Møt tre nye aksjonærer i Kunstnerforbundet!

Tre nye aksjonærer har våren 2020 blitt valgt inn i Kunstnerforbundet. Bli bedre kjent med kunstnerne Kiyoshi Yamamoto, Pearla Pigao og Shwan Dler Qaradaki som nå er tre av 150 aksjonærer i Kunstnerforbundet!

Kunstnerforbundets organisasjonsmodell er unik i både norsk og internasjonal sammenheng. Allerede i 1910 ble Kunstnerforbundet opprettet av yngre profilerte kunstnere og institusjonen er i dag et av Skandinavias eldste kunstnerstyrte gallerier. Det konstituerende møtet fant sted 7. desember 1910 med ca 20 kunstnere til stede. Dagen etter ble det sendt ut innbydelse til en rekke kunstnere om å slutte seg til forbundet. Aksjer à 100 kroner kunne tegnes i Rosenkrantzgaten 13 B, hvor komiteen hadde leid utstillingslokale. På den konstituerende generalforsamlingen 27. desember 1910 var Aktieselskabet Kunstnerforbundet et faktum.

Mye har skjedd siden 1910, men modellen er den samme: Kunstnerforbundet er organisert som et idealistisk aksjeselskap som eies av 150 kunstnere med én aksje hver. Generalforsamlingen er Kunstnerforbundets høyeste organ, og her velges det inn nye aksjonærer når noen faller fra. Kunstnerforbundet deler ikke ut utbytte på aksjene, og et eventuelt overskudd pløyes direkte tilbake i driften. Selv om eierskapet ligger hos aksjonærkunstnerne, kan alle søke om utstillingsplass. I 2019 mottok Kunstnerforbundet rekordhøye 660 søknader om utstillingsplass.

En av kunstnerne som er valgt inn som aksjonær er Shwan Dler Qaradaki (f. 1977). Qaradaki kom til Norge som flyktning i 1999 fra Kurdistan. Hans kurdiske identitet er utgangspunktet for arbeidene som ofte finner sin form i tegning, maleri, foto, installasjoner eller video. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og ved Kunstakademiet Sulaimani i Kurdistan i Irak. Qaradakis filmer tar utgangspunkt i hans egen livshistorie og forteller sterke historier.

Jeg har et godt forhold til Kunstnerforbundet og forsøker så godt jeg kan å få med meg utstillingene som vises der. Selv var jeg en av de heldige som hadde utstilling der i 2017. Det er en ære å få lov til å være ”aksjeeier” av en kunstinstitusjon som drives fremover av norske kunstnere. Umulig også å ikke være stolt over at kunstnere som Erik Werenskiold, Henrik Sørensen, Per Krohg og Thorvald Eriksen en gang har tatt initiativ til å etablere en institusjon for over 110 år siden, og at jeg er en del av det i dag.

I 2015 ble han tildelt Kulturrådets Nykommerpris. I 2018 fikk filmen To My Children prisen for beste dokumentarfilm på Kortfilmfestivalen. Qaradaki har stilt ut ved blant annet Kunstnernes Hus, Kunstnerforbundet, Galleri LNM, Festspillene i Nord-Norge, IKM Oslo, Kunstmuseet i Nord-Trøndelag, Skulpturbiennalen og Tegnebiennalen.

Pearla Pigao (f. 1984) er kunstner, musiker og kunsthåndverker som er bosatt i Oslo. Hun er utdannet på Kunsthøgskolen i Oslo. Med bakgrunn innen både musikk og tekstilkunst, utforsker hennes arbeider forholdet mellom lyd og materiale. Hun trekker veksler mellom veving og musikalsk komposisjon for å lage digitalt håndvevde tekstiler som skaper visuelle, taktile opplevelser av lydstrukturer. Ved å bruke kobbertråder som innslag i veven, omdannes de vevde flatene til musikkinstrumenter som aktiveres av publikum. Pigaos interaktive installasjoner har tjent henne en rekke stipend og priser, inkludert Norske Kunsthåndverkeres studentpris og Kunst- og Håndverksprisen fra Fondet for Kunst- og Designstudenter, samt BKH stipend under Stipendutstillingen i Agder 2017. Fra 2018-2020 har hun vært gjestekunstner i Atelier Kunstnerforbundet.

Foto: Karine Klepp

Som en av kunstnerne i Atelier Kunstnerforbundet de siste to årene, har jeg fått et sterkt forhold til Kunstnerforbundet både som arbeidssted og visningsrom. Å få jobbe i et bygg fullt av historie, sammen med mennesker som hver dag er opptatt av å ta vare på og videreformidle både gamle og nye historier, har vært fantastisk og lærerikt. Det er rett og slett veldig stas å få bli aksjonær i et galleri som stadig setter i gang nye prosjekter, og som leverer gode kunstopplevelser hver eneste måned.

Pigao har allerede hatt flere utstillinger nasjonalt og internasjonalt, som blant annet inkluderer SOFT Gallery, Helsinki Contemporary, Atelier Nord, Galleri Format, Norwegian Presence i Milano og CHART kunstmesse i København, der hennes arbeider ble vist både i Charlottenborg Kunst Hall og Design Museum Danmark. Pigaos arbeider er kjøpt inn av det norske utenriksdepartementet for generalkonsulatet i New York, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim og Kiasma i Finland.

Kiyoshi Yamamoto (f. 1982) er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen, Escola de Belas Artes i Rio de Janeiro, og Saint Martin´s School of Arts and Design i London. Nå er Yamamoto bosatt i Bergen hvor han også arbeider som gjestelærer ved Kunstakademiet. Kiyoshi arbeider med både skulptur, performance, og tekstilkunst. Han eksperimenterer med farger og materialer fra industriell produksjon, hvor han samler materialer på ukonvensjonelle måter. Hans arbeider er eksperimentelle og sensoriske, inspirert av japansk kultur. Han utforsker forholdet mellom farge og identitet, og mellom aktivisme og materiell eksperimentering.

Kunstnerforbundet er en viktig arena for meg, som kunstner. Siden mitt første samarbeid med Kunstnerforbundet har jeg alltid følt meg inkludert. Det er få institusjoner i Norge som driver med mangfold på «ekte», og det er en ære å bli aksjonær. Det gjør meg glad og stolt. Takk for tilliten!

I 2019 ble Yamamoto tildelt Sandefjord Kunstforenings kunstpris. Yamamoto har hatt separatutstillinger på Buskerud Kunstsenter, Norske Grafikere og Soft Galleri. Han har også stilt ut ved Tent London, Charlottenborg Kunsthal i København, og ved KODE og Kraft galleri i Bergen. Yamamoto er innkjøpt av blant annet Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og KODE Bergen.

Publisert 14. juni 2020
Sist oppdatert 14. juni 2020