Kommende utstillinger

Hus og Landskap
Overlyssalen
20.09.-21.10.2018

I Hanne Borchgrevinks utstilling på Kunstnerforbundet presenteres en serie nye malerier av landskap og både nye og gamle malerier av hus. Ingen av bildene har vært vist tidligere. Borchgrevinks metodiske, konsekvente og presise fremstillinger av hus har gjort henne til en av Norges mest sentrale kunstnere. I denne utstillingen presenterer hun en helt ny serie arbeider hvor landskapet er i fokus. Landskapene bygger på synsinntrykk hun har fått på skogsturer, fjellturer og reiser med bil. Hun benytter seg av fotografiet som huskelapp for så å bearbeide motivene på atelieret. Ved å analytisk undersøke de samme motivene i en repetitiv prosess arbeider hun med flater og farger for å oppnå maksimal uttrykkskraft.

Når Borchgrevink begir seg ut på landskapet som motiv behandles det på samme måte som husene. Motivene reduseres og abstraheres og den omfattende forenklingsprosessen gjør motivene presise og enkle men stadig fulle av kompleksitet og inntrykk. Både landskap og hus fremstår i Borchgrevinks malerier som både lavmælte og kraftfulle på en og samme tid. Som en av våre største kolorister står fargebruken frem som en stadig viktigere del av hennes praksis. Ved å løfte frem ørsmå forskyvninger synliggjør Borchgrevink kunstens evne til å minne oss om at det å se er en analytisk øvelse som blir stadig viktigere å hegne om.

Hanne Borchgrevink bor og arbeider på Finnskogen i Hedmark. Hun er utdannet ved Kunst- og håndverksskolen (1971-74) og Statens kunstakademi (1974-79). Hun har avholdt separatutstillinger på visningssteder som Lillehammer Kunstmuseum (2016 og 2000), OSL Contemporary (2017) Bomuldsfabriken, Arendal (2001), Galleri Dobloug, Oslo (mellom 1981 og 2003) og Kunstnerforbundet, Oslo (2007 og 1998), Hun har i tillegg deltatt i en omfattende rekke kollektivutstillinger i inn og utland. Hun var festspillutstiller i Bergen Kunsthall i 2011. Hennes arbeider er innkjøpt av sentrale private og offentlige samlinger i Norge og utlandet, blant annet Nasjonalmuseet, KODE, Lillehammer Kunstmuseum, British Museum, Norges Banks kunstsamling, StatoilHydro kunstsamling, Storebrand Kunstsamling, Astrup Fearnley Samlingen, Chr Bjellands samling og H.M.Dronning Sonjas kunstsamling.

Silje Linge Haaland

Kabinettet
20.09.-21.10.2018

Silje Linge Haaland viser i sin første separatutstilling på Kunstnerforbundet en samling arbeider med tittelen . En ny desperasjonsanimasjon er omdreiningspunktet der enkeltelementer faller ut av videoskjermen i form av stillbildetepper, fargepigmenter eller formkutta fotografier.
Linge Haalands videoarbeider henter ofte inn ulike stemmer, gjennom et rytmisk redigert videomateriale bestående av egne kamerabaserte undersøkelser av landskap og klipp hentet fra hennes omfattende arkiv av kategoriserte bevegelsesekvenser, alt sammenblanda med funnet videomateriale fra åpne og lukka fora på nett.
Under arbeidet med bildemanus til , har Linge Haaland studert notatbøkene og danseoppskriftene i Klara Sembs (1884 – 1970) store samling av nedskrevet folkedans, da særlig hennes helt særegne terminologi – som presist kan beskrive bevegelser ned til den minste skjelving i lillefinger. Semb viet store deler av sitt liv til å reise rundt i Norden å samle folkedans, hennes nedtegnelser var avgjørende for dokumentasjonen og utviklingen av folkedans/folkeritualer, men er mye mindre kjent enn Asbjørnsen/Moe, eller Aasens innsamlingsreiser. Semb jobbet med å forstå kollektiv adferd, hvordan kroppers bevegelse i grupper leder til kunnskap om at det finnes helt grunnleggende felles erfaringer.

Gjennom en møysommelig, men assosiativ redigering av ulikt video og lydmateriale oppstår en bevegelig, upolert assemblage som griper det poetiske og videre det politiske potensialet i en organisering av bilder der desperasjon er utgangspunkt for utvelgelse. Betegnelsen desperasjonsanimasjon henviser her til noe akutt, en metode for håndtering av materialer, men også en henvisning mot den økende tilstedeværelsen av desperasjon i verden.
Lyden i videoen er i hovedsak redigert fra musikk av: Vera Dvale, Psykovarius, Crippled Ships og Christian Dugstad.

Silje Linge Haaland (f.1984, Fitjar) bor og arbeider i Oslo, arbeider med video, tekst, skulptur og koreografi. De siste årene har hun jobbet med et omfattende prosjekt med tittelen Hjernen er for nær munnen. Linge Haaland er utdannet fra Gerrit Rietveld i Amsterdam, Kunstakademiet i Oslo og Städelschule i Frankfurt. Våren 2018 avsluttet hun en ettårig fordypning i tekst på Skrivekunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene stilt ut på blant annet Podium (Oslo), GL-strand (København), Henie Onstad Kunstsenter (Asker) og Papay Gyro Nights i Tokyo. Kommende utstillinger: Blokk (Bergen) og Galleri K (Oslo). Hun er også deltager under årets Coast Contemporary. Linge Haaland var initiativtaker av den omfattende kunstfestivalen Five Thousand Generations of Birds (2012) sammen med Andrea Bakketun. Linge Haaland er deltakende kunstner i Kunstnerforbundets nysatsning Atelier Kunstnerforbundet.

Utstillingen er støttet av Oslo kommune, Billedkunstnernes vederlagsfond og Norsk Kulturråd.

Kari Steihaug

Er det noen som vet at du kommer
Vindussalen
20.09.-21.10.2018

«Er det noen som vet at du kommer», sa taxisjåføren da vi kom fra Gare du Nord til Cité internationale des arts, midt på natten 1.11.2017, mens han så utover 45 mennesker i soveposer på rekke og rad på papp og tepper utenfor Cité, der jeg skulle bo og jobbe i 6 måneder.

Kari Steihaug viser i sin utstilling på Kunstnerforbundet tekstile arbeider som undersøker den kollektive forståelsen av verdien av et hjem. I vindussalen møter vi to nye arbeider i stort format, Rue de Fourcy og Quai Henri IV. To hjem fra gaten i Paris har blitt tuftet sammen av ulltråder fra kunstnerens tidligere installasjoner med strikkeklær som rakner. På nært hold skildrer arbeidene et kaotisk abstrakt bilde som er i ferd med å gå i oppløsning. De fortettede arbeidene er samtidig skjøre, og teppets solide egenskaper er byttet ut med løse tråder og en dristig håndtering av håndverkets for- og bakside. Først på avstand kan man skimte motivene; en feiekost, en badematte, en jakke på en spiker og noe som kan minne om en plante.

Tufting er en teknikk som ofte brukes til å lage matter og tepper til hjemmet. Gjennom Steihaugs håndtuftede tepper blir vi konfrontert med et bilde av en prekær situasjon hvor hjem bokstavelig talt går i oppløsning og tvinges ut i en fluksustilværelse i offentlig rom. Sting for sting forsøker Steihaug å formidle baksidene, det usynliggjorte og det forgjengelige. Steihaug arbeider med installasjoner og funnede objekter, med tid og forgjengelighet, historie og håndverk som sentrale tema. Hennes utgangspunkt er tekstiler knyttet til hverdagslivet, både det som forble ufullendt og det som har vært i noens liv lenge, avlagt og utslitt. Hun reparerer og rekker opp og lar tråder og deler av strikkeplagg fortsette inn i nye sammenhenger. Gjennom sin praksis undersøker hun forholdet mellom erindring og forventning, det kollektive og det private, og det intime og det substansielle.

Kari Steihaug (f. 1962) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Bergen, og Manchester Metropolitan University. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som Fiberspace Gallery, Stockholm, (2018) Syersken i Trastevere, Soft Galleri, Oslo (2017) Rommet du sier vi ikke har, Luleå Kunsthall (2014) Etter Markedet, Naas Konsthandtverk, SE (2012) Arkiv: De Ufullendte, Kunstnerforbundet, Oslo (2007) Arvegods, Kode Bergen (2007) Rest, Henie Onstad Kunstsenter (2005) Minnesmerker og Akershus kunstnersenter, Lillestrøm (2003). Hun har deltatt i gruppeutstillinger som Samla, sortera, ta hand om, Rian designmuseum, SE (2018) VII Biennial of Contemporary Textile Art, Montevideo Uruguay (2017) REPAIR; Tegnebiennalen Galleri ROM for kunst og arkitektur, Oslo (2016) Unraveled, Contemporary Arts Center, Cincinnati, US (2016) Bloom, International Fashion Art Exhibition, China (2015) Textile Biennial, Rijswijk Museum, NL (2015) Myke Monumenter, Kode Bergen (2015) Ruudukko, Marmara University, Istanbul (2014) Threaded/Eingefädelt, Landeshaus, Gallery, DE (2014) og Tusen tråder, Maihaugen og Lillehammer Kunstmuseum (2013) for å nevne noen. Arbeidene hennes er kjøpt inn av samlinger som Lillehammer Kunstmuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Kode Bergen, København Billedkunstutvalg, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Vestra Gøtalandregionen og Norsk Kulturråd.

