Utstilling 6. september - 30. september 2012

Ane Mette Hol Overlyssal

A Continuous Drawing

Ane Mette Hol arbeider konseptuelt med tegning. I utstillingen A Continuous Drawing på Kunstnerforbundet fortsetter hun å utforske tegning som idé og metode. Hennes arbeider undersøker forholdet mellom original og reproduksjon, noe som resulterer i todimensjonale tegninger, tredimensjonale objekter, og animasjon.

Ved inngangen til overlyssalen finner man verket Untitled (Reversed Drawing #5) som er en 2m lang sammenrullet tegning av et rutepapir. På gulvet i overlyssalen finnes et stedspesifikt arbeid After the Dust Settles #2. Støv og rester etter tegneprosessen ligger igjen utover gulvet etter at 500 ark er fargelagt for hånd med hvitt kritt. Antall kopier er det som finnes i en vanlig pakke med kopipapir. Men siden arkene allerede er hvite ser de urørt ut, og dermed vil det mest synlige beviset på at de er tegnet være det hvite støvet som ligger igjen ved siden av papiret.

Arbeidet Untitled (A Complete Set of Copies) og Untitled (An Incomplete Set of Copies) er relatert til den autonome prosessen ved en kopimaskin. Der antall kopier som kopimaskinen fremstiller for å komme frem til ønsket resultat vil være utgangspunkt for tegningene. Et svart papir kopieres gjentagende, helt til det fremstår som hvitt. Et hvitt papir kopieres helt til det fremstår som svart. Der det ene forsøket fullføres, vil det andre være uoppnåelig og resultere i flerfoldige mislykkede kopier.

En annen systematisk arbeidsmetode kan man se i verket A Continuous Drawing. Arbeidet tar utgangspunkt i observasjon av støv og hvordan støvpartikler reflekteres i lyset. Animasjonen består av 576 støvpartikler, hvor hvert støvkorn er plassert i et rutenett. Utgangspunktet for hver bevegelse er basert på kreftene i et magnetisk felt. A Continuous Drawing har 4 sekvenser hvor hver består av 25 individuelle tegninger. I utstillingen på Kunstnerforbundet vil den ene sekvensen fra animasjonen vises med originaltegninger og skisser, samt en mindre projeksjon.

Ane Mette Hol (1979) er født i Bodø, oppvokst i Trondheim. Hol er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og Konstfack i Stockholm. Hun har deltatt i flere gruppeutstillinger og separatutstillinger i Norge og i utlandet. Blant de seneste utstillingene er Radical Autonomy 2 på Netwerk, Aalst, Belgia, Whiteout, Festspillutstillingen i Nord-Norge, Oh how time flies på Bergen Kunsthall, og Zeichnung ? på Kunstverein Nürnberg i 2011, og i 2012 Ab in die Ecke! på Städtische Galerie Delmenhorst, Tyskland, Prisme på Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design i Oslo, og Art Statements i Basel med LAUTOM contemporary. I 2011 ble hun tildelt Statoil Art Award. Ane Mette Hol bor og arbeider i Oslo.

Les mer om kunstneren..

Oversiktsbilde fra utstillingen
After the Dust Settles #2 (detalj)
Untitled (An Incomplete Set of Copies)
Untitled (A complete Set of Copies)
After the Dust Settles #2,2012
Oversiktsbilde fra utstillingen
After the Dust Settles #2 (detalj)
5 Untitled (An Incomplete Set of Copies)
40 tegninger og et hvitt papir. Kull, kritt, fargeblyanter og papir. Inkludert monter , 29,7x21 cm
4 Untitled (A complete Set of Copies)
6 tegninger og et svart papir. Kull, kritt, fargeblyanter og papir. Inkludert monter , 29,7x21 cm
2 After the Dust Settles #2,2012
Hvitt kritt på 500 hvite ark. Tegnet emballasje. Fargeblyanter og penn på papir. , variable mål
A continuous Drawing
Untitled (Reversed Drawing#5)
3 A continuous Drawing
Sekvens nr 3. Boks med 25 individuelle tegninger, 2 skisser og DVD. Blyant og kull på ChromacolorArchival Animasjonspapir. Animasjon 20sek loop. HD video 1920x1080 16:9 , 27x32 cm
1 Untitled (Reversed Drawing#5)
Japan papir, fargeblyanter, hvit merkelapp, penn og lim. , 40x2,5 cm (2m)

Nina Malterud Vindussal

Nina Malterud viser nye arbeider i Kunstnerforbundet: en serie fat – rektangulære, kvadratiske, sirkulære og ovale flater fra ca 25 til 40 cm brede. Materialet er leirgods, dekket med begitning og glasurer i gjentatte brenninger.

