Maleri av Sven X:et Erixson på utlån

Fra utstillingen "Humanitet – konstens kraft i svåra tider" på Sven-Harrys konstmuseum — Foto: Mattias Lindbäck

Maleriet Förbannad vare du som icke förbannar kriget (1944) av den svenske maleren Sven X:et Erixson (1899 – 1970) har blitt vist på Kunstnerforbundet ved flere anledninger, sist i utstillingen Förbannad vare du i 2015. I følge utstillingsteksten ble maleriet sannsynlig vist første gang i X:et Erixson sin separatutstilling på Kunstnerforbundet i 1950, samme år som han representerte Sverige på Veneziabiennalen. Kunstnerforbundet eier maleriet og etter en lang periode på kunstlageret, er maleriet blitt konservert og er nå på utlån.

Sven Harrys konstmuseum i Stockholm viser for tiden utstillingen HUMANITET - konstens kraft i svåra tider, kuratert av Paulina Sokolow, som viser hvordan seks svenske kunstnerne på 1930-tallet advarte mot den gryende fascismen i mellomkrigstidens Europa gjennom et kunstnerisk opprop ved hjelp av bildets kraft. Sven X:et Erixsons maleri henger sentralt i utstillingen og det forsøker å vise krigens ansikter samlet under en rødmalt skrift som tar form som en besvergelse i femte Mosebok.

Utstillingen åpnet 8. april og står til 11. september 2022.

Les mer om utstillingen hos Sven-Harry konstmuseum.

<figcaption>Sven X:et Erixson, Förbannad vare du som icke förbannar kriget (1944)</figcaption>
Sven X:et Erixson, Förbannad vare du som icke förbannar kriget (1944)

Publisert 15. juni 2022
Sist oppdatert 15. juni 2022