Sfære

Sfære
Vindussalen
13.01.–20.02.2022

Utstillingen åpner dørene torsdag 13.01 kl 18:00.

Kunstnerforbundet følger helsemyndighetenes anbefalinger til en hver tid. Mer info om smittevern finner du her.

Torusformen i Eirik Gjedrems keramiske skulpturer fungerer som et symbol for uendelighet og bygger gjerne på naturens egne sirkulære prinsipper. Som organismer fra havet er Gjedrems arbeider bygget opp av en slags evig voksende former, som aldri ser ut til å stoppe opp.

Vann finnes overalt på jorden og i alt liv i et evig kretsløp. Det brer seg over alle verdenshav, inn i kontinentenes innsjøer, elver og bekker, jordens indre og det har et utilgjengelig dyp som kan føles endeløst. Former assosiert med havet dukker altså opp i de keramiske arbeidene: Vannets bevegelser, bølger og spiraler, eller de mer konkrete formene som koraller, steiner eller skjell.

Skulpturenes organiske teksturer kan se ut som om de er preget av tidens tann og på mange måter er de også det. Det sirkulære prinsippet for Gjedrems praksis manifesterer seg nemlig også i hans materialer og teknikker. Gjedrem bruker som regel naturbaserte avstøpningsformer, som for eksempel tang, lav, løv, sopp, diverse planter, gåsunger og frø. Andre ganger kan teksturer, farge og karakter komme fra matvarer, som boller, popkorn, frukt eller grønnsaker. Materialene brenner opp i ovnen og etterlater seg kun spor og avtrykk, som nærmest kan minne om fossiler.

Arbeidet med leira er for Gjedrem en konkret og jordnær prosess, og også her bygger Gjedrems praksis på en kontinuerlig utprøving i materialer, som ifølge kunstneren har en tendens til å dukke opp overalt. Fyllmasse som ellers ender opp i vei og anlegg blandes med gjørme fra sedimentavskilleren under vasken, som inneholder verdifulle glasurrester, leire og fargestoffer. Ingenting kastes, og rester fra hans tidligere prosjekter finner omsider veien tilbake inn i kretsløpet. Som livsformer i et evig kretsløp fremstår formene som en manifestasjon på tid, hvor tiden står stille mens alt annet kan synes å være i bevegelse.

Eirik Gjedrem (f. 1959, Ås) bor og arbeider i Søgne. Han har hatt separatutstillinger ved steder som Sørlandets kunstmuseum (2010), Kraft Bergen (2019) Telemark kunstsenter (2020), Risør kunstpark (2015), Søgne gml. Prestegård (2016/ 04), Sandnes Kunstforening (2002), Centrum Goed Wek, Zulte (2001), Galleri RAM (2000) og Kunstnerforbundet (1995). Gruppeutstillinger han har deltatt på de senere årene inkluderer blant annet Agder kunstsenter (2020), Peder Balke-senteret (2019), Sørlandets Kunstmuseum (2015/06), Hå prestegård (2004) og Galleri Format (2012/03). Arbeidene hans er innkjøpt av Sørlandets Kunstmuseum, Nasjonalmuseet, KODE, Keramikkmuseet Grimmerhus, Röhsska museet, Telenor, Nordnorsk Kunstmuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, og Vest-Agder fylkeskommune for å nevne noen.

Utstillingen er støttet av Norsk kulturråd.