Utstilling 22. oktober - 22. november 2015

Per Inge Bjørlo Overlyssalen

Vekta av lunge og kråkelyd – til Stig – til Tom
Overlyssalen

Utstillingen handler om døden og to av verkene som vises i Overlyssalen er laget til minne om to nære venner: Forfatteren Stig Sæterbakken (1966–2012) og kunstneren/fotografen Tom Sandberg (1953–2014).

Gjennom over tretti år har Bjørlos kunst spilt en helt sentral rolle i norsk kunstliv og Kunstnerforbundet er stolte av å kunne presentere en utstilling med en av våre fremste kunstnere. Bjørlo har markert seg sterkt i år med utstillinger i Berlin og Oslo. Utstillingen i Kunstnerforbundet er spesiell i den forstand at den er spesiallaget til Overlyssalen og dedikert til to betydelige norske kunstnere.

I 2011 skrev Sæterbakken en dyptgripende og inderlig tekst om Bjørlo til den store mønstringen av hans kunstnerskap på Henie Onstad Kunstsenter. I 1984 filmet Sandberg Bjørlos første og legendariske «gummirom» (Indre rom I) på Henie Onstad Kunstsenter. Utstillingen i Kunstnerforbundet har vært under arbeid siden 2012.

Vekta av lunge og kråkelyd
— til Stig — til Tom

Handlar om døden/ avskilen med seg sjølv.
Ein einsam prosess å vera menneskje.
Vi har vår genetikk og analoge minner
som vi famlar fram og attende i
for å halda oss fast.
Krefter freistas fange ein i alle slags
sinnsskalaer — for å gi ei forklaring/forståing
som ikkje fins.

I mi forvirring er kunsten den største
metafor til innsikt.
Kunsten er eit sett å tenkje/
balansere avskilen med seg sjølv.

Per Inge Bjørlo, 2015

I teksten setter Bjørlo ord på død, tap, ensomhet og kunstens rolle. Den har relevans også for hans kunst, som Bjørlo skriver: «Kunsten er eit sett å tenkje/ balansere avskilen med seg sjølv.» Gjennom hele sitt kunstnerskap har Bjørlo konfrontert betrakteren med eksistensielle temaer: Fra den private sfære, bekjennelser om kriser, ensomhet og om menneskelivets utsatthet og sårbarhet. Bjørlo formilder gjennom ulike medier som maleri, grafikk, skulptur og installasjoner livserfaringer som treffer deg som publikummer. Verkene hans har en psykisk ladning og presenterer oss for viktige og allmennmenneskelige temaer.

Sæterbakken beskrev Bjørlos kunst som en særegen innvielse: «Jeg opplever dem som betroelser, jeg vil si det så sterkt, som ting jeg ikke nødvendigvis vil vite noe om, men som jeg ikke kan la være å bli dypt berørt av siden jeg blir begunstiget med den tillitserklæringen det innebærer å bli innviet i det.» Sæterbakkens bruk av ord som «betroelser», «innviet» og «omsorg» om Bjørlos kunst er treffende for hvordan hans kunst forholder seg til betrakteren. Dette er kunst som taler til deg og som virker gjenkjennende. Til grunn ligger en sterk empati og en inngående forståelse av vår tid.

Per Inge Bjørlo har sin utdannelse fra Bergens Kunsthåndverkskole (1974-77) og Statens Kunstakademi, Oslo (1977-81). Han har også studert hos Poul Christensen, Helsingør i Danmark 1975. Bjørlo har hatt en rekke markante separatutstillinger ved blant annet: Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden (NO), Louisiana, Humlebæk (DK), Festspillutstillingen, Bergen Kunstforening (NO), Bergen Kunstmuseum, Stenersen (NO), Bomuldsfabriken, Arendal (NO), Kunstnernes Hus, Oslo (NO), Museet for Samtidskunst, Oslo (NO). Hans verk er innkjøpt av blant annet Ekeberg Skulpturpark, Oslo, Moderna Museet, Stockholm, Sverige, Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo, Astrup Fearnley Museet, Oslo og Louisiana Museum of Modern Art, Danmark. Bjørlo har også gjort en rekke utsmykninger, bla annet ved Oslo Sentralstasjonen og OSL Oslo Lufthavn, Gardermoen.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd

Les mer om kunstneren..

