Utstilling 19. september - 20. oktober 2019

Anders Holen

Doom Loop
Overlyssalen
19.09.-20.10.2019

Begrepet Doom Loop viser til et hendelsesforløp der utfallet er negativt, ekspansivt og gjentagende. I finanssektoren benyttes begrepet blant annet til å forklare et avhengighetsforhold mellom stat og bankvesen, der bankene finansierer staten gjennom obligasjoner, og staten må kausjonere for bankene dersom de trues av konkurs. Too big to fail, var refrenget under forrige finanskrise. Konsekvensene blir så store og uangripelige at finanssektorens skjebne tvinges over i samfunnets hender. Det økonomiske systemets omfang og absolutte tilstedeværelse ligner noe naturgitt, og kan forankres i mennesket som selvfølgelig. Det sies at vi har lettere for å se for oss verdens undergang enn en verden uten kapitalisme.

Objekters agens og hvordan ting påvirker hverandre ligger til grunn for Anders Holens virke. Til utstillingen i Kunstnerforbundets overlyssal har Holen laget en installasjon som består av tre skulpturelle verk som materielt og konseptuelt flettes i hverandre, og utforsker temaer som tilblivelse, utryddelse og gjenoppstandelse.

I verket Basilisk er to oppblåsbare sko støpt i en betongtype iblandet bakterier som gjør materialet selvhelbredende. Betong slår sprekker over tid og eksponeres dermed for fuktighet, hvilket forårsaker ytterligere ødeleggelser. Skulpturene i utstillingen er utarbeidet i samarbeid med et nederlandsk forskerteam som spesialiserer seg på kultivering av kalkproduserende bakteriesporer. Ved å blande disse bakteriene i betongmassen holdes nedbrytingen i sjakk. I det bakteriene kommer i kontakt med vann begynner de å produsere kalkstein, som er hovedbestanddelen i betong. Når vannet fortæres og kalkstein produseres, tetter bakteriene sprekkene i betongen, og skulpturen helbredes fra innsiden.

En frise-liknende konstellasjon i porselen, glass og bronse utgjør serien Mergency Frieze. Gjennom en studie av koblinger i naturen har Holen undersøkt hva som skjer når et av leddene i en kjede forsvinner. I en næringskjede som flue – frosk – hauk for eksempel, finnes det et tidsrom hvor flue fremdeles eksisterer i hauk, til tross for utryddelsen av frosk. Fordi evolusjonen trenger tid på å virke opprettholdes atomblandingen mellom flue – hauk i en viss periode etter kjedens brudd. Skulpturserien består av fragmenter hentet fra kjedenes gjenværende ledd og kan ses som en materiell manifestasjon av noe immaterielt – en slags bestandig relikvie over et ubestandig forhold.

To relieffer i sølvbjørk avbilder en planet og et hus som ved hjelp av 3d-animasjon er brettet ut og tvunget inn i hverandres grunnformer. Figurene kan sies å ha gjennomgått en digital vice-versa-versjon av det man innen geometrien kaller squaring the circle; et matematisk problem hvor man skal forme en firkant med samme areal som en gitt sirkel ved bruk av geometrisk konstruksjon. Etter århundrer med eksperimenter ble dette bevist ugjennomførbart, og begrepet blir i dag brukt som en metafor for å utføre det umulige.

I verket Being Dead Alive har Holen sett på internettets rolle i tingenes kulturelle næringskjede. En skulpturserie bestående av en sammenføyd faksmaskin og sekstant er spredt ut i et såkalt exploded view som et ledd i utstillingens omkransende frise. Disse teknologiene har etter utviklingen av nettbasert kommunikasjon og GPS blitt ansett som avleggs. På grunn av internettets enorme vekst og uoverskuelighet har de nå returnert som tryggere alternativer innen navigering og informasjonsdeling. Faksmaskinen og sekstanten har begge opplevd en slags død, men også en gjenoppstandelse, hvor internettets agens har virket som både bøddel og livgiver.

Anders Holen (f.1986) bor og arbeider i Oslo. Holen er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og arbeider med skulptur og installasjon. Hans arbeider er vist ved institusjoner som Astrup Fearnley Museet (2019), Peder Balke Museet (2018), Kristiansand Kunsthall (2017), Giorgio Galotti Torino (2017), Vigeland Museet under den 9. Skulpturbiennale (2017), Entree Bergen (2016), Contemporary Art Centre Vilnius (2016), Kunsthall Oslo (2015), Helper Project New York (2014), Bureau New York (2013)

Utstillingen har mottatt støtte fra Norsk Kulturråd og Billedkunstneres Vederlagsfond



Les mer om kunstneren..

