Utstilling 10. januar - 24. februar 2019

Everyone Says Hello Internasjonal smykkeutstilling i samarbeid med Norwegian Crafts. Kurator: Lars Sture

Everyone Says Hello

Internasjonal smykkekunst i Kunstnerforbundet
10. januar – 24. februar 2019

Kunstnere:
Benedikt Fischer, Neke Moa, Reinhold Ziegler, Helene Duckert, Máret Ánne Sárá og Matt Lambert, Ahmed Umar, Beatrice Brovia og Nicolas Cheng, Camilla Luihn, Katie Kameen, Nanna Melland, Jorge Manilla, Lisa Walker, Dana Hakim, Heidi Sand, Veronika Fabian, Auli Laitinen, Darja Popolitova og Sigurd Bronger.

Kurator: Lars Sture

Utstillingen Everyone Says Hello består av arbeider fra 20 kunstnere fra hele verden som undersøker en rekke tilnærminger og aktualiteter i samtiden gjennom smykker. Utstillingen viser verk der kunstnernes ulike geografiske, kulturelle og politiske ståsted manifesteres og knyttes til hverandre. Everyone Says Hello både omhandler og problematiserer samtiden vi lever i, fra arbeider som vedrører likestilling eller ressursbruk og klima-utfordringer vi som fellesskap står over, til arbeider som vender blikket innover og stiller spørsmål knyttet til spiritualitet, identitet og kjønn.

Helene Duckerts installasjoner byr på et visuelt arkiv av etterlatenskaper og kassert materiale hentet fra byens søppelcontainere og utgjør en kommentar til samtidens kulturelle opp- og nedturer. Med en interesse for antropologi tar de Stockholmsbaserte kunstnerne Beatrice Brovia og Nicolas Cheng et dypdykk i ny teknologi og materialkulturen omkring gull som ressurs. Gjennom arbeider i Pounami, jade fra New Zealand, griper Neke Moa fatt i Maorienes kamp for å bevare sin identitet – sin historie, sitt språk og sin kultur. Matt Lamberts og Máret Ánne Saras nye serie i porselen laget av oppmalt reinsdyrbein inngår i den samiske kunstnerens aktivistiske prosjekt som en direkte støtte til reineieren Jovsset Ánte Saras kamp mot det norske storsamfunnet, der den setter fortellingen om den norske statens kolonialisering av Sápmi opp mot samisk historie og tradisjoner. Med Nobel Bow, et smykke i form av en rosettlignende fallisk slipshybrid referer svenske Auli Laitinen #metoo-kampanjen, Sara Danius og krisen i Svenska Akademien. Britisk/Ungarske Veronika Fabian setter i sine store metall-kjeder kvinnens forhold til selvidentitet opp mot populærkultur og massemedia og undersøker hvordan identitet dannes på bakgrunn av økonomiske og kulturelle vilkår.

Kunsthåndverket omtales gjerne som en kunstsjanger som står hverdagslivet nært. Kunsthåndverkets materialer – keramikk, tekstil, tre osv. – inngår i funksjonelle og dekorative objekter vi omgir oss med i våre dagligliv. På samme måte kan smykker ofte passere som noe ensartet – kostbare, vakre objekter som konnoterer eksklusivitet. I Everyone Says Hello presenteres arbeider av kunstnere som utfordrer en slik tenkning, og som viser at smykker kan fortelle historier om kulturell identitet, klima-utfordringer, politisk aktivisme og kjønnspolitikk. Tilsammen utgjør kunstneres ulike fortellinger et til tider humoristisk, til tider forstyrrende portrett av hverdagen og tiden vi lever i.

Everyone Says Hello er et samarbeid mellom Kunstnerforbundet og Norwegian Crafts. Direktør for Norwegian Crafts, Hege Henriksen sier: «utstillingen er en milepæl i Norwegian Crafts sitt arbeide for å styrke norsk kunsthåndverk og norske gallerier og institusjoner med fokus på kunsthåndverk gjennom internasjonalt nettverksbygging.» Everyone Says Hello vil fylle samtlige gallerirom i Kunstnerforbundet og markerer inngangen til 100 års jubileum for Overlyssalen, et av landets aller vakreste visningsrom.

Oversiktsbilde fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Assembled Orange Stone Age Paraphernalia
X, (Brooch)
Installasjonsfoto

Oversiktsbilde fra utstillingen

Installasjonsfoto fra utstillingen
Reinhold Ziegler
Assembled Orange Stone Age Paraphernalia
stone, silver, leather
Máret Ánne Sara og Matt Lambert
4 X, (Brooch)
Reindeer Porcelain, Sterling Silver, Steel, 110x20x110 cm
Máret Ánne Sara og Matt Lambert
Installasjonsfoto
Installasjonsfoto fra utstillingen
diverse arbeider
The ring of ignorance
Installasjonsfoto 2. etg
Bæreinstrument for 50.000 kuler, (halskjede)
Beatrice Brovia og Nicolas Cheng
Installasjonsfoto fra utstillingen
Helene Duckert
91 diverse arbeider
blandingsteknikk, found objects
Nanna Meland
86 The ring of ignorance
tinn, 3 x 2.5 cm