Installasjonsfoto fra utstillingen
Sinnsbilete Ø (1)
Sinnsbilete Ø (2)
Sinnsbilete Ø (4)
Sinnsbilete Ø (3)
Installasjonsfoto fra utstillingen
4 Sinnsbilete Ø (1)
Rustfritt stål, filt, bengalakk, sveiseelektroder, brennbriketter , 100x100 cm
5 Sinnsbilete Ø (2)
Rustfritt stål, filt, bengalakk, sveiseelektroder, brennbriketter , 100x100 cm
6 Sinnsbilete Ø (4)
Rustfritt stål, filt, bengalakk, sveiseelektroder, brennbriketter , 100x100 cm
7 Sinnsbilete Ø (3)
Rustfritt stål, filt, bengalakk, sveiseelektroder, brennbriketter , 100x100 cm
Sinnsbilete Å (1)
Sinnsbilete Å (2)
Sinnsbilete Å (3)
Til Stig
Til Tom
8 Sinnsbilete Å (1)
Rustfritt stål, filt, bengalakk, sveiseelektroder, brennbriketter , 100x100 cm
9 Sinnsbilete Å (2)
Rustfritt stål, filt, bengalakk, sveiseelektroder, brennbriketter , 100x100 cm
10 Sinnsbilete Å (3)
Rustfritt stål, filt, bengalakk, sveiseelektroder, brennbriketter , 100x100 cm
12 Til Stig
Tre, rustfri stålduk, filt, bengalakk, brennbriketter, 130 x 220 cm
13 Til Tom
Tre, rustfritt stålduk, filt, bengalakk, brennbriketter , 165 x 144 cm
Pasienten og sjukehuset
Pasienten og sjukehuset (detalj)
14 Pasienten og sjukehuset
Svartstål, rustfritt stål, elektrisk lys, h 200 x diameter 300 cm
14 Pasienten og sjukehuset (detalj)
Svartstål, rustfritt stål, elektrisk lys , h 200 x diameter 300 cm

Christian Tony Norum

Kunstnerforbundet har gleden av å presentere Christian Tony Norums (f.1980) soloutstilling i Vindussalen. Norum vil vise maleri og film blant annet fra serien Alle tiders kunst. I denne serien går Norum i dialog med ulike kunstneren fra kunsthistorien, deriblant Edvard Munch. Flere av verkene er også utviklet under opphold i Munchs atelier på Ekely. Dialogen med Munch bygger på et nært studie av kunstnerens liv og verk og er også forankret i en familierelasjon. Den omfatter motivreferanser, en oppdiktet samtale mellom Norum og Munch, samt tekstiler fra utstillingen Munch 150 i Nasjonalgalleriet 2013. Norum går også i dialog med Asger Jorn og COBRA-maleriet. Slik beveger han seg innenfor ulike former for ekspresjonisme: Munchs figurative ekspresjonisme og Jorns abstrakte ekspresjonisme. I den oppdiktede samtalen lar Norum Munch svare for seg: «I fill my canvas with soul and feelings.» Under Oslo Open i april presenterte Norum en bemerkelsesverdig soloutstilling i Munchs atelier på Ekely, utstillingen i Kunstnerforbundet bygger videre på denne presentasjonen.

Norums kunst representerer en frigjørende omgang med medier, forbilder, tekster og museer. Han er blant de unge kunstnerne som er med på å vitalisere maleriet i dag ved å se nærmere på hva det er å hente ut av tidligere verk, uttrykk, kunstnerskap og institusjoner. Norums malerier gjør seg også gjeldende i tekst, grafikk, akvarell, film og performance. Til åpningen 22. oktober vil Norum gjøre en performance utenfor Kunstnerforbundet i Kjeld Stubs gate 3. Inngangen til Norums utstilling er nok et vitnesbyrd om hans forhold til kunsthistorien: Theodor Kittelsens håndmalte dører fra kunstnerhjemmet i Hvitsten er brakt til Kunstnerforbundet for anledningen og markerer inngangen til Norums utstilling. Kunstneren Jon Lundell som bor i Kittelsens hus i Hvitsten vil vise foto sammen med inngangsportalen.

Norums forhold til forbilder eller kunsthistorien generelt er kompleks, omsorgsfull, overraskende og inspirerende.
Norum er sammen med Andrea Bakketun blant de fire nominert til Sparebankstiftelsens kunstpris. I august og september disponerte han hele grafikkavdelingen i Kunstnerforbundet for visning av ny grafikk sammen med Andrea Bakketun, Petter Ballo, Tarald Wassvik, Kim André Hagen, Ruben Hojem, Diana Ailin Kalmer Kinnerød og Magnus Bjørneboe.

Norum er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo (2007-2012). Hans arbeider har vært utstilt og presentert internasjonalt på arenaer som NY Artbookfair, Moma PS 1 (USA), Malmø Konsthall (SE), Art Basel Hong Kong (CH), Berlin Biennalen (DE), The Prague Quadrennal of Performance, Prague (CZE), Papay Gyro Nights Contemporary Art Festival, Orkney (UK), Gavu Cheb Museum, Praha (CZE), 1857 Galleri på Macro Museum, Roma (IT) Calma Maria Magdalena, 18th Street Arts Center, Los Angeles (USA), Museet for Samtidskunst (NO), Kunstforeningen GL STRAND, København (DK) og Unge Kunstneres Samfund UKS (NO).

