Utstilling 6. mai - 7. juni 2020

Gjenåpning

Kunstnerforbundet åpner for besøkende onsdag 6. mai.

REDUSERTE ÅPNINGSTIDER:
onsdag – fredag kl. 13-17 og etter avtale

Vi starter forsiktig gjenåpningen av Kunstnerforbundet med reduserte åpningstider fra og med onsdag 6. mai. Vi vil sikre at besøket skal være så trygt som mulig ved å følge smittevernforsvarlige rutiner og følger helsemyndighetenes anbefalinger. Våre ansatte vil sørge for informasjon om retningslinjene som må følges ved besøk. Har du symptomer på smitte ber vi deg om å holde deg hjemme.

Som resultat av covid-19 situasjonen har vi besluttet å forlenge utstillingene til Silje Figenschou Thoresen og Karen Klim til 7. juni.

Solveig Lønseths utstilling OVOM ble avsluttet 4. april. Tekster og informasjon om prosjektet er tilgjengelig i resepsjonen.

Vi ønsker alle sammen varmt velkommen tilbake til Kunstnerforbundet og gleder oss til å møte gamle og nye besøkende!

Er du i risikogruppen og har særegne behov eller bekymringer tilknyttet ditt besøk? Ta kontakt så forsøker vi å tilrettelegge for deg.

Støtt kunstnerne – kjøp kunst!

Er du på utkikk etter et kunstverk til hjemmet eller til arbeidsplassen? Kunne du tenke deg en håndlaget kopp, en kunstbok eller et par øredobber til en venn eller til deg selv? Bestill time for et lukket besøk i vårt kunstlager! Sammen med en av våre ansatte får du hjelp til å bla igjennom hundrevis av malerier, tegninger, fotografi, grafiske verk, skulpturer, keramikk, glass, smykker og tekstiler for å nevne noe.

Kunstnerforbundet samarbeider med rammeverkstedet Artifix som rammer inn verket for deg. For kunder i Oslo tilbyr vi dessuten gratis frakt frem til 1. juli. Vi tilbyr som alltid fleksible betalingsordninger.
Finner du ikke det du leter etter? Vi har også gavekort!

Ta kontakt på info@kunstnerforbundet.no eller ring oss på 23 31 02 40

Silje Figenschou Thoresen

Grunden var stenet, og græstørv fandtes næsten ikke
dette er alt hva man har

Vindussalen og Kabinettet
27.02.-04.04.2020

Silje Figenschou Thoresens skulpturer og tegninger bunner i den samiske designtradisjonen hun har vokst opp i. Tradisjonen tar utgangspunkt i hva man måtte ha for hånden av kunnskaper og materialer når et problem skal løses. En gjerdereparasjon utføres av tau, pinner og staur. Et tørkebur bygges av bestanddelene fra en tidligere gjerdereparasjon. Et kar skjæres til av en kanne for å trutne et sleggeskaft. Estetikken i denne designtradisjonen kan virke tilfeldig, men er først og fremst bestemt av materialene, den kunnskapen man har eller ikke har, og vissheten om at «om jeg sager denne planken i to, kan jeg en gang i framtiden stå her med en planke som er for kort.» Materialene bearbeides minst mulig.

Figenschou Thoresen benytter seg av den samme estetiske tradisjonen. Pinnens, tauets og plankens vilje og logikk styrer prosessen på samme vis som i selvbyggertradisjonen.

På femti- og sekstitallet ga Povl Simonsens ut et verk i flere bind med arkeologiske arbeider hvor han mente at man måtte slutte å spørre seg når samene vandret inn i området. Spørsmålet i seg selv er et dogme. Han viste med sine funn at da den samiske kulturen oppstod, da var vi allerede her. Samene vandret ikke inn i området, vi var her da vi ble samer. Tegningene i serien Vandret Linje er basert på disse arkeologiske tegningene til Simonsen: opptegninger, plantegninger og snitt; boplasser, verktøy, vandringsmønstre, kystlinjer; gresstorv, brenntorv, brolegning, og ildsteder er alle former Thoresen har brukt for å fritt fabulere videre. De fremstår derfor som i bevegelse fra arkeologiske og antropologiske landskap til et objekt til en linje satt løs og videre til et oppløst landskap.
- Utdrag fra tekst av Niilas Helander

På samme måte som Figenschou Thoresen bygger blir også tegningene hennes skapt. En fri utforskning handler i stor grad om å la linjen lede vei. Med utgangspunkt i arkeologisk materiale fra Varanger som tar for seg samisk tilstedeværelse i området, blir funnplasser, vandringsmønstre og redskaper et materiale som inngår i egne konstellasjoner. Uten å la seg diktere av vitenskapen som ligger til grunn for det arkeologiske utgangspunktet lar Figenschou Thoresen øyemål, slitne tusjer og improvisasjon skape nye figurer og nye landskap.

