Kunstersamtale
04.04.24, kl. 18:00

Gunn Harbitz og Marit Følstad: STEIN – ROM – FORM – ØKOLOGI

Kunstnersamtale med Gunn Harbitz og Marit Følstad i forbindelse med Harbitz’ utstilling Fundert i stein i Overlyssalen.

Kunstnerforbundet inviterer til kunstnersamtale i Overlyssalen torsdag 4. april kl. 18.00.

Gunn Harbitz og Marit Følstad vil snakke om hvordan de begge benytter stein som materiale for sine skulpturer, installasjoner og stedsspesifikke kunstprosjekter, hvordan skulpturene utformes og tar i bruk rommet, samt om økologi.

Fundert i stein er billedhogger Gunn Harbitz siste årsverk hvor hun viser steinskulpturer som inviterer til berøring. Det er slik hun jobber med stedsspesifikke uteprosjekter, og med forflytning inn i gallerirommet gjøres ingen unntak. Harbitz jobber med bevegelige landskap og taktile bergarter, og beskriver stein som et elastisk, snarere enn et fullt ut kontrollerbart materiale.

Skulpturene er bevegelsesformer som bøyer seg ned mot gulvet – mørk syenitt i møte med Overlyssalens lyse marmor. Publikum kan kjenne på, bevege seg inn under, over og igjennom, og ikke minst lene seg mot de taktile og myke steinene.

Det er viktig for Harbitz å opprettholde steinfagets eksistens i Norge, et håndverk som man kjemper for å bevare.

→ Les mer om utstillingen Fundert i stein.

"Når skulpturene bukter seg ned, vil jeg sitte på gulvet med skulpturens silkemyke overflate mot ryggen," oppfordrer kunstneren.

Harbitz viser også en serie steintavler på veggen der avtrykk av tid gjenspeiles i overflaten av enkelte bergarter. Hun har gitt dem titler på latin som oppleves som en sporing tilbake til det opprinnelige. Hvor kom skriften og ordene fra? Et opphav langt ifra like langt tilbake som bergartene.

Gunn Harbitz (f. 1958) jobber med stedsspesifikke kunstprosjekter der stein er hovedmateriale. Skulpturene hennes låner former fra naturen og kan beskrives som forflytninger mellom natur og kultur, der bearbeidet overflate står i kontrast til ubehandlet materiale. Gjennom 40 år har Harbitz utført en rekke offentlige utsmykninger. Alger, sneller, calamitter (1992) i Steigen var den første utsmykkede rasteplassen i Norge og en forløper for Nasjonale turistveger. Harbitz har sin utdanning fra Vestlandets Kunstakademi (1977–82), Akademia Sztuk Pieknych, Warszawa, Polen (1983), og innføring i steinfaget ved Johansen Monumenthuggeri (1985), der hun også har holdt til i flere år. Hun har hatt separatutstillinger ved bl.a. Dropsfabrikken (2022), Galleri Adde Zetterquist, (2014) og Kunstnerforbundet (2004), og ved Nordenfjeldske kunstindustrimuseum (1997). Harbitz er medlem av Norsk Billedhoggerforening.

Marit Følstad (f. 1969, Tromsø) er en norsk kunstner som bor og arbeider i Oslo. Hun arbeider med skulptur, installasjon og stedsspesifikke prosjekter. For tiden undersøker hun Land Art og prosesskunst der hun ser på forvaltningen av naturressurser og hvordan vi samhandler med vårt naturlige habitat. Siden 2018 har hun laget flere kunstverk og prosjekter der hun bruker natursteinen Masikvartsitt som kun finnes i Kautokeino. Steinbruddet ligger i et vinterbeiteområde for reinsdyr og er derfor kun i drift fra mai til oktober. Dette er et avsides og interessant område å jobbe i, og materialet er ganske komplisert og delikat. Fra utvinningen i steinbruddet er det kun ca. 5 % av steinene som eksporteres. Til alle prosjektene sine har Følstad benyttet restematerialer som anses som avfall fordi de ikke er gode nok for eksport.

Følstad har utdannelse fra Glasgow School of Art i Skottland (1998) og School of the Art Institute of Chicago i USA (2000). Følstad har siden deltatt på en rekke utstillinger i Norge og i utlandet. Hennes separat- og gruppeutstillinger de seneste årene er blant andre NONSITE ved Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal (2022), AKASHIC FIELD ved KODE Kunstmuseum, Bergen (2021), 222T presenterer TRANS : FORM : YOU: LATE Vol. 3 i QB Gallery, Oslo (2020), Vis meg din hage i Kunstnerforbundet, Oslo (2019), MARS Probe, 222T, Oslo (2019), og Ser du tegninga? ved Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand (2019). Verkene hennes er innkjøpt til en rekke offentlige og private samlinger i Norge og i utlandet.

Samtalen foregår på norsk og varer ca. 45 minutter. Enkel servering.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, og er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Talent Norge.

Arrangementet foregår i første etasje, med trapper i inngangen. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.