ZZZ

ZZZ
Salene i 2. etasje
11.05.–27.06.2021

Fete strøk med maling mettet med pigment bygges lag på lag i Hamrans arbeider. Motiver dukker tidvis opp mellom fargefeltene i et øyeblikks her og nå, før de kan synes å forsvinne så fort du fester blikket. Abstrakte former kjemper om oppmerksomheten mellom spor etter grove pensler og små tilsynelatende ubetydelige detaljer som kan synes å vibrere i flaten. For Hamran er det å male bilder et forsøk på å holde fast en fornemmelse av noe bestemt som man ikke vet hvordan ser ut. Maleriene innehar ulike tempo og flere stadier av konsentrasjon og fokus. De både dveler og haster avgårde samtidig, og fremstår like skisseaktige som de er komplette. Motivene oppstår og unnslipper under maleprosessens utålmodige skiftninger. Den flyktige tilstanden kan nesten minne om en form for drømparalyse: en tilstand hvor drømmen kommer til liv i våken tilstand.

Arbeidene skildrer tiden tilbragt på atelieret i en periode hvor begrep som hverdag og arbeid har fått en helt ny betydning. Hamrans praksis har i stor grad tatt utgangspunkt i nettopp hverdagen, og i en hverdag preget av restriksjoner, frykt og avstand forteller Hamrans malerier om atelierarbeidet som et holdepunkt og en kontinuerlig øvelse. Øvelsen handler om det å se og å handle, å flyte og å svømme og i det å skissere på et motiv helt til det forsvinner foran øynene dine.

Jens Hamran (f.1963) bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Statens Kunstakademi og Kunstakademiet i Helsinki. Blant separatutstillinger kan nevnes Galleri LNM (2017), Kunstnerforbundet (2014, 2008, 2002) og Galleri BOA (2013). Han har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, senest ved Trafo Kunsthall (2021), Eidsberg Kunstforening (2020) Kulturbadet, Sandnessjøen (2019), LNM (2018) og Munchs Hus, Haugar Vestfold Kunstmuseum, med &Co. (2018). Arbeidene hans er innkjøpt av Norsk Kulturråd, Arendal Kommune, Statoil/Hydro, Aust-Agder Fylkeskommune, Bjørnsonhuset, Molde, Mesta, Oslo, Sørlandets Kunstmuseum og Finanstilsynet. Hamran er medlem i kunstnergruppen &Co sammen med Patrik Entian og Aleksi Wildhagen.

Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond.