Atelier Kunstnerforbundet på Oslo Open 2023

En helg i året åpner Oslos profesjonelle billedkunstnere og kunsthåndverkere dørene til sine arbeidsrom. På atelierene kan du se kunsten der den skapes.

Atelier Kunstnerforbundet inviterer til åpne atelier under Oslo Open med Magdalena Kotkowska, Nikhil Vettukattil og Karianne Stensland søndag 23. april kl. 12-17.

Oslo Open foregår lørdag og søndag 22.-23. april og er gratis og åpent for alle.

Karianne Stensland på Atelier Kunstnerforbundet — Stillbilde fra videoportrett produsert av Oslo Open, 2021.

Atelier Kunstnerforbundet (AKF) er et atelierfelleskap, et nettverk av kunstinteresserte og nybrottsarbeid innen kunstformidling. AKF tilbyr kunstnere produksjonslokaler og et skreddersydd utviklingsprogram i Kunstnerforbundets egne lokaler i Oslo sentrum.
Les mer om Atelier Kunstnerforbundet her.

Atelier Kunstnerforbundet ligger i 3. etasje i Kjeld Stubs gate 3, med inngang til høyre for Kunstnerforbundet. Bygningen er dessverre uten heis.

To av kunstnerne som også er en del av atelierprogrammet holder åpent andre steder i byen: Sille Storihle holder åpent i Kjelsåsveien 145 på Frysja på lørdag 22. april, og Erika Stöckel holder keramikkverkstedet sitt i Christian Krohgs gate 2 åpent på søndag 23. april.

Les mer om Oslo Opens program lørdag 22. og søndag 23. april 2023 her.

Magdalena Kotkowska på Atelier Kunstnerforbundet
Nikhil Vettukattil på Atelier Kunstnerforbundet — Stillbilde fra videoportrett produsert av Oslo Open, 2021.

Oslo Open har laget videoportretter av Nikhil Vettukattil og Karianne Stensland der de snakker om hva et godt atelier er, hva det betyr for det skapende arbeidet og hva som er drivkraften bak de valgene som blir gjort. Videoportrettene ble produsert som en del av det pandemivennlige programmet våren 2021. Gå hit og scroll ned til videoportrettene av Vettukattil og Stensland.

Nikhil Vettukattil er en kunstner og skribent med base i Oslo. Ved å bruke en rekke medier som lyd, installasjon, performance, tekst, skulptur og video, stiller hans praksis spørsmålstegn ved representasjonsmåter og bildeskapende prosesser i forhold til levd erfaring og historisk kontekst. Han har tidligere stilt ut på arenaer som Nasjonalmuseet (2022), Kunsthall Oslo (2022), K-U-K, Trondheim (2021), CAPC, Bordeaux (2021), Art Hub Copenhagen (2021), K4 Galleri, Oslo (2021) ), Louise Dany, Oslo (2020), EKA Gallery, Tallinn (2020), Kristiansand Kunsthall (2020), og Le Bourgeois, London (2019). Kommende prosjekter inkluderer AdBK (Klasse Widmann), München (2022), KW Institute, Berlin (2022), Camden Arts Center (2023), Tromsø Kunstforening (2023) og FELIX GAUDLITZ, Wien (2023). Han er medlem av kunstkollektivene Tenthaus og Carrie, samt en del av Atelier Kunstnerforbundet (2021-2023). Som medlem av Tenthaus vil han være medkurator for MOMENTUM 12-biennalen i Moss som åpner i juni 2023.

Magdalena Kotkowska bor og arbeider i Oslo. Den grunnleggende opplevelsen av å spørre, tvile og posisjonere sin egen eksistens har blitt en betingelse for Kotkowskas kunstutøvelse. Hennes fragmenterte estetikk er en konsekvens av en interesse for collage, kulturarkeologi og kollektivt minne. Gjennom å redde og transformere materialer omfavner Kotkowskas praksis en rekke ulike håndverksteknikker.

Hun har MA i Kunsthistorie fra University of Wroclaw, BA i Fotografi fra Kunstakademiet i Poznan og MA i Kunst og håndverk fra KHIO. Hun har hatt separatutstillinger på Wroclaw Contemporary Museum (2018) og på Gressholmen Kro i samarbeid med Kunstnerforbundet (2019) og har deltatt på gruppeutstillinger ved institusjoner som Kunsthall Grenland, Porsgrunn (2020), Oslo Kammermusikkfestival (2020), Kraft, Bergen (2020) og Kåken, Oslo (2020).

Magdalena Kotkowska i atelieret — Foto: Marie Sjøvold
Karianne Stensland, "Karianne og Kurt", 2022, videostill

Karianne Stensland bor og jobber i Oslo. Drivkraften i hennes arbeider er undersøkelser og omformuleringer av kjønn, makt og rangordning. Arbeidene innbefatter elementer fra tekst, tegning, musikk og skulptur, ofte presentert gjennom performance, video og installasjon.

