Myk geometri

Myk geometri
Salene i 2. etasje
14.01.–28.02.2021

I sentrum av Signe Halle sitt kunstnerskap står den tradisjonelle brette- og innfargingsteknikken Shibori. Teknikken kommer opprinnelig fra Japan, men kan spores flere steder i verden, de tidligste fra det syvende århundre. Utfallet er uendelig variabelt og avhenger ikke bare av brettemetode og ønsket mønster, men også av fargeblandingen og de iboende egenskapene til tekstilet som brukes. I over 25 år har Halle utviklet Shibori-teknikken Itajime til et samtidig og særegent kunstnerisk uttrykk på ulike silkekvaliteter.

Halle undersøker gjennom arbeidene forbindelsene mellom kontroll, tilfeldigheter og erfart kunnskap. I den repeterende oppbyggingen av rutenett bruker Halle ulike typer sjablonger som styrer hvordan fargen skal trenge inn i fiberen under fargeprosessen. To like sjablonger legges på hver side av det brettede tekstilet og presses sammen med klemmer. Det sammenbrettede tekstilet legges siden i fargebadet med det reaktive fargestoffet Remazol. Halles fargepalett gir varierte mønstre med både naturlige forskyvninger og en regelmessig symmetri.

Signe Halles fargefilosofi går ut på å skape en visuell erfaring av hvordan farger og form relaterer seg til hverandre og inngår i en sanselig dialog med betrakteren. Hun søker kontinuerlig etter den ideelle komposisjonen av organiske linjer og skulpturelle uttrykk. I enkelte verk benytter hun nål og tråd, nærmere bestemt smocking-teknikken, for å bygge opp flaten til tredimensjonale, organiske og skulpturelle former.

Signe Halle (f. 1955, Torvikbukt) er utdannet ved Bergen Kunsthåndverkskole, (nå Fakultet for kunst, musikk og design). Her jobbet hun også som verksmester på fagområdet tekstil fra 1993 til 2019, i tillegg til å ha undervist på Kunstskolen i Kabelvåg og ved Krohnsminde Videregående Skole. Hun har hatt separatutstillinger ved Radøy Kunstsenter, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Kunstnerforbundet, Visningsrommet USF og Møre og Romsdal Kunstsenter. Hun har deltatt i gruppeutstillingene Shibori — Fabric Transformed på Kunstbanken, Nordenfjeldske og Bomuldsfabrikken, samt International Shibori Exhibition i Santiago, Chile. Halle har også deltatt på Statens Kunstutstilling og ved en rekke anledninger stilt ut på Årsutstillingen til Norske Kunsthåndverkere. Hun har utført oppdrag med tekstiler til kostyme og scenografi til Nationaltheatret i Oslo, Carte Blanche i Bergen, Teatret Vårt, Molde, og NRK1, Bergen. Hennes arbeider er innkjøpt av Kunstindustrimuseene i Trondheim og Bergen.

Utstillingene åpner dørene torsdag 14. januar kl 13:00-18:00 og vil stå frem til 28. februar med ordinære åpningstider.
I tråd med retningslinjene for smittevern vil det ikke bli holdt noe åpningsarrangement og antall besøkende som samtidig kan oppholde seg i galleriet er svært begrenset. For å unngå kødannelse oppfordrer vi besøkende til å se utstillingene spredt over hele utstillingsperioden.

Les mer om våre retningslinjer her.