Kommende utstillinger

Juniutstillingen 2019

23.05-30.06.2019
Utstillingsåpning: 23.05.2019, 18:00

Ragnhild Aamås, Ørnulf Bast, Hanan Benammar, Trygve Dammen, Ingrid Eggen, Lissette Escobar, Marit Følstad, Magdalena Kotkowska, Bjørn Mortensen, Maja Refsum, Alfred Seland, Markus Li Stensrud, Marthe Elise Stramrud, ukjente kunstnere, Siv Bugge Vatne, Synnøve Sizou G. Wetten
Kurator: Kari Skippervold

Velkommen til årets utgave av Juniutstillingen – Vis meg din hage på Kunstnerforbundet. Utstillingen Vis meg din hage er et undersøkende prosjekt som har tatt utgangspunkt i utstillingen Hageskulptur som stod i Kunstnerforbundet i 1942, da Norge var under okkupasjon av Nazi-Tyskland. Utstillingen i 1942 fremsto først som et frodig overskuddsprosjekt, men har vist seg å være alt annet enn det. Kunstnerne manglet materialer, enkelte flyttet sin kunstproduksjon ut fra Oslo sentrum, ødelagte veier forhindret frakt av kunstverk, flere kunstnere leverte eldre skolearbeider til utstillingen i mangel på nyproduksjoner og det var en overhengende frykt for hvilke reaksjoner utstillingen kunne skape hos okkupasjonsmakten.

Et dypdykk i Kunstnerforbundets arkiv har gitt et innblikk i arbeidsforholdene kunstnerne og kuratoren hadde. Utstillingen ble til på tross av kompliserte arbeidsforhold. Utstillinger og kunstproduksjoner er til enhver tid knyttet til de gjeldene maktstrukturer, politiske strømninger og synspunkter som finnes i samfunnet.

Inspirert av Hageskulpturer har prosjektet Vis meg din hage sett nærmere på den kunstdiskusjonen som fant sted i Norge i 1942 og den kunstdiskusjonen som finner sted i Norge i dag. Vis meg din hage forsøker å se nærmere på hva «Hagekunst» kan være.

Utstillingen viser nyproduksjoner av Ragnhild Aamås, Hanan Benammar, Ingrid Eggen, Lissette Escobar, Marit Følstad, Magdalena Kotkowska, Bjørn Mortensen, Markus Li Stensrud, Marthe Elise Stramrud, Siv Bugge Vatne og Synnøve Sizou G. Wetten, eldre arbeider av Ørnulf Bast, Trygve Dammen, Maja Refsum og Alfred Seland, samt fire arbeider hvor kunstnerne er ukjent. Ørnulf Bast, Trygve Dammen, Maja Refsum og Alfred Seland deltok også under Hageskulptur i 1942.

Åpning av satellitt-utstilling på Gressholmen Kro onsdag 22. mai klokken 18:00:
Magdalena Kotkowska – Adam og Eva, 2019

Kunstnersamtaler og formidlingsprogram:
Se www.kunstnerforbundet.no
Design: Listya Amelia
Vimpler: Runa Boger

Arbeidene i utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd, Billedkunstnernes Vederlagsfond, Fond for lyd og bilde, OCA og Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelse for norske bildende kunstnere.

Pressebilder

Logoer hagen