Giđđadálvi

Samisk og kvensk kunst i Salgsavdelingen

Utstillingen Giđđadálvi markerer Samisk nasjonaldag med en kuratert visning av kunstverk av en rekke samiske og kvenske kunstnere. Salgs­utstillingen viser også verk av andre kunstnere med ulik samisk tematikk, samt publikasjoner om samisk kunst.

Kunstnerforbundet mener det er viktig å vise frem samisk samtids­kunst sentralt i Oslo og har de siste årene vist både separat­utstillinger og holdt arrange­menter og konserter med samiske kunstnere og musikere. Salgsavdelingen har samisk, norsk og annen samtids­kunst tilgjengelig for visning og salg gjennom hele året.

Utstillingen viser verk av Hans Ragnar Mathisen, Hanne Grete Einarsen, Brit Fuglevaag, Geir Tore Holm, Christin Løkke, Åsne Kummeneje Mellem, Tonje Plur, Máret Ánne Sara, Marita Isobel Solberg, Marte Lill Somby, Erika Stöckel, Silje Figenshou Thoresen, Kiyoshi Yamamoto, Marsil Andelov Al-Mahamid, samt en rekke andre kunstnere og kunsthåndverkere.

Utstillingen er kuratert av Raisa Porsanger, samisk kurator og kommuni­kasjons­ansvarlig ved Kunstner­forbundet.

Utstillingen vises frem til og med søndag 19. februar 2023.

Publisert 1. februar 2023
Sist oppdatert 1. februar 2023