Oversiktsbilde fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Basilisk
Mergenzy Frieze Micropterus coosae - Haliaeetus albicilla / Doom Loop)
Being Dead Alive
Oversiktsbilde fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
1 Basilisk
Betong, Healing Agent: Bacillus B2-E2-1 , 100 x 40 x 35 cm (2 stk)
3 Mergenzy Frieze Micropterus coosae - Haliaeetus albicilla / Doom Loop)
Porselen, støpt og håndmalt glass, bronse, sølvbjørk, stål
2 Being Dead Alive
Porselen, stål , Variable dimensjoner
Mergenzy Frieze (Lacertilia – Tyto Alba)
Mergenzy Frieze (Alcelaphinae - Panthera onca)
Mergenzy Frieze (Acridomorpha - Felis catus)
Mergenzy Frieze (Diptera - Corallus caninus)
3 Mergenzy Frieze (Lacertilia – Tyto Alba)
Porselen, støpt og håndmalt glass, bronse, sølvbjørk, stål
3 Mergenzy Frieze (Alcelaphinae - Panthera onca)
Porselen, støpt og håndmalt glass, bronse, sølvbjørk, stål
3 Mergenzy Frieze (Acridomorpha - Felis catus)
Porselen, støpt og håndmalt glass, bronse, sølvbjørk, stål
3 Mergenzy Frieze (Diptera - Corallus caninus)
Porselen, støpt og håndmalt glass, bronse, sølvbjørk, stål

Marthe Ramm Fortun

Marthe Ramm Fortun

TA VARE!
Vindussalen
19.09.-20.10.2019

TA VARE!
DING DANG DONG
DET ER SENT
LA MØRKET VÆRE ET KLOKKETÅRN
DING DANG DONG
MEN JEG SKAL IKKE VÆRE KLOKKEN!
MOTSETTER MEG AT DØDEN MANES FREM
I MINE TOMME EGGSTOKKER!
ÅNDSNÆRVÆR KOBLET SAMMEN
AV FITTE OG HJERNE OG HJERTE
FOR ALLTIDFINNES IKKE
HA HA
FOR ALLTID” ER INTET MINDRE
ENN ET PANOPTISK FENGSEL
DING DANG DONG!
HENGER I GREINENEPLETREET
SYV SOMRE OG SYV VINTRE
SPYTTER BLOMSTER
LENGE DET VARER
SER DIN MUNN PÅ RÅDHUSETS FASADE
EGG OG EPLER TRILLER UT AV MÅSADÅTTEN
TRYLLER OG TRILLER
MELKESPRUT, BLOD OG SÆD I KYSSBUER
KVINNELIG EJAKULERING
OVER STYREROMMETS GULV a
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
OG I OFFENTLIG UTSMYKNING
HA!
SI ALT DET GALE TIL RETT TID!
AAAAAH
DÅSA FULL AV INKASSOKRAV
UNDER ALFRED SELANDS GRANITTSKJØRTEKANTER
PÅ RÅDHUSETS ØSTRE KARNAPP
UFRUKTBART!
FRI MED LØNN
ÈN FRI
ER EN ANNENS FENGSEL!
DING DANG DONG
BRISTER KROPPENGRANITTGULV?
MØT MEG PÅ HJØRNET
AV RÅDHUSET

Performance tirsdag til fredag i arbeidstiden kl: 15:30 gjennom hele perioden.
Finissage på Kunstnerforbundets loft 20. oktober.

Marthe Ramm Fortun, (f. 1978) deltar i Kunstnerforbundets nysatsning Atelier Kunstnerforbundet. Hun er for tiden fungerende dekan og førsteamanuensis ved Kunstakademiet i Oslo. Etter endt utdannelse ved New York University i 2008 har Fortun vist performance og deltatt i utstillinger ved institusjoner som Vigelandsmuseet, UKS og Munch-museet i bevegelse, Oslo; KW Institute of Contemporary Art, Berlin; Monnaie de Paris, Paris; BOZAR og Gladstone Gallery, Brussel; Performa 13 i New York. Høsten 2019 viser hun nye verk ved The Great Monster Dada Show på Henie-Onstad Kunstsenter, TEMPO TEMPO TEMPO på Kistefos-museet, Tegnetriennalen i Oslo og ved Museum of Contemporary Art i Montreal.

Utstillingen er støttet av Fritt Ord og Norsk Kulturråd.



Atelier Kunstnerforbundet er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge, Fritt Ord og Billedkunstnernes Hjelpefond.



Les mer om kunstneren..

Installasjonsfoto fra utstillingen
TA VARE!
TA VARE!
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
2 TA VARE!
C-print, opplag 3 pluss 1 , 40 x 50 cm
3 TA VARE!
C-print, opplag 3 pluss 1 , 40 x 50 cm
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Fra performance 19. september 2019
Installasjonsfoto fra utstillingen
Fra performance 19. september 2019

Hans Borchgrevink Hansen

Hans Kristian Borchgrevink Hansen

Småfuglen letter
Kabinettet og salene i 2. etasje
19.09.-20.10.2019

Hans Kristian Borchgrevink Hansens utstilling Småfuglen letter består av en nyprodusert film og en serie komposisjoner i tre, papir, jord og strie. Gjennom et nært blikk på tilsynelatende tilfeldige objekter, situasjoner, lyder og observasjoner kartlegger og skildrer Hansen sine umiddelbare omgivelser.

