Kirsti Reinsborg Grov
Spillbrikker (2007) — Kirsti Reinsborg Grov
Molekylklynge I (2007) — Kirsti Reinsborg Grov
Rosiner (2007) — Kirsti Reinsborg Grov

Kunstnerforbundet har gleden av å presentere smykkekunstneren Kirsti Reinsborg Grov (1967) med nye arbeider i 2. etasje. Utstillingen viser mellom 15-20 smykker inndelt i fire serier bestående av halskjeder og brosjer. Materialene i de ulike seriene er rent gull, eller kombinasjoner av emalje og gull, lær og gull, emalje og sølv.

Serienes tematikk handler om lek og lekenhet. Lekne former er et område Reinsborg Grov har interessert som for og arbeidet med i mange år. Hun tar utgangspunkt i ulike hverdagslige gjenstander som for eksempel knapper, Lego-klosser, såpebobleblåsere og annet. Disse gjenstandenes form og farge benytter hun som utgangspunkt og gjenskaper dem som bruksvennlige smykker. Reinsborg Grov opphøyer på denne måten ordinære hverdagslige ting samtidig som hun oppnår at smykkene uttrykker kreativitet og humor. Dette aspektet forsterkes av at hun i hovedsak benytter variasjoner av primærfargene rødt, blått og gult samt svart som samtidig gir signaleffekter slik leker gjerne gjør.

Et viktig mål for Reinsborg Grov er at hennes smykker skal henvende seg til begge kjønn og alle aldersgrupper ved at de ikke umiddelbart fremstår som bare feminin ”damepynt”. Hun søker et uttrykk som gir en tilleggsdimensjon og gjør smykkene til spennende gjenstander i seg selv som alle kan glede seg over. Reinsborg Grovs smykker fremstår som utfordrende og tøffe heller enn overdådige og glamorøse.