Kari Steihaug
Quai Henri IV (2018) — Kari Steihaug
Rue de Fourcy (2018) — Kari Steihaug

Kari Steihaug
Er det noen som vet at du kommer
Vindussalen
20.09.–21.10.2018

«Er det noen som vet at du kommer», sa taxisjåføren da vi kom fra Gare du Nord til Cité internationale des arts, midt på natten 1.11.2017, mens han så utover 45 mennesker i soveposer på rekke og rad på papp og tepper utenfor Cité, der jeg skulle bo og jobbe i 6 måneder.

Kari Steihaug viser i sin utstilling på Kunstnerforbundet tekstile arbeider som undersøker den kollektive forståelsen av verdien av et hjem. I vindussalen møter vi to nye arbeider i stort format, Rue de Fourcy og Quai Henri IV. To hjem fra gaten i Paris har blitt tuftet sammen av ulltråder fra kunstnerens tidligere installasjoner med strikkeklær som rakner. På nært hold skildrer arbeidene et kaotisk abstrakt bilde som er i ferd med å gå i oppløsning. De fortettede arbeidene er samtidig skjøre, og teppets solide egenskaper er byttet ut med løse tråder og en dristig håndtering av håndverkets for- og bakside. Først på avstand kan man skimte motivene; en feiekost, en badematte, en jakke på en spiker og noe som kan minne om en plante.

Tufting er en teknikk som ofte brukes til å lage matter og tepper til hjemmet. Gjennom Steihaugs håndtuftede tepper blir vi konfrontert med et bilde av en prekær situasjon hvor hjem bokstavelig talt går i oppløsning og tvinges ut i en fluksustilværelse i offentlig rom. Sting for sting forsøker Steihaug å formidle baksidene, det usynliggjorte og det forgjengelige. Steihaug arbeider med installasjoner og funnede objekter, med tid og forgjengelighet, historie og håndverk som sentrale tema. Hennes utgangspunkt er tekstiler knyttet til hverdagslivet, både det som forble ufullendt og det som har vært i noens liv lenge, avlagt og utslitt. Hun reparerer og rekker opp og lar tråder og deler av strikkeplagg fortsette inn i nye sammenhenger. Gjennom sin praksis undersøker hun forholdet mellom erindring og forventning, det kollektive og det private, og det intime og det substansielle.

Kari Steihaug (f. 1962) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Bergen, og Manchester Metropolitan University. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som Fiberspace Gallery, Stockholm, (2018) Syersken i Trastevere, Soft Galleri, Oslo (2017) Rommet du sier vi ikke har, Luleå Kunsthall (2014) Etter Markedet, Naas Konsthandtverk, SE (2012) Arkiv: De Ufullendte, Kunstnerforbundet, Oslo (2007) Arvegods, Kode Bergen (2007) Rest, Henie Onstad Kunstsenter (2005) Minnesmerker og Akershus kunstnersenter, Lillestrøm (2003). Hun har deltatt i gruppeutstillinger som Samla, sortera, ta hand om, Rian designmuseum, SE (2018) VII Biennial of Contemporary Textile Art, Montevideo Uruguay (2017) REPAIR; Tegnebiennalen Galleri ROM for kunst og arkitektur, Oslo (2016) Unraveled, Contemporary Arts Center, Cincinnati, US (2016) Bloom, International Fashion Art Exhibition, China (2015) Textile Biennial, Rijswijk Museum, NL (2015) Myke Monumenter, Kode Bergen (2015) Ruudukko, Marmara University, Istanbul (2014) Threaded/Eingefädelt, Landeshaus, Gallery, DE (2014) og Tusen tråder, Maihaugen og Lillehammer Kunstmuseum (2013) for å nevne noen. Arbeidene hennes er kjøpt inn av samlinger som Lillehammer Kunstmuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Kode Bergen, København Billedkunstutvalg, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Vestra Gøtalandregionen og Norsk Kulturråd.