Riga rom
Riga rom (2006) — Margareta Bergman

Vi har gleden av å vise billedkunstneren Margareta Bergmans (1955) første separatutstilling i Kunstnerforbundet med fotoutstillingen Riga Rom i Overlyssalen. Det er 20 år siden Bergman sist stilte ut i galleriet på den kollektive Sommerutstillingen i 1986. Riga Rom markerer samtidig den første separatutstilling av fotografi som kunstart i Kunstnerforbundets Overlyssal. Utstillingen består av 21 fargefotos i varierende størrelser og er en billedserie Bergman påbegynte under et atelierstipend-opphold i Riga, Latvias hovedstad i 2005.

Bergmans arbeider preges av improvisert kontinuitet og hun avbilder sine omgivelser som en undersøkelse av hvordan synet fungerer. Hun arbeider med en saklighet som ikke er dokumentarisk, men heller mental og poetisk, der hun utnytter tilfeldighetene. Verkene uttrykker en kombinasjon av komposisjon og hverdagsforankring. Bergmans intensjon er bilder som skaper uorden i vårt kodede blikk, vise øyeblikk av intimitet. I fotografiets selektive utsnitt av virkeligheten søker Bergman etter noe uhåndgripelig bortenfor fakta, opplevelser utenfor språket. I så måte kan synet opptre som en introvert, kroppslig handling.