Bevegelser i ulendt terreng

Bevegelser i ulendt terreng
Salene i 2. etasje
17.09.–18.10.2020

Vi leter, tror vi går støtt, snubler, må orientere oss på ny og finner noe. Martine Linges skulpturelle arbeider utforsker koblinger og konflikter mellom det vaklende og det stødige, det usikre og det solide. Gjennom arbeidsprosessen fragmenterer, omformer og sammenkobler Linge gjenkjennelige og formløse elementer til vakre men ubestemmelige skulpturer.

Balanse handler om hvordan vi holder oss oppreist; hvordan et tre vokser; hvordan det formløse holdes sammen. Mot jorden er en sammenstilling av skulpturer og tegninger som er sammenvevet i en diagonal bevegelse på en nærmest svevende skråstilt flate montert midt i rommet. På veggene utgjør en gruppe skulpturer serien Merg og bein som forholder seg til kropp og sanseapparatet. Felles for arbeidene i utstillingen er at de søker tvisyn – en tilstand som åpner muligheten for at noe kan være to ting samtidig: vaklende og usikkert men også gjennomtenkt og nyansert. På denne måten utforsker Linge balanse - både i mental og i fysisk forstand.

I Linges praksis blir håndverket alltid en viktig del av utrykket. De materielle forskyvningene fra tekstil, stein, blyant, plast, gips, treverk eller bronse fremstår som en kontinuerlig bevegelse eller transformasjon. Det oppstår en rytme og en innbyrdes dialog mellom de ulike elementene, enten de manifesteres i form av en stol, et hus, en død fugl eller en abstrahert organisk form som kan minne om en snute eller et øre. Det faktiske og det fabulerende sklir over i hverandre og Linge inviterer betrakteren til å lete, vandre, lytte, snuble, finne, forvandle og stille spørsmål.

Martine Linge (f. 1959) bor i Oslo og arbeider i Halden. Hun er utdannet ved California College of Arts and Crafts og Statens kunstakademi, Oslo. I de senere årene har hun hatt separatutstillinger ved Det Gule Huset, Asker (2018); Kragerø Kunstforening, Telemark (2013); Ålesund Kunstforening (2012); Telemarksgalleriet, Notodden (2012) og Vandregalleriet, Sandefjord (2009). Senere gruppeutstillinger inkluderer Søgne Gamle Prestegård, Vest-Agder (2019); Studio Blikket, Steinkjær (2019); Seljord Kunstforening (2017); og Bærum Kunsthall (2017). Hun har utført en lang rekke utsmykningsoppdrag og er innkjøpt av blant annet Kristiansand kommune, Kunstindustrimuseet i Oslo og Norsk Kulturråd.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd.