Nye fortellinger

Nye fortellinger
Salene i 2. etasje
27.02.-04.04.2020

Karen Klim viser i utstillingen Nye fortellinger en serie nye arbeider i glass. Med utgangspunkt i vasen utforsker hun beholderens naturlige og kroppslige vesen. Arbeidene veksler mellom ytterpunkter som spenner fra det organiske til det stiliserte, fra det lekne og spontane til det presise.

Vann, is og natur som har blitt transformert av frost er elementer som ofte inspirerer Klims verk. Det hun ønsker å fange i verkene sine, via det flytende varme glasset, er formens sensualitet og karakter. Gjennom sin formmessige utforskning forteller Karen Klim historier som er frosset i tid, som ville vekster innkapslet i en isbre. Titler som Tidlig vår, Fra skogen og Rimfrost forsterker Klims kobling til naturen.

Arbeidene utforsker spenningen mellom kontraster, form og overflate, det transparente og det ugjennomtrengelige og det grunnleggende men like fullt paradoksale ved at fast materie kan være gjennomsiktig.

Med sine kroppslige og organiske elementer minner de oss om at pusten er et av de aller viktigste redskapene for en glassblåser. Arbeidene er tilvirket i en prosess hvor glasset vekselsvis bearbeides både i varm og i kald tilstand. I varmen bearbeides ideen i samspill med hånden og kroppens bevegelse som styrer formgivningsprosessen og hvert intuitive innfall setter spor i løpet av et øyeblikk. I kald tilstand blir glasset utsatt for mer brutale prosesser som sandblåsing, fasettsliping og polering. Komposisjonelle avveininger tas gjennom det kontinuerlige skiftet mellom den urgamle glassblåsningsteknikken og den mer industrielle tilnærmingen i slipeprosessene.

Karen Klim (F. 1951, København) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Kunsthåndverkerskolen i København og Glasskolen i Orrefors, Sverige. I 1978 etablerte hun egen glasshytte på Frysja i Oslo hvor hun fremdeles arbeider. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som Søgne gamle prestegård (2017), Galleri Blås & Knåda, Stockholm (2016), Kunstbanken, Hedemark Kunstsenter (2015), Galleri Svalbard, Longyearbyen Svalbard (2014) og Kunstnerforbundet (2012). Hun har i tillegg deltatt på en rekke gruppeutstillinger i inn og utland, blant annet ved Peder Balke-senteret, Kapp (2018), Soli Brug Galleri, Greåker (2014), Kunsthåndverk 2012 Kunstindustrimuseet Oslo (2012), Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden (2008), Ålesund Kunstforening (2007) og Sandefjord Kunstforening (2005) for å nevne noen. Arbeidene hennes har blitt vist på internasjonale messer som Nomad Circle i St Moritz, Collect i London og SOFA i Chicago. Arbeidene hennes befinner seg i en rekke samlinger, som blant andre Victoria and Albert Museum i London, Kunstindustrimuseet i København, Bornholms Museum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, KODE, Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design, Nordnorsk Kunstmuseum og Sørlandets Kunstmuseum.