h2.Morten Krohg

Brent mur
Salene i 2. etasje
20.09.-21.10.2018

Morten Krohg har gjennom sitt mangeårige virke som kunstner jobbet med utgangspunkt i den maktkritiske, samfunnsengasjerte kunsten. På 60-tallet brøt han med det sen-moderne maleriet og han var sentral i kunstnergruppa Gras som gjorde silketrykk til et kunstnerisk medium med stor politisk slagkraft.

I utstillingen på Kunstnerforbundet er det som om det politiske engasjement beveger seg inn i hverdagslivet og kunstnerens private sfære. Elementer som aske, beinrester, eggeskall og de umiddelbare omgivelsene rundt Krohgs eget hjem og arbeidssted blir gjenstand for større samfunnsrelaterte, eksistensielle problemstillinger. Arbeidene i utstillingen er laget over en periode på fire år og utstillingen består av framstillingsformer som veksler mellom materialbilder og digitalt bearbeidede fotografier. En serie landskapsfotografier springer ut fra en større serie med sort hvitt fotografier som har sitt motiv fra den vakre utsikten mot Asker fra kunstnerens eget soverom på Lierskogen. Bildene viser derimot ikke et harmonisk landskap: fotografiene er tatt i morgenskumringen og ved hjelp av tegning og røffe digitale collager formidler fotografiene et varsel. En tanks, et bombenedslag eller et helikopter fremstår som fremmedelementer som minner oss på at det en dag kan være vår tur.

Utstillingen viser også materielle og skulpturelle verk hvor omgivelsene blir gjenstand for en fortelling om politiske trusler og fremtidsvisjoner. Fotografier av sot i en peis danner i Krohgs monumentale fotografier med ett et bilde av en mur, mengder av skjøre eggeskall presses ned av glasset de sammen bærer og middagsrester kobles til krig og død. Kroghs arbeider problematiserer forholdet mellom det private og det politiske og løfter frem vår tilsynelatende stadig svekkede mulighet til å holde øynene lukket for politiske agendaer som ikke angår oss selv.

Morten Krohg (f. 1937) bor og arbeider i Lierskogen. Han er utdannet fra Statens Kunstakademi i Oslo og École nationale supérieure des Beaux-Arts i Paris. Krohg var direksjonsformann på Kunstnernes Hus i 1967-69, og var med å utvikle Vestlandets Kunstakademi, Bergen, hvor han var hovedlærer i perioden 1973-79 og senere rektor fra 1986-91. Fra 1997-2007 var han professor i anvendt estetikk ved Høgskolen i Oslo. Krohg hadde sine første separatutstilling i 1960 på Kunstnerforbundet, og har senere hatt en rekke separat- og gruppeutstillinger over hele Norge. Hans seneste utstillinger er Utsikt, Buskerud Kunstsenter (2015), Amerika, Kunsthall Oslo (2014), War Game, Kongsberg kunstforening (2012), Et tilbakeblikk, Porsgrunn kunstforening (2012), Stavanger Kulturhus (2009), Sogn og Fjordane kunstmuseum, Førde (2008) og Kunstbanken Hedmark kunstnersenter, Hamar (2007). Et utvalg gruppeutstillinger er Sogn og Fjordane kunstmuseum, Førde, (2012), “GRAS”, Norsk Industriarbeidersamfunn, Rjukan (2011) og “Fire Graskunstnere”, Galleri Lautom, Oslo, (2011).

Krohg er representert i en rekke offentlige samlinger, slik som Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Bergen billedgalleri, Lillehammer kunstmuseum, KORO, Oslo kommunes kunstsamlinger, Rogaland kunstmuseum, Haugesund billedgalleri og Fylkesgalleriet i Sogn og Fjordane.

Utstillingen er støttet av Statens utstillingsstipend.

Pressebilder

Cover