Utstilling 18. februar - 19. mars 2016

Camilla Løw

Eye in the Sky

Kunstnerforbundet er stolte av å presentere Camilla Løws utstilling i Overlyssalen. Løw vil vise en serie nye verk definert av arkitekturen i Overlyssalen. Hun har valgt å gjøre noen grep i salen som aldri tidligere har blitt gjort. Ved fjerne enkelte av rutene i taket åpner hun opp glasstaket og viser dets bakenforliggende konstruksjon. De hengende skulpturene festes til takbjelkene over glasstaket. Slik kan blikket følge skulpturen fra salen og ut av gallerirommet: et grep som vil bidra til at vi ser rommet på en helt ny måte. Overlyssalen er arkitektene Gudolf Blakstads og Herman Munthe-Kaas’ første samarbeidsprosjekt og ble innviet i 1919. Sammen med Kunstnernes Hus står disse arkitektene bak sentrale utstillingsrom i norsk arkitekturhistorie. Og nettopp utstillingsrommet spiller en viktig rolle i Løws kunstnerskap.

Løw har gjennom de ti siste årene markert seg med abstrakte skulpturer og romlige konstellasjoner. Hennes kunst er rik på referanser til den abstrakte kunstens historie og retninger som minimalisme, konstruktivisme, Bauhaus og De Stilj. Slik tilføyer hun ny kunnskap og erfaring til den abstrakte kunstens dreining rundt ideologi, produksjon, form, farge, rom, kropp og bevegelse. Samspillet mellom skulpturene og arkitekturen gjør Løws utstilling til romkunst i forlengelsen av konstruktivistenes eksperimenter med utstillingsrommet tidlig på 1900-tallet. Skulpturene hun vil vise i Kunstnerforbundet er i svart stål som bøyes i ulike former, noen friere andre strengere og geometriske. I tillegg til stål benytter hun håndblåstglass og spraymalt tre. Løw eksperimenterer med materialer, produksjonsformer og presentasjon. Kontrasten mellom det industriproduserte og det håndlagede er en viktig side ved hennes kunst som gjør Arts and Crafts-bevegelsen til en aktiv referanse. Spor av håndverk og håndens tilvirkning står sentralt og bringer også inn et større samfunnsperspektiv. Overflaten og de spor den kan romme bringer inn en vedvarende diskusjon om kunst, verdier og arbeid. Poetiske titler gir verkene flukt og åpner opp til det både hverdagslig og det politiske. Hennes kunstneriske prosjekt rommer en egen omsorg for samspillet mellom verk og rom, men også verk og tilvirkning.

Camilla Løw (f. 1976) er utdannet ved Glasgow School of Art og Asker Kunstskole. Hun har hatt en rekke utstillinger i Norge og internasjonalt. Hun er representert i Galleri Elastic, Stockholm og Belmacz Gallery, London. I 2015 var hun representert på utstillingen «NN-A NN-A NN-A. Ny norsk abstraksjon» i Astrup Fearnley Museet og i 2012 viste hun utstillingen «The Space of Shape-Time» i Nasjonalmuseet. Hun har også utført en rekke offentlige utsmykninger og er innkjøpt til Nasjonalmuseet, Henie Onstad, Statoil, Sentralen (Sparebankstiftelsen) og KHiO (KORO), Storebrand, SPP (Stockholm).

Les mer om kunstneren..

Liberty Belle
The Mathematician
Black Notes
Eye in the Sky
Time and Again
1 Liberty Belle
Svart stål, spraymaling, snøre, 100x120 cm, høyde variabel
8 The Mathematician
Svart stål, spraymaling, snøre, 50x50 cm
7 Black Notes
Svart stål, spraymaling, snøre. , 10x10 cm, variambel hyde
4 Eye in the Sky
Svart stål, spraymaling, snøre, 63x4 cm
2 Time and Again
Håndblåst glass, svart stål, snøre, 50 x 50 cm Høyde variabel
Daylighting
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
6 Daylighting
Spraymalt eik, snøre, 160 x 8 cm, variabel høyde
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen

Lene Baadsvig Ørmen

Fret Not Upon Thy Blue Funk

Kunstnerforbundet har gleden av å presentere Lene Baadsvig Ørmens utstilling ”Fret Not Upon Thy Blue Funk” i Vindussalen. Utstillingen består av nye skulpturer og relieffer, hovedsakelig utformet med betong, pigment og jord. Prosessen har hentydninger til en arkeologisk utgraving, men de ferdige verkene vi ser forholder seg ikke til en forgangen tid. De fremstår som rester fra en ukjent kultur eller fiktiv sivilisasjon og eksisterer uten referanse til et definert tidspunkt eller system av mening.
Ørmens skulpturer gir oss en tankevekkende tilnærming til sentrale retninger og forestillinger i kunsten som land art, abstrakt skulptur og materialkultur, samt hvordan vi forholder oss til fremmedartete ting og hvordan tingene kan peke tilbake på oss.