Stensland har master i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim, og teaterstudier ved Det Statlige Teaterakademiet i St. Petersburg. Hun var med i den skandinaviske kunstgruppen High Heel Sisters, og en av initiativtakerne til Marienborg prosjektrom og atelierfellesskap i Trondheim. De siste årene har hun hatt soloutstillinger ved Kunstbanken, Hedmark (2020), RAM galleri, Oslo (2017) og Heimdal Kunstforening (2017). I 2022 deltok Stensland på Nasjonalmuseets åpningsutstilling.

FRANK Art Collection på utstillingen "Det skeive blikket" på KODE, 2022 — Foto: Dag Fosse
Fra Erika Stöckels atelier i Christian Krohgs gate 2. — Foto: Tiril Sofie Erdal
Sille Storihle på atelieret — Foto: Julie Hrnčířová

Sille Storihle er kunstner og jobber hovedsakelig med bevegelige bilder og publikasjoner. Fra 2012 til 2020 drev Storihle den queer-feministiske plattformen FRANK sammen med Liv Bugge. Storihles undersøkelser og arbeid fokuserer på rollespill, eller live action role-playing games (larp). Storihle har en Bachelor i Billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim (NTNU) og en MA in Aesthetics and Politics fra California Institute of the Arts, Los Angeles (CalArts). Hen har utstilt på M HKA – Museum of Contemporary Art Antwerp (2020), Kunsthall Oslo (2018, 2017, 2013), Nasjonalmuseet, Oslo (2022, 2014), GiBCA – Göteborg International Biennial for Contemporary Art (2017), Performa, New York (2013) og Sharjah Biennial 11 (2013), m.fl.

Adressen til Sille sitt atelier er Kjelsåsveien 145 på Frysja. Atelieret er åpent lørdag 22. april 12-17.

Erika Stöckel arbeider med skulptur og keramikk som hennes fremste materiale. Arbeidene tar utgangspunkt i kroppens relasjon til maktstrukturer og tidligere verk har i stor grad handlet om å hylle en ikke-normativ kropp. I hennes pågående prosjekt handler det om å undersøke mekanismene bak den undertrykte kroppen og undersøkelser om hvordan vi skaper normer.

Erika Stöckel er utdannet med MA fra Kunsthøgskolen i Oslo (2017), og BA fra Umeå Art Academy (2015). Hun har hatt separatutstillinger på Galleri Konstepidemin (2019) og Akademirommet (2018) og har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, blant annet utstillingen Bakom hörnet vindens jojk ved Sven-Harrys konstmuseum, Stockholm (2020), Villa Bazar, Norsk Billedhoggerforening (2019) Oslo, En vacker utställning, Konstmuseum i Norr, Kiruna (2019) og Materien, situasjonen, rammen, Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær (2018). Stöckel er en av initiativtakerne bak Trailer Gallery og Low Standards.

Adressen til Erika sitt atelier er Christian Krohgs gate 2, og holder åpent søndag 23. april kl. 12-17.

Erika Stöckel på Atelier Kunstnerforbundet — Foto: Tiril Sofie Erdal

Oslo Opens hederspris

Atelier Kunstnerforbundet mottok Oslo Opens hederspris i 2022. Hedersprisen tildeles hvert år av styret i Oslo Open til en person, gruppe eller organisasjon som har gjort en helt spesiell innsats for kunstnernes arbeidssituasjon – for atelier, produksjon eller arbeidsvilkår. Som fjorårets mottaker, vil AKF overrekke hedersprisen til årets mottaker under Oslo Opens åpningsfest på Kunstnernes hus, fredag 21. april.

Et utdrag fra styrets begrunnelse for prisen:

Kunstnerforbundet selv beskriver grepet som «et nybrottsarbeid innen kunstformidling», intet mindre. Og med et skreddersydd utviklingsprogram med mentor, rådgivning og oppfølging av egen praksis, tilgjengelige prosjektmidler, reisetilskudd og eksterne veiledere, fordelt over to etasjer og 287 kvm, er det kanskje også det. Hva Kunstnerforbundet uansett gjør er å prioritere kunsten og kunstneren – og formidlingen av dette – og et slikt grep er uten tvil i Oslo Opens ånd!

<figcaption>Selve prisen ble utformet av mottakeren av hedersprisen i 2021, Tenthaus.</figcaption>
Selve prisen ble utformet av mottakeren av hedersprisen i 2021, Tenthaus.

Her er kart som viser beliggenheten til Atelier Kunstnerforbundet, i Kjeld Stubs gate 3 med inngang til høyre for Kunstnerforbundet. Bygningen er dessverre uten heis.

Gå hit for mer info om å besøke Kunstnerforbundet.

Publisert 20. april 2023
Sist oppdatert 20. april 2023