Utstilling 31. oktober - 24. november 2013

Marianne Bratteli

Reise i Tyskland og Polen 1998-2013

Marianne Brattelis utstilling i overlyssalen er en fortsettelse av en prosjektutstilling som ble vist i galleriet i 2004. Brattelis oppvekst var sterkt preget av hennes fars opphold i tyske konsentrasjonsleirer under 2. verdenskrig. Under et opphold i Tyskland og Polen i tiden 1998-2013 ble hun oppslukt av tegn som pekte tilbake i den nære historie. Gjennom reiser og møter ble hun fokusert på hendelser fra krigen og hvordan dette psykisk la seg over mange mennesker i hennes generasjon. Marianne Bratteli tar oss med på sin egen vandring i de tidligere konsentrasjonsleirene og viser også tegninger som var laget i leirene. Hun møtte også tidsvitnet Steff Kinge som var tidligere tysk krigsfange.

Andre foto viser merker etter tiden med mur mellom øst og vest i Berlin. Bratteli bodde en tid i et atelierfellesskap i Neukolln, en svær ødslig murbygning, en tidligere piano-fabrikk. Muren hadde gått tvert gjennom denne bygningen. Hun bodde også i Prenzlauer Berg – et område i gamle øst der det bor mange studenter og kunstnere. Vi finner minnesmerke over Holocaustofre reist ved den jødiske kirkegården i Grosse Hamburger Strasse i gamle Øst-Berlin hvor 55 000 jøder ble samlet og sendt til utryddelsesleirene. Minnesmerket forestiller en liten gruppe forsvarsløse mennesker.
Hun viser foto fra et minnested i Rosenstrasse i gamle Øst-Berlin omkring ruinene av en synagoge fra 1712. Her samlet en del ikke-jødiske tyske kvinner seg med sine barn og protesterte i dagevis mot at deres jødiske ektemenn var blitt transportert til dødsleirene. Gestapo følte seg tvunget til å sette mennene i arbeidsleier der de fleste overlevet. Det er et vitnesbyrd om at noen tyske protesterte og at det nyttet å protestere.

Et fotografi er fra den store jødiske gravlunden Weiss-enes som under den kalde krigen ble neglisjert av det øst-tyske regimet og forfalt. Det er 150 000 graver i gravlunden. Bildene av stol og bord er et Holocaust-minnesmerke utført i bronse som står på Kopperplata i det tidligere øst det er en tekst av forfatterinnen Nelly Sachs som vokste opp her men flyttet i 1940 sammen med sin mor til Sverige rett før de skulle deporteres.

Et bilde er fra «Tranenpalast» ved S-Bahn- stasjon Friedrichstrasse som var et sentralt checkpoint mellom øst og vest. Det var en scene og nattklubb der hvor kjente artister og Brecht-fortolkere som Gisela May opptrådde.

Marianne Bratteli har også med nye malerier og tegninger på utstillingen.

Les mer om kunstneren..

Menneske
Vindu
Himmelstige
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
16 Menneske
102x102 cm
17 Vindu
akryl på lerret, 100x100 cm
18 Himmelstige
akryl på lerret, 102x102 cm
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Værelse
Himmelhvelving
Brakke i Sachsenhausen
Ingen kjenner mitt indre
Oversiktsbilde fra utstillingen
21 Værelse
akryl og kull på papir, 116x106 cm
1 Himmelhvelving
pastell, 93x73 cm
15 Brakke i Sachsenhausen
foto på Capa-plate, 108x178 cm
19 Ingen kjenner mitt indre
pastell, 58x44 cm

Elise Hatlø

Ghost Town

Elise Hatlø Hun tar utgangspunkt i gamle kvinnelige håndverksteknikker som hekling, strikking og nupereller, som hun gjenskaper i sølv og kobber ofte i kombinasjon med fargede patineringer og smykkestener. Hatlø ønsker å ta vare på og videreføre gamle tradisjoner og gi dem et nytt estetisk uttrykk.

Smykkene formidler verdien av tidligere generasjoners arbeid, og viser at de kan videreutvikles og bevares.

I prosjektet “Ghost Town” har hun hentet inspirasjon fra en fraflyttet by i Bangladesh, hvor det menneskeskapte kunsthåndverket og naturen vokser inn i hverandre.
Elise Hatlø, f. 1981 er en av våre yngste og mest suksessrike smykkekunstnere, med master fra KHIO 2009. Hun har deltatt på en rekke utstillinger i Galleri Format, Oslo og Collect på Saatchi Gallery, London.