Silje Figenschou Thoresen (f. 1978) bor og arbeider i Kirkenes. Figenschou Thoresen er utdannet interiørarkitekt/møbeldesigner ved Kunsthøgskolen i Bergen, og Konstfack, Stockholm. Hun har hatt separatutstillinger på visningssteder som Terminal B, Kirkenes (2019), Sami Centre for Contemporary Art, Karasjok (2015) og Trondheim Kunsthall (2014). Hun har i tillegg deltatt på en rekke gruppeutstillinger ved steder som Estonian Museum of Contemporary Art, Tallin (2019), Tromsø Kunstforening (2019), Festspillene i Nord-Norge, Harstad (2018), Sámi Dáiddaguovddáš, Karasjok (2018), LIAF (2017) og Trøndelag senter for samtidskunst (2013) og Liljevalchs, Stockholm (2014) for å nevne noen. Figenschou Thoresen har også gjort offentlige utsmykninger på Konstfrämjandet sitt Stockholmskontor og Marttigården i Sverige.
Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond, Norsk Kulturråd, Samiske Kunstnere og Forfatteres Vederlagsfond.

Les mer om kunstneren..

Fra serien Ved mundingen af Lonkuselven fant Nils Olsen Svenske en skiferkniv
Fra serien Ved mundingen af Lonkuselven fant Nils Olsen Svenske en skiferkniv
. Fra serien Om fund øst for elven vides intet.
11 Fra serien Ved mundingen af Lonkuselven fant Nils Olsen Svenske en skiferkniv
Gummiert pose, sommerlasso, klemme, pinne , Takhøyde x 52 x 40 cm
Installasjonsfoto fra utstillingen
21 Fra serien Ved mundingen af Lonkuselven fant Nils Olsen Svenske en skiferkniv
Kobber, kobbertråd, eik, gummi, armeringsjern, klemmer, bivoks, kryssfinér, ukjent treverk, splint, bit av jekkestropp , 149 x 30 x 35 cm
12 . Fra serien Om fund øst for elven vides intet.
Eik, isopor , 65x22x16 cm

Karen Klim

Nye fortellinger
Salene i 2. etasje
27.02.-04.04.2020

Karen Klim viser i utstillingen Nye fortellinger en serie nye arbeider i glass. Med utgangspunkt i vasen utforsker hun beholderens naturlige og kroppslige vesen. Arbeidene veksler mellom ytterpunkter som spenner fra det organiske til det stiliserte, fra det lekne og spontane til det presise.

Vann, is og natur som har blitt transformert av frost er elementer som ofte inspirerer Klims verk. Det hun ønsker å fange i verkene sine, via det flytende varme glasset, er formens sensualitet og karakter. Gjennom sin formmessige utforskning forteller Karen Klim historier som er frosset i tid, som ville vekster innkapslet i en isbre. Titler som Tidlig vår, Fra skogen og Rimfrost forsterker Klims kobling til naturen.

Arbeidene utforsker spenningen mellom kontraster, form og overflate, det transparente og det ugjennomtrengelige og det grunnleggende men like fullt paradoksale ved at fast materie kan være gjennomsiktig.

Med sine kroppslige og organiske elementer minner de oss om at pusten er et av de aller viktigste redskapene for en glassblåser. Arbeidene er tilvirket i en prosess hvor glasset vekselsvis bearbeides både i varm og i kald tilstand. I varmen bearbeides ideen i samspill med hånden og kroppens bevegelse som styrer formgivningsprosessen og hvert intuitive innfall setter spor i løpet av et øyeblikk. I kald tilstand blir glasset utsatt for mer brutale prosesser som sandblåsing, fasettsliping og polering. Komposisjonelle avveininger tas gjennom det kontinuerlige skiftet mellom den urgamle glassblåsningsteknikken og den mer industrielle tilnærmingen i slipeprosessene.

Karen Klim (F. 1951, København) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Kunsthåndverkerskolen i København og Glasskolen i Orrefors, Sverige. I 1978 etablerte hun egen glasshytte på Frysja i Oslo hvor hun fremdeles arbeider. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som Søgne gamle prestegård (2017), Galleri Blås & Knåda, Stockholm (2016), Kunstbanken, Hedemark Kunstsenter (2015), Galleri Svalbard, Longyearbyen Svalbard (2014) og Kunstnerforbundet (2012). Hun har i tillegg deltatt på en rekke gruppeutstillinger i inn og utland, blant annet ved Peder Balke-senteret, Kapp (2018), Soli Brug Galleri, Greåker (2014), Kunsthåndverk 2012 Kunstindustrimuseet Oslo (2012), Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden (2008), Ålesund Kunstforening (2007) og Sandefjord Kunstforening (2005) for å nevne noen. Arbeidene hennes har blitt vist på internasjonale messer som Nomad Circle i St Moritz, Collect i London og SOFA i Chicago. Arbeidene hennes befinner seg i en rekke samlinger, som blant andre Victoria and Albert Museum i London, Kunstindustrimuseet i København, Bornholms Museum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, KODE, Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design, Nordnorsk Kunstmuseum og Sørlandets Kunstmuseum.

Les mer om kunstneren..

Vill vekst