Les mer om kunstneren..

In this composition of color, I have at last my ten-year-old play
Silver cloud
Colors of all time
Symbolist magic temple, from ancient secret geometry
The oldest mysteries of the invisible science and the universe it selves
2 In this composition of color, I have at last my ten-year-old play
Olje på lerret, montert på runde furutrær , 310x216 cm
6 Silver cloud
Olje på lerret, 80x100cm
14 Colors of all time
Olje på lerret , 134x104cm
10 Symbolist magic temple, from ancient secret geometry
Olje på lerret, 150cmx110cm
9 The oldest mysteries of the invisible science and the universe it selves
Olje på lerret , 93x70cm
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen

Ingunn Skogholt 2. etasje

Elements of Passion
Andre etasje

Ingunn Skogholt er en av våre fremste tekstilkunstnere med en markant posisjon innen billedvev. I salene i andre etasje viser kunstneren syv nye vevarbeider utført i løpet av de tre siste årene. Tittelen Elements of Passion viser til et felles utgangspunkt i collager. Collagene består av detaljer og fragmenter fra tidligere arbeider og foto sammen med utklipp fra magasiner og aviser. Denne utprøvende og eksperimentelle fasen danner idégrunnlaget for vevarbeidene. Hovedmålet er å skape romlighet i flaten, bevegelse i bildet og et sterkt fargeuttrykk. Dette gjelder for de syv arbeidene Ingunn Skogholt viser i Kunstnerforbundet. Fremtredende er den blå fargen og hvordan elementene i bildet formelig svever i rommet. Ingunn Skogholts arbeider har klare maleriske kvaliteter og en rekke referanser til malerihistorien til eksempelvis abstrakt ekspresjonisme, kubisme og surrealisme. Kunstneren ser da også på renningstrådene som et lerret hvor alt er mulig.

For Ingunn Skogholt er forholdet til fargen grunnleggende: «Derfor velger jeg å veve. Garnet gir fargen en intensitet jeg ikke når å uttrykke i noe annet medium.» Hun bruker en blanding av forskjellige garnkvaliteter eksempelvis skinnende syntetisk tråd, ull, lintråd og mercerisert bomullsgarn. Sammenstillingen av de ulike materialene medvirker til billedteppenes særpregede uttrykk. Farging av garn er en viktig del av arbeidsprosessen, og utvalget av farger inspirerer til å starte vevearbeidet.

Vevteknisk arbeider Ingunn Skogholt etter en helt bestemt metode. Hennes «vevstol» har en helt annen utforming enn den tradisjonelle oppstadveven som er vanlig å bruke i billedvevsammenheng. Ingunn Skogholt vever på en vertikal jernramme på hjul som kan justeres vertikalt og horisontalt. Hun følger med arbeidet oppover, begynner sittende på en lav krakk og avslutter et større arbeid stående på en krakk på et bord, evt. på en stige. Slik får hun full oversikt og kontroll over komposisjon og farger, fra begynnelse til slutt.

«Å veve kjennes som å bygge et bilde. Materialiteten som trådene langsomt bygger opp, det å holde alt i hendene er en nærhet og en lengsel som om alt arbeidet er gått igjennom meg» (Ingunn Skogholt)

Ingunn Skogholt er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo med diplom fra tekstilavdelingen. Hun har også utdannelse fra Tsjekkoslovakia, Frankrike og England der hun oppsøkte læresteder som fokuserte på vev som kunstnerisk uttrykksform: Kunstakademiet i Bratislava i Tsjekkoslovakia, Atelie des Gobelins i Paris, Edinburgh College of Art, Tapestry Department og Royal College of Art, Textile Department, Master of Art i 1979. Ingunn Skogholt har holdt en rekke utstillinger i inn- og utland og er innkjøpt til en rekke offentlige samlinger. Hun står også bak store kunstneriske utsmykkingsprosjekter ved blant annet R 5 Regjeringsbygg, Oslo, Oslo Tinghus, Sogn og Fjordane fylkessykehus og Luftforsvarets høgskole, Stavern.

Les mer om kunstneren..

Elements of Passion III
Elements of Passion II
Elements of Passion I
Elements of Passion IV
Elements of Passion VII
3 Elements of Passion III
billedvev, 160 x 160 cm
4 Elements of Passion II
billedvev, 160x160 cm
5 Elements of Passion I
billedvev, 160x160 cm
Elements of Passion IV
billedvev, 200 x 275 cm
2 Elements of Passion VII
billedvev, 40x40 cm
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen