Mord i parapsykisk selskap

Siri Hjorth & Sebastian Makonnen Kjølaas
Mord i parapsykisk selskap
Et alternativt, spekulativt, esoterisk mordmysterium.

Vindussalen og kabinettet
11.08. – 11.09.2022

I utstillingen Mord i parapsykisk selskap presenterer Hjorth & Kjølaas et fiktivt mordmysterium om Emanuel Vigeland (1875 – 1948) med en serie tegninger, og originale verk lånt fra Emanuel Vigelands stiftelse.

Året er 1899. Emanuel Vigeland befinner seg i Paris ved Fernand Cormon skolen. Her møter han kunstnerne Valborg Kristine Madsen og Henri de Toulouse-Lautrec. Et mord i Parc Monceau fører trioen på en reise inn i et parapsykisk selskap.

Fortellingen er basert på kunstnerens biografi, men lar ikke brysomme, faktiske hendelser kommer i veien for en god historie.

Siri Hjorth (1986, Trondheim) og Sebastian Makonnen Kjølaas (1985, Oslo) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og arbeider med tegning, skulptur og performance. De har jobbet tett med en rekke kunstneriske prosjekter siden 2009, og giftet seg i Emanuel Vigeland Mausoleum i 2016. Arbeidene deres har vært vist ved blant annet Nasjonalmuseet (2022) Henie Onstad kunstsenter (2021), Ekebergparken skulpturpark (2020), Kunsthall Oslo (2020), Kunstnernes Hus (2020), The Bauhaus Museum, Dessau (2019) og Fondazione Prada, Venezia (2018). I 2021 oppholdt kunstnerduoen seg på Cité internationale des arts i Paris. Hjorth og Kjølaas bor og arbeider i Oslo.

Emanuel Vigeland (1875 - 1948, Halse) var en norsk kunstner som arbeidet hovedsakelig med fresko og glassmaleri. Utdannet ved den kongelige tegneskole i Kristiania, under Peder Severin Krøyer på Den Frie Studieskole og ved Fernand Cormon i Paris. En lang rekke utsmykninger av kirkebygg gjorde ham kjent også utenfor Skandinavia. Kunstnerens mausoleum på Slemdal, Tomba Emanuelle, står igjen som hans mest betydningsfulle verk. Med en særegen posisjon i norsk kunsthistorie, sirklet Vigelands erotiske vitalisme seg rundt de store temaene i livet, som skapelsen, døden, og kjærligheten. Han var gift med kunstneren Valborg Kristine Madsen.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Billedkunstnernes Vederlagsfond, Oslo kommune og Kunstsentrene i Norge, med sjenerøse utlån fra Emanuel Vigeland Stiftelse og metalldesign ved Merete Nilsen Bua.