Utstilling 9. februar - 4. mars 2012
Paul Brand Overlyssal
Paul Brand arbeider som maler, skulptør og grafiker.
Brand arbeider med et abstrakt formspråk der matematikk er inspirasjonen bak komposisjonene i verkene. Han arbeider med det magiske kvadrat, tallmønstre og tallrekker, samt primtall som innfallsvinkel til de geometriske motivene.
Brands kunst er gjenkjennelig, men det hindrer ham ikke i å stadig fornye seg, ei heller leke med nye uttrykksformer. Noen av bildene han stiller ut på denne utstillingen, har han vist før, men de er i en stadig forandring.
Brand lagde i 1999 dørene til Universitetsbiblioteket på Universitetet i Oslo. Verket som vises i overlyssalen er laget av det resterende kobberet fra denne utsmykningen. Han benytter materialet fra ett prosjekt til å skape det neste. I andre etasje er det en installasjon med elementer i stål og papir.
Det er sjette gang Paul Brand stiller ut i Kunstnerforbundet.
1 Lag på lag
blandingsteknikk på lerret, 183x184 cm |
5 Tall Tegn
blandingsteknikk på lerret, 185x185 cm |
2 Konsept 11 kuber
blandingsteknikk på lerret, 96x96 cm |
4 1 kvadrat ++ (15 deformerte kvadrater) (TITTOa)
heltre bøk, 264x205 cm |
6 ETOI KI ETOI
blyant på papir, 290x290 cm |
Oversiktsbilde fra utstillingen
|
7 og 8 Oversiktsbilde fra utstillingen
|
Oversiktsbilde fra utstillingen
|
Oversiktsbilde fra utstillingen
|
Oversiktsbilde fra utstillingen
|
13 Lagom 3
olje på lerret, 176x135 cm |
16 Gul skulptur
stål, høyde 45 cm |
15 Skulptur papir
papir, høyde 47 cm |
Kreiszahlenkvadrat
serigrafi, 108x78 cm |
Helene Sommer Video / installasjon vindussalen
En liten grønn flekk midt i en elv som renner igjennom en av verdens største metropoler, Los Angeles. Et lite, litt søplete, uoffisielt naturreservat som knapt kan kalles en øy, bestående av ugress både av det hjemlig og eksotiske slaget, blir i ”Great Piece of Turf” skildret av botanikere og biologer gjennom vegetasjonens historier, og avslører vel så mye om verden utenfor som den lille grønne flekken i seg selv.
Et tre, som ble brakt fra den andre siden av kloden i et forsøk på å øke trebestanden for å bygge skipsmaster, er i dag en ilter fiende; En palme som ble plantet for å skape paradis har blitt selve symbolet på en by som i utgangspunktet ikke hadde palmer; En giftig, vakker blomst som åpner seg på nattes tid ble brukt av Indianerne til å finne sin indre åndelig leder, noe folk som er interessert i hallusinogener fremdeles gjør; En plante som en gang kom fra Russland har i dag igjennom en rekke Westernfilmer blitt selve symbolet på øde, forlatte steder og målløse vandring.
Elvelandskapet ble i filmindustriens spede begynnelse brukt som scenografi til den tidens populære filmer som ofte omhandlet ekspedisjoner til eksotiske steder og historier fra dype mørke jungler.
Utstillingen består av en videomontasje med materiale samplet fra en rekke steder i kombinasjon med egen filming og et herbarium som innholder tørkete planter og relevante artefakter.
Helene Sommer arbeider med video, tekst og installasjon der en fellesnevner er interessen for reproduksjon, dokumentasjon og klassifisering i forhold til billedproduksjon innen områder som historie og vitenskap. Arbeidene, ofte i form av montasjer, utvikles og formuleres i forhold til et gradvis oppsamlet materialet bestående av alt fra film, foto, tekst – samplet like mye som eget – der fortellingen og minnet står sentralt.
Tittelen til Helene Sommers utstilling er lånt fra Albrecht Dürers akvarell (Das große Rasenstück) fra 1503, som er et studie av en tilsynelatende tilfeldig gruppe ville planter og ugress.
1 Oversiktsbilde fra utstillingen
|
Oversiktsbilde fra utstillingen
|
2 Installasjon
vitrinebord med tekstklipp og blader, 70x120 cm |
1 Stillbilde fra videoen "Great Piece of Turf"
|
1 Stillbilde fra videoen "Great Piece of Turf"
|
Tegneutstilling 2. etasje
Kabinett
I 2. etasje denne våren kommer fokus til å være satt på tegnekunst. En serie månedlige gruppevisninger, solopresentasjoner og kunstnerkuraterte prosjekter vil aktualisere tegning som selvstendig medium med et mangfold av virkemidler og representasjonsformer.
Kunstnere som vises fram i februar:
Terje Bergstad, Bertil Greging, Morten Hansen, Hanne Nielsen, Lotte Konow Lund, Espen Dietrichson, Ingrid Lønningdal, Thorbjørn Sørensen, Kjell Torriset, Mari Røysamb, Vanessa Baird, Hans Hamid Rasmussen, Steinar Elstrøm, Heidi Kennedy Skjerve, Tina Jonsbu, Margareta Bergman, Terje Nicolaisen, Hilmar Fredriksen, Øyvind Torseter, Christian Bould, Kjell Erik Killi Olsen, Tore Hansen, Mette Hellenes, Elise Storsveen og Gerd Tinglum.
Oversiktsbilde fra utstillingen |
Hilmar Fredriksen
Kartotek gouach på papp, 40x30 cm |
Bertil Greging
14 U.t. tusj og blyant på papir, 32x42 cm |
Terje Bergstad
Nord-Bondal pastell på papir, 42x55,5 cm |
Steinar Elstrøm
U.t. gouach, 34x34 cm |
Thorbjørn Sørensen
28 striper litografi, 49x70 cm |
Elise Storsveen
Uten tittel tusj på papir, 45x65 cm |
Kjell Torriset
10 A Lesson in Perspective tusj, shellac og kritt og olje på glassinepapir, 49x37 cm |
Margareta Bergman
42 Trollspeil digital collage, 27x55 cm |
Christian Bould
49 Hyperfrontality tusj og blyant på papir. motor, 125x210 cm |
Tina Jonsbu
33 U.t. blyant på papir, 20x25 cm |
Tina Jonsbu
34 U.t. blyant på papir, 20x25 cm |
Tina Jonsbu
35 U.t. blyant på papir, 20x25 cm |
Tore Hansen
Landskap med hode og hånd akryl på papir, 55x45 cm |
Terje Nicolaisen
Portrett akvarell på papir, 28x22 cm |
Øyvind Torseter
Arkitektkontor collage , tusj og blyant på papir, 33x62 cm |
Thorbjørn Sørensen
Månekikkere tusj, lavering, 40x47 cm |
Heidi Kennedy Skjerve
Skravur pastell/fargeblyant på teknisk papir, 45x33 cm |
Heidi Kennedy Skjerve
Skravur pastell/fargeblyant på teknisk papir, 45x32 cm |