Ytre Rom

Ytre Rom
Overlyssalen
21.10.–21.11.2021

Ida M. Føllings utstilling Ytre Rom er en totalinstallasjon bestående av 22 tegninger hengende fra tak til gulv i en stålskinne som følger og rammer inn takvinduene i Kunstnerforbundets overlyssal, slik at de danner et rom i rommet.

Tegningene er utført i tusj, tørrpastell og akvarell. Med tusj tegnes støv fra knuste tørrpasteller ned i papiret, som gjennom komplementære, kontrasterte fargevalg danner kromatiske flater i motivene. Ved å male med vann først, for deretter å påføre akvarellmaling fra tube, dannes flater som er flytende og sfæriske.

Billeduttrykket favner ulike tidsforståelser fra tilblivelse og det før-språklige, til modernisme og informasjons-teknologiens billedflommer. Følling har et eksistensialistisk orienteringspunkt i arbeidet, en visualitet som har et spenn mellom fjern fortid og fjern fremtid. Den bakoverskuende evighetsfølelsen i bilder av, for eksempel, fossiler eller antikk mosaikk, eller den enda mer hjernelammende følelsen av evighet i et motsatt, fremadskuende perspektiv: bilder av fremmede planeter og stjernetåker ute i intergalaksen.

Ida M. Følling (f. 1983) har en MFA fra Statens Kunstakademi (2013). Hun hadde sin første separatutstilling, Restless Fixtures, på Elephant Kunsthall i 2017, og hadde tidligere i år duo-utstillingen DOMESTISISME med Markus Li Stensrud på Podium, Oslo. Hun har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, blant annet: Tegnetriennalen, Kunstnernes hus 2019, Sandefjord kunstforenings prisutstilling 2019, Romantic Rocks, Podium, Oslo 2018, The Oslo Museum of Contemporary Art, Kunsthall Oslo 2017, Herfra, KUBE, Ålesund 2015, Dating Service, Autocenter, Berlin 2014. Følling har arrangert flere kollektivutstillinger, sist Et Kollektivt Kaosmos i samarbeid med Markus Li Stensrud på Kunsthall Oslo i 2020. Fra 2019 – 2022 er Følling tildelt atelier i Oslo Rådhus. Ytre Rom er hennes andre separatutstilling. Hennes tredje åpner på Isca Gallery, Oslo, i januar 2022.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet og Billedkunstnernes Vederlagsfond.