Utstilling 16. januar - 23. februar 2020

Erlend Leirdal

Heime
Overlyssalen
16.01.-23.02.2020

I utstillingen Heime tar Erlend Leirdal oss inn i en poetisk verden hvor små og store endringer i naturen belyses gjennom monumentale treskulpturer som tar hele overlyssalen i besittelse. Med titler som Etter uer med Arne, Fra i dag vil eg vera fra alle stader og Dei sa han hadde vore i tropene utvides arbeidenes fortellinger ytterligere.

Utstillingen knytter sammen en fortelling hvor trekkfugl, silderist, den fremmede, GPS slepespor, og pælmark utgjør karakterene. I bakgrunnen lurer en ny selverkjennelse: solastalgia – følelsen og sorgen som oppstår i møte med omfattende tap av natur og hjemmehørighet.

For Leirdal er gjenbruk, tradisjonelle byggeteknikker og materialenes iboende fortellinger sentrale. I arbeidet Heime ser vi blant annet en vegg av gjenbrukte golvbjelker fra døveskolen i Trondheim, et sted hvor døve barn fra hele det nordenfjeldske Norge måtte bo gjennom oppveksten.

For Leirdal er forholdet mellom identitet og tilhørighet til natur og historie selve grunnpilaren for en praksis som er like politisk som den er poetisk. Gjennom treets skulpturelle potensiale belyser Leirdal spørsmål knyttet til tapt kunnskap, utenforskap og kampen om vår felles kulturelle arv.

Arne fra Aure var ifølge Erlend ekspert på å legge nylonsnøret pent på dekk. Denne kunnskapen var nyttig for det griseløse kystfolket i nord som trengte den feite fisken uer som ble spist til hverdags. I dag er den røde fisken med oppblåste dykkersykeøyne på rød liste og alt vi står igjen med er snøret. Og som Erlend sier – det blir mye snøre, for ueren står dypt.

Erlend Leirdal (f. 1964) er kunstner bosatt i Trondheim. Han har hatt en lang rekke utstillinger i inn og utland, senest ved visningssteder som Rian designmuseum (2018), Bomuldsfabriken (2017), Trøndelag senter for samtidskunst (2016), Galleri KRAFT (2016) og Liljewalchs Konsthall, Stockholm (2014). Arbeidene hans er innkjøpt av en rekke samlinger som blant andre Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, KODE, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Sørlandets Kunstmuseum, Norsk Kulturråd og Trondheim Kommune for å nevne noen. Leirdal har en omfattende utsmykkingsvirksomhet som blant annet inkluderer Tromsø Rådhus, Salten krematorium, Kongsvinger sentrum videregående skole og senest, skulpturinstallasjonen Stort og smått til Smaragdbygget på NTNU ved avdeling Campus Gjøvik.

Les mer om kunstneren..

Installasjonsfoto fra utstillingen
Fra den tia vi delte silda / Duhtie baeleste mijjieh siltie juekiejimh
Bolverk
Installasjonsfoto fra utstillingen
Fra den tia vi delte silda / Duhtie baeleste mijjieh siltie juekiejimh
Relieff i furu, forsølvet , 100 x 180 cm
7 Bolverk
Skulptur i furu Tilegna Line i Harbakfjellet, Birgit Oline på Haram, Hans Anton på Frøya, Torbjørn i Sørmarkfjellet og alle de andre som kjemper mot tap av natur. , 200 x 100 x 100 cm

Mette Stausland

Nye arbeider
Vindussalen og kabinettet
16.01.-23.02.2020

Mette Stauslands undersøker gjennom sine tegninger den intuitive tilnærmingen til komposisjon og motiv. Tegningen manifesterer seg gjennom en organisk prosess hvor hun legger til og trekker fra ved å tegne og ved å viske ut. Stausland arbeider eksklusivt med tegning som uttrykksform og hennes primære teknikk er blyant på papir. Motivene i Stauslands arbeider kan ofte synes som om de presser billedflaten ut av sin definerte form. Med sine subtile, men like fullt kraftfulle komposisjoner, skaper hun energiske verk som balanserer på grensen mellom det stabile og det flyktige, det enkle og det komplekse.

For Stausland er det romlige potensialet i flaten selve utgangspunktet for arbeidet. Selv beskriver hun prosessen med at hun «lader papiret». Arbeidene kommer ofte i serier der hver tegning blir en del av en større arkitektonisk komposisjon i rommet, hvor forholdet mellom de ulike variasjonene forsterkes ytterligere.

I Stauslands praksis står tegningen som et eget språk sentralt. Som avtrykk og som markør av rom og grenser blir streken i Stauslands arbeider en fysisk visualisering av tanke, prosess og tid.