Ørmen (1984) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (2005-2008) og Kunstakademiet i Oslo (20011-2013) og har gjort seg bemerket med en rekke separatutstillinger de siste årene, blant annet ved Unge Kunstneres Samfunn (UKS) i Oslo, Kunsthall Stavanger og Another Space i København. Hun har også deltatt i gruppe utstillinger ved blant annet Autocenter i Berlin, Fat Relic i London, Galleri BOA i Oslo og Residency Unlimited i New York.

Til utstillingen følger en tekst av Jenni Nurmenniemi, kurator av HIAP – Helsinki International Artist Programme, hvor hun går i dialog med Lene Baadsvig Ormen.

Lene Baadsvig Ørmen
Shapes of temporal disorientation

Jenni Nurmenniemi, curator of HIAP – Helsinki International Artist Programme, in dialogue with Lene Baadsvig Ormen

Stepping into Lene Baadsvig Ørmen’s exhibition ‘Fret Not Upon Thy Blue Funk’ one encounters an ethereally gleaming entity standing tall in the corner. Holy Hustler, a protagonist of a non-linear narrative, watches over a congregation of curvy, earthy objects whose rough surfaces shimmer softly in vivid mineral pigments.
The objects grouped in the space seem to hesitate between a two and a three-dimensional existence. On the walls colorful, simply yet elegantly carved reliefs with enigmatic motifs resist decoding attempts. A human mind, ever bound to attach meaning onto everything strives to interpret the signs and symbols, to search for a hidden code.

These objects are not without meaning although the intentions they carry remain uncovered. They seem as remnants, possibly relics from an unknown culture, or from a past of a fictive civilization. Although looking as if they had surfaced from the depths of time conveying a secret graphic codex, they do not possess history; they exist without reference to any defined moment in time or system of meaning. The shapes are balancing between something familiar and unfamiliar. This sparks a sensation of encountering an alien history. Through their ambiguous presence, these sculptures seem to challenge the idea of a linear time altogether.
One might be faced with similar ambiguities when encountering remains of an ancient civilization whose cultural codes have become indecipherable along millennia of oblivion. These kinds of encounters shake the conception of a linear history defined by the idea of continuous chronological progress. They can also shape what is projected onto the future. Such is the case for instance with the ruins of Pumapunku in Tiwanaku, Bolivia. The construction of this ancient Andean center has apparently required technologies known to have been available only several millennia after its estimated building period. To acknowledge this requires questioning of mainstream interpretations of human history.
The sculptural presences exhibited on this occasion have adopted their forms via an artist who is simultaneously their creator and the archeologist who excavates them. The process through which the pieces appear is circular like earth’s life cycles. The life of the sculpture actually involves a burial, as Baadsvig Ørmen covers the newly shaped forms with flower soil and then resurfaces them. Part of their mystery lies in the paradox that despite them being shapes born out of this earth there is something unearthly, and quite unsettling, to them.
In addition to a slight temporal confusion caused by the sculptures, a subtle sense of displacement forms also on a textual level. The title of the exhibition “Fret not upon Thy Blue Funk” sounds a bit like a mantra or a prayer that shadows our contemporary language: ‘blue Funk’ being urban slang referring to a state of confusion, absentmindedness, and deep thought typically brought about by a profound experience or idea, while ‘Fret not upon Thy…’ echoes a bygone era with its nowadays bypassed linguistic characteristics.
Admitting feelings of disorientation, uncertainty and confusion is an unspeakable challenge to contemporary earth-dwellers who nurture the more or less conscious hope of leading a meaningful human life. Via communication and belief systems – be they holy or profane – human life tends to be classified into as neat categories as possible. What seems persistent is the logic of binaries according to which the world is thought to maintain its order. There is always a profound sense of danger when the dichotomist order becomes questionable. How ‘not to fret’ when holding onto the promises and structures, of ever evolving civilizations becomes more impossible by the day. It’s blue funk all over, all the time. How do you deal with a permanent state of uncertainty?
For Lene Baadsvig Ørmen the answer lies in leaping into the unknown, digging into and following earth’s slow life cycles through a process of appearing, and giving up to the mysterious powers at play. The Holy Hustler and its unruly congregation of enigmatic forms might have sacred, profane or functional intentions. Whichever the case, they hold their secrets.

Les mer om kunstneren..