Installasjonsfoto 2. etg
Sigurd Bronger
48 Bæreinstrument for 50.000 kuler, (halskjede)
sølv, forgylt messing, bronse, rustfritt stål, glasslinse, lærsnor
Would any of you love to eat the flesh of his dead brother, 2017 glazed earthenware ,
Loaded Keep Hitting Our Jaws
The Trace of Rotation
The Trace of Rotation
The ring of ignorance (installasjonsfoto)
Ahmed Umar
35 Would any of you love to eat the flesh of his dead brother, 2017 glazed earthenware ,
1:1 body cast in 28 pieces, 180x65 cm
Máret Ánne Sara og Matt Lambert
1 Loaded Keep Hitting Our Jaws
Reindeer Jaws, Cotton
Dana Hakim
99 The Trace of Rotation
Aluminum Mesh, Powder Coating Paint, Acrylic Paint, Epoxy, Polyester Thread-UV Light Tolerant Threads , 150 x 125 x 1.0 cm
Dana Hakim
98 The Trace of Rotation
2 Iron Mesh, Powder Coating Paint, Acrylic Paint, Lacquer, Polyester Thread-UV Light Tolerant, 80 x 40 x 0.5 cm
Nanna Melland
86 The ring of ignorance (installasjonsfoto)
Tinn
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Auli Laitinen Nobel Bow
Pearly White
Monocoque, (pink)
Katie Kameen
87-90 Installasjonsfoto fra utstillingen
Reinhold Ziegler
Installasjonsfoto fra utstillingen
Auli Laitinen
50 Auli Laitinen Nobel Bow
silk chiffon, glass beads, oxidized silver
Benedict Fischer
36 Pearly White
shell, mother of pearl, remanium, sculpy
Benedict Fischer
Monocoque, (pink)
plastic, string
Places I’ve been, things I’ve seen. (detalj)
Metanoia V brooch
What Ever
PENDANT
Rebellious Chain
Camilla Luihn
30 Places I’ve been, things I’ve seen. (detalj)
Montasje av 15 anheng i oksidert og utsagd gjenbrukt sink, oksidert sølv, found objects (rammer)
Darja Popolitova
42 Metanoia V brooch
stabilized wood, silver, steel modelled, 3D-scanned, CNC-milled
Heidi Sand
69 What Ever
925 sølv, plastbelagt stål, metallkjede
Lisa Walker
62 PENDANT
2017 3D printing, thread
Veronika Fabian
Rebellious Chain
oxidised brass , 21 x 75 x 1 cm
Bæreinstrument for andeegg, (brosje)
Bæreinstrument for knivegg, (brosje)
Bæreinstrument for knivegg, (halskjede)
Acclimate, 2018 (Necklace)
Blankt ark
Sigurd Bronger
32 Bæreinstrument for andeegg, (brosje)
stål, forgylt messing, filt, andeegg (stativ i akryl)
Sigurd Bronger
34 Bæreinstrument for knivegg, (brosje)
sølv, stål
Sigurd Bronger
33 Bæreinstrument for knivegg, (halskjede)
forgylt messing, stål, stålwire
Katie Kameen
90 Acclimate, 2018 (Necklace)
Plastic, rubber, wood, aluminum , 52 x 25 x 12 cm
Heidi Sand
60 Blankt ark
925 sølv, laminat, plastbelagt stål, nylonsnor
Whakapap genealogy 2018 Collaboration with Karl Fritch
Ko wai ahau? - who am I?
Pokarekare - ripples in the water
Untitled (Neckpiece I)
IMPOSIBLE TO IMAGINE THE QUITE SENCE OF SOMETHING LOST
Neke Moa
58 Whakapap genealogy 2018 Collaboration with Karl Fritch
Pounamu a -(NZ nephrite jade), copper, s/s, bone, paint, muka, cord, brass
Neke Moa
70 Ko wai ahau? - who am I?
Pounamu, paint, copper, brass, cord
Neke Moa
71 Pokarekare - ripples in the water
Pounamu, muka(flax fibre), paint
Dana Hakim
66 Untitled (Neckpiece I)
From the series Crafted Fear Iron Mesh, Thread, Paint , 48.5 x 9 x 1.5 cm
Jorge Manilla
75 IMPOSIBLE TO IMAGINE THE QUITE SENCE OF SOMETHING LOST
Necklace Leather, steel
VANITY
Places I’ve been, things I’ve seen,
Utstillingsmontre
Utstillingsmonter
Pokarekare - ripples in the water, 2016
Jumana Manna
63 VANITY
Necklace Wood, leather, cotton
Camilla Luihn
30 Places I’ve been, things I’ve seen,
Montasje av 15 anheng i oksidert og utsagd gjenbrukt sink, oksidert sølv, found objects (rammer)

Utstillingsmontre

Utstillingsmonter
Neke Moa
Pokarekare - ripples in the water, 2016
Muka(flax fibre), Pounamu, paint