbilde fra video
4 Installasjonsbilde med videoarbeidet; Les Chemins de la Liberté i bakgrunnen
video
Oversiktsbilde fra utstillingen
9 The Palace was passing
foto, 116x158 cm
10 We shall pass
foto, 116x155 cm
6 Les Chemins de la liberté, stillbilde fra video
video
stillbilde fra video
stillbilde fra video
6 stillbilde fra video
video
6 stillbilde fra video
video

Toril Bjorg smykker   2. etasje

Det er 30 år siden Toril Bjorg stilte ut i Kunstnerforbundet for første gang. Hun har vært en av landets mest markante smykkekunstnere i 40 år, og det er sjette gangen hun stiller ut i galleriet.
Med denne utstillingen vil Bjorg gjøre en oppsummering av utrykkene hun har benyttet, men samtidig er smykkene hennes nye, overraskende og utført med en stor sikkerhet i eget formuttrykk.
Parallelt med utstillingen i Kunstnerforbundet deltar Bjorg på en gruppeutstilling på Aaron Faber Gallery i New York med tittelen: In line/In metal. Utstillingen skal også vises i Chicago.

Selv sier Toril Bjorg

-Dette er min sjette separatutstilling i Kunstnerforbundet. Det å få invitasjon til å stille ut under galleriets 100-årsjubileum er en ære. Kunstnerforbundets betydning for norsk visuell kunst har vært uvurderlig som arena for kunstnerisk utvikling, kanskje spesielt for kunsthåndverkere fordi utvalget av seriøse gallerier har vært så liten. I Kunstnerforbundet har vår kunstgren alltid blitt tatt alvorlig.

En separatutstilling i Kunstnerforbundet er en stor utfordring. De fem tidligere utstillingene har betydd mye for min kunstneriske utvikling og til tross for at jeg kan tro at jeg er på tampen av min karriere, tok jeg utfordringen.

Med denne utstillingen ønsker jeg å gjøre en oppsummering, ikke som nostalgi, men for å utdype og utfordre meg selv ved å forenkle og forsterke utrykket og mulighetene i materialene, jeg har jobbet med. Til denne utstillingen har jeg valgt havglass, tekstil og rent sølv som temaer. Et opphold i Boston førte meg til skjærgården utenfor New England, der var strendene fulle av glasskår slipt av havet (havglass), dette var velkjent for meg, men nå ville jeg intensivere den følelsen av å stå med hendene fulle av glass i de vakreste farger og gjøre dem om til smykker.

Det har vært naturlig for meg å ha kontakt med kolleger gjennom alle år, ikke bare smykkekunstnere men også andre kunsthåndverkere, å få tilgang til tekstilkunstneren Carin Wessels store garnlager samlet gjennom to generasjoner og hennes kunnskaper om tekstile materialer har vært skjellsettende. Mitt ønske er å formidle den taktile skjønnheten som ligger i en garnbunt så direkte som mulig, ved å legge den rundt halsen rett og slett. Så til slutt men ikke minst har jeg vært opptatt av de rene edle metallene og deres egenskaper.

Jeg har tidligere benyttet rent gull som innslag i arbeidene mine på grunn av den intense fargen. Nå vil jeg jobbe med rent sølv, eller fintsølv som det heter på fagspråket, fargen er hvit og det er et svært mykt metall. Det er krevende å arbeide med,det blir hardt når det valses eller hamres men blir mykt igjen når det utsettes for varmebehandling. Disse egenskapene gjør at det må formes på spesielle måter og det har vært en interessant utfordring for meg. Jeg har måttet jobbe direkte og enkelt . Overflatene tar riper og preges lett av bruk, jeg synes arbeidene har fått en enkelhet og røffhet som jeg har vært ute etter.

Les mer om kunstneren..

Carin, halssmykke
Krans, nål
Skår, halssmykke
Blått, halssmykke
Birgit, halssmykke
13 Carin, halssmykke
Ikatinnfarget polyesterfiber/fintsølv, diam 33 cm
9 Krans, nål
havglass, 925 S , diam. 8 cm
3 Skår, halssmykke
havglass, 925S, magnet , diam 26 cm
14 Blått, halssmykke
Ikatinnfarget polyesterfiber/fintsølv , diam 33 cm
15 Birgit, halssmykke
cellulosefiber/fintsølv, diam 21 cm
Hermelin, halssmykke
Oversiktsbilde fra utstillingen
25 Hermelin, halssmykke
925 sølv, diam 32 cm
Oversiktsbilde fra utstillingen