Puncture Patch (1 av 5)
Puncture Patch (2 av 5)
Puncture Patch (3 av 5)
Puncture Patch (4 av 5)
Puncture Patch (5 av 5)
3 Puncture Patch (1 av 5)
Betong, armering, fargepigment, jord, 90 x 63 cm
3 Puncture Patch (2 av 5)
Betong, armering, fargepigment, jord, 90 x 63 cm
3 Puncture Patch (3 av 5)
Betong, armering, fargepigment, jord, 90 x 63 cm
3 Puncture Patch (4 av 5)
Betong, armering, fargepigment, jord, 90 x 63 cm
3 Puncture Patch (5 av 5)
Betong, armering, fargepigment, jord, 90 x 63 cm
Bursting Bubble, Toil and Trubble
Heavy Cheers
Spasmodic Orifice
Oversiktsbilde fra utstillingen
Saluting Hurdles	 (På gulv)
7 Bursting Bubble, Toil and Trubble
Serie på 3 relieffer. Betong, armering, fargepigment, jord, 60 x 43 cm
8 Heavy Cheers
Betong, armering, fargepigment, jord. , 120 x 76 cm
9 Spasmodic Orifice
Betong, armering, fargepigment, jord., 78 x 56 cm
Oversiktsbilde fra utstillingen
2 Saluting Hurdles (På gulv)
Serie på 6 skulpturer. Betong, armering, fargepigment, jord. , Ulike størrelser.
Dangling Defeat
Installasjonsfoto fra utstillingen
1 Dangling Defeat
Serie på 3 relieffer. Aluminium. , 27,5 x 20 cm
Installasjonsfoto fra utstillingen

Terje Roalkvam

Forskyvning

Terje Roalkvam vi vise abstrakte veggobjekter og skulpturer i salene i andre etasje. Kunstneren har siden slutten av 1980-tallet dreiet sine kunstneriske undersøkelser mot geometri, materialer, natur og rom. Verkene utfolder et rikt register av skulpturale konstellasjoner som forholder seg til rommet og omgivelsene. Sammenstillingene av form og materiale har både konseptuell og sanselig karakter. Arbeidene tar oftest utgangspunkt i kontrasten mellom to ulike materialer, eksempelvis mellom industrielt produsert aluminium og naturmaterialer som stein eller tre. Gjennom de geometriske grunnformene som sirkelen, kvadratet, rektangelet og trekanten og de ulike materialene evner han på en presis måte å få frem kontrastene mellom balanse/ubalanse, hvilende/aktiv, vertikal/horisontal, lys/mørk, varm/kald, hard/myk og glatt/ru. Slik nærmer han seg også arkitekturens grunnmomenter og vår erfaring av rom.
Forholdet mellom det naturskapte og det menneskeskapte danner en kjerne i Roalkvams kunstneriske prosjekt. Han gjør oss oppmerksom på det naturen kan produsere og det mennesket ved hjelp av håndverk eller maskiner kan tilvirke. Slik bringer han på ulike plan naturen og naturbegrepet inn i kunsten og utstillingsrommet. Han har et bevisst forhold både til kunsten og naturens ulike systemer og prosesser. I sine undersøkelser trekker han veksel på retninger som minimalisme, konseptualisme, land art, material- og prosessorientert kunst. Det er en lang tradisjon i kunsten for å blande ulike materialer, imitere naturen eller bringe fragmenter av virkelighet/natur inn i kunsten. Roalkvams verk overrumpler oss med overraskende sammenføyninger, referanser, materialitet og mening. Verkene kan sette oss på sporet av noe nytt, noe ikke tidligere sett eller erfart. Under ligger en hang til systemer, de som allerede finnes og de som kan finnes opp.
Terje Roalkvam (f.1948) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo og Kunstakademiet i Warszawa. Han har holdt en rekke utstillinger i Norge og internasjonalt. Han har utført en rekke offentlige utsmykninger, eksempelvis i Statsministerboligen/Regjeringens representasjonsanlegg, Rikshospitalet, Nasjonalbiblioteket og Nationaltheatret stasjon. Roalkvam er også innkjøpt til Göteborg Konstmuseum, Statens Konstråd, Stockholm, Mondriaanhuis, Amersfoort, Museum Sztuki, Lódz, Lillehammer Kunstmuseum og Nordnorsk Kunstmuseum, Tromsø.

Les mer om kunstneren..

Oversiktsbilde fra utstillingen
DIVISO VII-V
FORSKYVNING III-XV
DIVISO II-IX
FORSKYVNING I-XV
Oversiktsbilde fra utstillingen
11 DIVISO VII-V
Aluminium og stein , 43x127x3 cm
12 FORSKYVNING III-XV
Aluminium og stein. , 56x42x3 cm
13 DIVISO II-IX
Aluminium og stein. , 40,5x116x2,5 cm
5 FORSKYVNING I-XV
Aluminium og stein. , 29x200x21 cm
TRIANGULI I-XV
CIRCULI I-XV
FORSKYVNING I-XIV
FORSKYVNING IV-XV
LINEAE
8 TRIANGULI I-XV
Aluminium og tre, 26x30x2 cm
7 CIRCULI I-XV
Fossil og aluminium. , 21,5x19x33 cm
1 FORSKYVNING I-XIV
Stein og aluminium, 38x11x8 cm
2 FORSKYVNING IV-XV
Aluminium og stein, 33x45,5x3 cm
6 LINEAE
Tre og aluminium, 29x235x40 cm
CIRCULI II-XIV
DIVISO XI-XV
DIVISIO XIV-XV
10 CIRCULI II-XIV
Aluminium, jern og stein , 29,5x39x9 cm
15 DIVISO XI-XV
Aluminium og stein , 21x35x1,5 cm
4 DIVISIO XIV-XV
Stein og aluminium, 12X112X6 CM