Tove Lise Røkke Olsen
Vidda (2004) — Tove Lise Røkke Olsen
Pløyd (2004) — Tove Lise Røkke Olsen

Det er en stor glede for Kunstnerforbundet å vise en separatutstilling med nye arbeider av Tove Lise Røkke Olsen (f. 1959) , en av våre fremste keramiske kunstnere.

Røkke Olsen har siden tidlig på 1990-tallet arbeidet med bøtteformen og fatformen som kunstnerisk prosjekt. Over dette tema har hun videreutviklet formen fra relativt konkrete til frodig-burleske keramiske objekter.

Til denne utstillingen har hun tatt utgangspunkt i et nytt motiv, men også det en gammel bruksgjenstand: klokkestrengen. De keramiske objektene er blitt til ved å kople sammen dreide moduler. Hver modul blir en klokke, og klokkene er satt sammen til en vannrett strek. De keramiske overflatene er ofte inspirert av strukturer i bakken, som jord, snø, is og vann. Klokkene assosierer også til lyd og tid.

“Klokkestrekene” er montert på vegg i salene. I den store glassmonteren viser hun en serie med fat: “Stilleben med krukker”.

Siden diplomeksamen ved Statens Håndverk- og kunstindustriskole i 1988, har Røkke Olsen deltatt på prestisjetunge mønstringer i inn- og utland. Hun har hatt flere separate utstillinger og er innkjøpt av museer og samlinger. I 1993 mottok hun Kunsthåndverkprisen. Samme året deltok hun på Juniutstillingen i Kunstnerforbundet. Av separatutstillinger i Oslo kan nevnes Ram Galleri i 1994 og 1998, og SLIPP 2000 i Kunstnerforbundet.