Markering
01.12.22, kl. 11:00

Verdens hiv-dag (World AIDS Day) 2022

Kunstnerforbundet ønsker å markere verdens hiv-dag (World AIDS Day) til minne om de historiske begivenhetene som har forløpt parallelt og sammenvevd med de mange liv som har vært en del av institusjonen og kunstscenen i Norge.

[English below]

Verdens hiv-dag (World AIDS Day) 2022 hos Kunstnerforbundet er et samarbeid med kurator Håkon Lillegraven og Bard Ydén – leder og programansvarlig Oslo/Fusion International Film Festival.

Dokumentaren «Et liv med hiv» (2006, 58 min) følger tre hiv-positive som er brukere av Aksept, Kirkens Bymisjons senter for hiv-positive i Oslo. Aksept ble opprettet i 1987 av gatepresten Liv Fisknes, som så den mangel på omsorg og støtte aidssyke ble møtt med. Med støtte fra Oslo kommune skulle Aksept yte hjelp til de mest sårbare gruppene og alle som var berørt av hiv.

I dag lever rundt 4200 mennesker med hiv i Norge, og over 98% av disse tar daglige medisiner som gjør at de ikke har symptomer og ikke kan videreføre smitte. Allikevel rapporterer hiv-positive fremdeles en lavere livskvalitet enn den øvrige befolkningen, der opplevelsen av å bli stigmatisert fra omverdenen er en viktig faktor.

Et essensielt virkemiddel i å få bukt med feilinformasjon og stigma er personlig kontakt, å gi viruset et ansikt, en personlighet og en stemme man kan lytte til og forholde seg til. Det er altfor lett å glemme at det finnes et menneske bak diagnosen, og i denne dokumentaren møter vi Ellen, Jarle og Torgrim, som alle lever med hiv og som deler sine personlige historier, opp- og nedturer, og intime øyeblikk for åpent kamera.

«Et liv med hiv» er dedikert til Torgrim Breistrand, som ble funnet død 5. november 2006, tre uker før dokumentaren ble vist på NRK. Han rakk å se den ferdige filmen og var glad og stolt over resultatet.

Dokumentaren ble produsert for NRK og vist på kanalen 27.11.2006, og er tilgjengelig for visning på nett: youtube.com/watch?v=Q1X9nprgUq8.

Oslo/Fusion International Film Festival ble grunnlagt i 1990 under navnet Homofilmfestivalen, og endret senere navn til Skeive filmer. I 2015 ble navnet endret til Oslo/Fusion, men festivalen er stadig Norges eneste filmfestival med fokus på LHBTQIA2S+ (lesbisk, homofil, bifil, trans*, queer, intersex, aseksuell, two-spirit, +) og QTIBIPOC (queer,trans*, intersex, black, indigenous people of colour) tematikk – for å fremme og feire det skeive og kulturelle mangfoldet i vårt samfunn. Den 33. utgaven av festivalen går av stabelen 22. til 29. september 2023 (www.oslofusion.no).

World AIDS Day at Kunstnerforbundet is a collaboration with curator Håkon Lillegraven and Oslo Fusion Film Festival leader and programme manager Bard Ydén.

The TV documentary «Et liv med hiv» (“A life with AIDS”) from 2006 is available today at Kunstnerforbundet and online for viewing at all times on YouTube.

Today 4200 people live with AIDS in Norway, and over 98% of them take medicines daily to live with it as non-detectable (without symptoms and with zero-risk of passing on the virus to their sexual partners). Despite this, stigma is still at large and as AIDS-positive individuals report a lower quality of life then the majority of society. Notably, a penal law established at the height of the AIDS epidemic which criminalised individuals who passed on the virus regardless of safer sex practices and consent was only changed as recently as 2017.

Oslo/Fusion is Norway’s only and longest-running festival dedicated to LGBTQIA2S+ and QTIBIPOC themes and audiences, founded in 1990.