Malterud har i alle år arbeidet med kjente keramiske former: krukker, fat, kopper, skåler og fliser, og ser disse som interessante grunnlag for kunstneriske uttrykk. Mens de tidligere arbeidene var preget av stramme ornament med matte, tørre overflater og jordfarger, og til dels store formater, har hun i de senere år brukt leire, glasur og lusterfarger til mer maleriske fargeflater innen rammen av mindre objekter. De nye arbeidene har et dempet og abstrakt uttrykk. Detaljer i glasurene er ivaretatt gjennom den keramiske prosessen og gir hvert enkelt objekt en særegen karakter.

Malterud har arbeidet med keramikk siden 1975, de første 20 årene på Frysja Kunstsenter i Oslo hvor hun hadde et tett samarbeid med Beth Wyller og Lisbet Dæhlin gjennom prosjekter og utstillinger. Hun er innkjøpt av de viktigste norske samlingene, og har fått alle de statlige stipend i Norge, samt Norske Kunsthåndverkeres ærespris i 2005. Hun var professor i keramikk ved Kunsthøgskolen i Bergen 1994-2002 og rektor ved KHiB 2002-2010, og arbeider nå som kunstner i Bergen. Hun har tidligere stilt ut i Kunstnerforbundet i 1980, -84, -89 og -99. Dette er hennes første separatutstilling i Norge siden 2003.

Malterud holder omvisning selv i utstillingen torsdag 13. september kl 16.30.
Gratis entre – velkommen!

Les mer om kunstneren..

Oversiktsbilde fra utstillingen
Ovalt fat
Stort ovalt fat
Stort ovalt fat
Sirkelfat
Oversiktsbilde fra utstillingen
11 Ovalt fat
leire, diam. 34 cm
17 Stort ovalt fat
leire, diam. 41 cm
15 Stort ovalt fat
leire, diam. 41 cm
21 Sirkelfat
leire, diam. 31 cm
Lite ovalt fat
29 Lite ovalt fat
glasert leire, diam. 31 cm

Ivan Galuzin 2. etasje

Ivan Galuzin viser maleri og installasjoner. Han tar konseptet om det kulinariske triangelet, som Claude Levi Strauss bruker for å beskrive hvilke nivåer av kompleksitet ulike kulturer har nådd, som utgangspunkt for sin utstilling. Det kokte, det rå, og det fermenterte representerer hver sin måte å tilberede mat på.

For å koke trenger man en beholder som tåler varme, og således peker mot en utviklet kultur som formodentlig har behersket håndverket keramikk eller metall. Grilling eller steking over åpen flamme, er i Levi Strauss’ tolkning en uøkonomisk og lite kultivert fremgangsmåte, siden man mister mye næring og smak ved å la saftene renne rett ned i flammene, blir fremdeles brukt som en sosialt og territorialt affirmerende rituale. Ringen sluttes når man i høyt utviklede kulturer tyr til fermentering og andre naturlige forråtnelsesprosesser for å lage utsøkte delikatesser. En prosess som tilsynelatende ikke krever en spesiell arbeidsinnsats, da maten som oftest lager seg selv, enten som ost på en hylle, nedgravet kjøtt eller modning av edle dråper i vinkjelleren.

Les mer om kunstneren..

Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
young inmate
Untitled (black)
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
11 young inmate
olje på lerret, 130x100 cm
10 Untitled (black)
olje på lerret, 120x94 cm
Young priest (Laestadius)
Untitled
Young painter
Untitled (brown)
Young writer
3 Young priest (Laestadius)
olje på lerret, 54x46 cm
1 Untitled
olje på lerret, 120x94 cm
8 Young painter
olje på lerret, 120x94 cm
12 Untitled (brown)
olje på lerret, 120x94 cm
5 Young writer
olje på lerret, 120x94 cm
Untitled (orange)
Young art critic
13 Untitled (orange)
teltduk på lerret, 222x121 cm
16 Young art critic
olje på lerret, 45x37 cm