Mette Stausland (f. 1956 i Kristiansand) har sin utdannelse fra Vestlandets Kunstakademi, Kunstakademiet i Stockholm, og Jan van Eyck Academie i Maastricht. Stausland har hatt en rekke offisielle utsmykkingsoppdrag og en stor utstillingsaktivitet i inn og utland, senest på Charlottenborg Kunsthall, København og i München i Tyskland og i Aarau Kunsthaus i Sveits. Hun har også jobbet med flere bokprosjekter, hvorav ett, Codetta ble nominert til konkurransen om beste kunstbok i Sveits i 2014. Stausland er representert i flere offentlig samlinger som Guerlain Collection i Paris (deponert i Centre Pompidou), FRAC i Auvergne, Frankrike, Baselland Kunstsammlung i Basel, Sveits, USB Collection i Zürich, Sveits og Graphische Sammlung der ETH i Sveits.
Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond og Bildende Kunstneres Hjelpefond.

Les mer om kunstneren..

Installasjonsfoto fra utstillingen
Fra Vangeserien (734)
Fra Rubjergserien (813)
Installasjonsfoto fra utstillingen
7 Fra Vangeserien (734)
Blyant på papir, 112 x 90 cm
23 Fra Rubjergserien (813)
Blyant på papir, 25 x 34 cm

Lars Strandh

Selected Poems
Salene i 2. etasje
16.01.-23.02.2020

Tegningene i utstillingen Selected Poems er bygget opp av tusenvis horisontale, tynne linjer i ulike nyanser. Essensielt i Strandhs prosjekt er spørsmål og tanker om tid. Den repeterende tegneprosessen kan sees på som en undersøkelse i bruk av tid, og en meditasjon over tid i en mer eksistensiell retning. Hver eneste linje utgjør en essens av tid, noen få sekunder som ble brukt og som aldri vil komme igjen. Summen av antall linjer som utgjør hver tegning står igjen som bevis på tid, eksistens og tilstedeværelse.

Arbeidene kan ved første øyekast fremstå som monokrome arbeider, men ved nærmere ettersyn oppdager man at hver tegning har sin egen fargenyanse og rytme. Bruken av linjal gjør at strekene er nokså presise, men små variasjoner og spor der pennen starter eller stopper, eller kanskje et hakk i linjalen forsterker forståelsen av prosessen og tilstedeværelsen som er utgangspunktet for arbeidet. I en bredere kontekst handler det i mindre grad om formalisme eller minimalisme. Mulighetene for en sansemessig anerkjennelse eller opplevelse å tenke ut fra ligger åpen for den som tar seg tid.

Den horisontale linjen tvinger frem en assosiasjon til landskapets horisont. Som parallelle linjer av en vannoverflate tegner han opp tusenvis av landskap i ett og samme motiv. Handlingen av langsomhet, fokus og repetisjon kan også sees på som et eksistensielt politisk statement i forhold til et ellers pålogget samfunn, hvor raske resultater kan synes å dominere våre verdier.

Lars Strandh er født i Gøteborg, og har vært bosatt i Oslo siden 1984. Han er utdannet ved Statens Kunstakademi (1996). Strandh har en omfattende utstillingsvirksomhet internasjonalt. Det siste året har Lars Strandhs tegninger blitt vist i Berlin, Hamburg og Frankfurt, og i september i fjor ble han invitert til å avholde en performance og separatutstilling med tegninger på MACRO (Museo di Arte Contemporanea Roma), samtidsmuseet i Roma, Italia. Strandh har de 10 siste årene deltatt jevnlig på kunstmesser som Art Miami, Art Karlsruhe, Art New York etc. Strandh er representert i mange større private- og museumssamlinger som blant andre Museum Forum Konkrete Kunst, Erfurt, Tyskland, Mark Rothko Art Center, Daugavpils, Latvia, Sammlung Maximilian und Agathe Weishaupt, München, Tyskland, The National Center for Contemporary Arts, Minsk, Hviterussland, TELENOR Art Collection, Sammlung Hupertz, Hamburg, Tyskland, Universitetet i Oslos Kunstsamling, Haugesunds Billedgalleri, Det Kongelige Utenriksdepartement, Norsk Kulturråd, Kulturnämnden Göteborg, Statens Konstråd i Sverige, Statoil, Statens Veivesen, Utsmykkingsfondet for offentlige bygg (KORO).
Utstillingen er støttet av Bildende Kunstneres Hjelpefond.

Les mer om kunstneren..

Installasjonsfoto fra utstillingen
Uten tittel
Uten tittel
Uten tittel
Uten tittel
Installasjonsfoto fra utstillingen
8 Uten tittel
Fargetusj på papir, 35 x 47,5 cm (rammemål)
7 Uten tittel
Fargetusj på papir, 35 x 47,5 cm (rammemål)
4 Uten tittel
Fargetusj på papir, 35 x 47,5 cm (rammemål)
19 Uten tittel
Fargetusj på papir, 35 x 47,5 cm (rammemål)
Oversiktsbilde fra utstillingen
Oversiktsbilde fra utstillingen