Hansens utstilling tar utgangspunkt i et års opphold på gården Ringsveen utenfor Lillehammer. Gården er fra 1700-tallet og ble kjent for offentligheten da Anne og Jakob Weidemann bosatte seg her etter at sistnevnte utsmykket Maihaugsalen i 1967, men den har også tidligere huset malere som oppsøkte Lillehammer-lyset, som Einar Sandberg og Henrik Sørensen. Jakob Weidemann var en av pionerene innen det abstrakte maleriet i Norge, og med sin lyriske abstraksjon en markant skikkelse i norsk kunstliv fra 40-tallet og frem til sin død i 2001. I 1966 viste Weidemann 11 malerier i overlyssalen på Kunstnerforbundet som senere samme år ble sendt til Veneziabiennalen.

Filmen Småfuglen letter er redigert sammen av et fragmentarisk materiale sanket under oppholdet på Ringsveen. Dette småbruket har en særlig plass i norsk kunsthistorie, men samtidig portretterer filmen hjemmet som et hvilket som helst hjem. Jakob og Anne blir protagonister i filmen på lik linje med andre deltagere, som ekornet, brøddeigen, ettermiddagssola, tuntreet og nettbankbrikken. Filmen blander animasjon og video, samtid og historie til en flytende videomasse av observasjoner og passerende årstider. Den finske poeten Pentti Saarikoski skrev at han ikke snakker om verden og dens steder, men om stedene og deres verden. Med dette utgangspunktet utforsker filmen huset og nærområdet, og som Weidemann fant sine motiver utpå gårdsplassen har Hansen sondert nærmiljøet og funnet frem til sine. Støvkorn, skismurning, en negl, en utskåret hest i tre eller en ketchupflaske kan synes å komme til live gjennom kunstnerens møysommelige omsorg for objektene og miljøene han skildrer. Filmen er delt opp i 15 kapitler og tar oss igjennom ulike årstider og ulike stemninger som preges av vær, av lyd og av stillhet, men som også preges av små nesten usynlige fragmenter av en verden utenfor som på stillferdig vis inntar hjemmet – enten i form av suvenirer og postkort eller gjennom radioen på kjøkkenet.

På to store jordvegger som kan minne om Weidemanns skogbunnbilder fra 60-tallet har Hansen i 2. etasje montert en eklektisk samling med arbeider i tre, papir og pappmasje. Arbeidene fremstår som ikke-funksjonelle objekter og etterlatenskaper, nærmest som tilfeldige komposisjoner. Gjennom å la seg lede av materialenes iboende egenskaper undersøker Hansen forholdet mellom formale aspekter ved materialiteten og det å skape og gjenskape historier.

Filmen Småfuglen letter har musikk av Øystein Wyller Odden.

Hans Kristian Borchgrevink Hansen (f. 1985, Grue Finnskog) er utdannet ved Nordland Kunst og Filmskole, Kunsthøyskolene i Oslo og Bergen. Tidligere filmer inkluderer Fremmede hjemmtrakter, Samlede refusjoner, Detritus og Undere i dagligstuen. Han har hatt utstillinger på visningssteder som Kunstlerhaus Bethanien, Trafo Kunsthall, Røgden Bruk og Kunstnerforbundet. Hansen mottok i 2017 Forsberg og Aulies legats stipend for malere og tegnere. Han har utgitt bøkene Home and Away og Mot havranden – en nordatlantisk turguide, og i skrivende stund tegner han på en finsk reiseguide som trykkes i 2020.

Utstillingen har mottatt støtte fra Norsk Kulturråd og Billedkunstnernes Vederlagsfond.



Les mer om kunstneren..

Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
Mikadospiller
Brun fuge
Minne fra Viipuri
Installasjonsfoto fra utstillingen
Installasjonsfoto fra utstillingen
19 Mikadospiller
Tre og akryl
Brun fuge
Skumgummi, pappmasje, metall og nål
45 Minne fra Viipuri
Post-it lapp og funnet ark
Torso
Cicerone
Synsforstyrrelse
I landskap
Småfuglen letter, detalj
39 Torso
Akryl på papir
48 Cicerone
Betong, glass, keramikk, cernitt
Synsforstyrrelse
Mosaikk og funnet plankebit
I landskap
Utklipp og akryl på papir
Småfuglen letter, detalj
Småfuglen letter
Småfuglen letter
videofilm