Les mer om kunstneren..

Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Remembering yesterday
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
1 Remembering yesterday
Halssmykke, patinert elektroformet sølv og kobber, røykkvarts og silke
Grandma goes to Tokyo
Halssmykke
Grandma goes to Tokyo
Grandma sings the blues
Halssmykke
3 Grandma goes to Tokyo
Halssmykke, patinert elektroformet sølv og kobber, røykkvarts og silke
8&9 Halssmykke
naturstein, messing og forgylt sølv
9 Grandma goes to Tokyo
Halssmykke, patinert elektroformet sølv og kobber, røykkvarts, glass og silke
14 Grandma sings the blues
Halssmykke, farget sølv, citrin, bergkrystall, agat og silke
5 Halssmykke
naturstein, messing og forgylt sølv

Trine Hovden

Into the Willow

Trine Hovden tar utgangspunkt i mønsteret ”The Willow Pattern” som ble designet av Thomas Minton rundt 1790 og har vært i bruk i over 200 år på keramikkservise og er ettertraktede samleobjekter. Mønsteret er også kjent som ”Blue Willow” siden motivet oftest er en blå transfer (dekal) på hvit bakgrunn. Motivet er variasjoner over et kinesisk landskap eller hage. Det er også skapt en myte eller romantisk fabel rundt motivet, nye elementer har kommet til fabelen med tiden og dette har også medført endringer i motivet.

Disse landskapsscenene er hennes inngang til å arbeide med natur og landskapsmotiv.
Hun forstørrer opp motivene, zoomer inn i ulike scener, henter utsnitt og retter fokus mot detaljer. På denne måten åpnes motivet opp og nye landskaper trer frem, samtidig som man kan kjenne igjen elementer fra det opprinnelige motivet. Ved å kombinere klassiske keramiske kvaliteter og materialer med grafiske teknikker skaper hun sitt eget individuelle utrykk.

Hovden er opptatt av naturens rytme og årstidenes skiftninger, og det er først og fremst stemninger hun vil skape.

Gjentagelsen er et gjennomgående tema i arbeidene hennes, og hun er opptatt av nyansene i repetisjonen som ikke er nøyaktig den samme. Gjentagelsen innebærer forandring og har noe av både fortiden og fremtiden i seg.

Les mer om kunstneren..

Oversiktsbilde fra utstillingen
veggmontasje
Into the willow
Into the willow
Into the willow
Oversiktsbilde fra utstillingen
keramikk
veggmontasje
9 Into the willow
leirgods
1 Into the willow
leirgods
8 Into the willow
leirgods
Into the willow
Into the Willow
Into the Willow
22 Into the willow
leirgods
11 Into the Willow
leirgods
20 Into the Willow
leirgods

Kristin Evensen

Blyanttegninger

Kristin Evensens bilder er blyanttegninger på papir i små formater. Sett fra avstand vises tegningene som mørke, nærmest monokrome flater, og vi får først på nært hold se motivet.

Motivene er i utgangspunktet utsnitt fra urban arkitektur og industriområder og hentes inn fra nærområder eller fra reiser i inn- og utland gjennom skisser og fotografi. Blyanttegningene bygger på form og komposisjon med fokus på geometriske grunnformer i motiver fra virkeligheten. Motivene er som regel mennesketomme. I de få tilfeller mennesker er del av motivet glir disse inn som funksjonelle deler av bygnings- og industrimiljøet. Felles for motivene er underbygging av ro, rytme og stemning gjennom formell billedproblematikk som form, proporsjoner, valører og komposisjon.

Selv om tegningene er små, er teknikken meget tid- og konsentrasjonskrevende. Evensens komposisjoner bygges opp lag for lag med tynn trykkblyant og meget lett skravering, fra de lyseste gråtoner ned til de mørkeste valører. Overflaten blir tettere og valørene dypere ettersom hvor mange lag som legges og etter trykkstyrken. De ferdige tegningene ligger i den mørkeste delen av valørskalaen – fra mørk grå til sort. Den mørke tette grafittoverflaten gir en dyp, mørk silkematt overflate samtidig som ørlite lys slipper gjennom fra “kulpene” i det hvite papiret hvor blyanten ikke dekker.

Tegningene kan ikke gjengis gjennom fotografi fra nært hold og må ses originalt.

Les mer om kunstneren..

Oversiktsbilde fra utstillingen
monteringsbilde
Oversiktsbilde fra utstillingen
tegning
monteringsbilde