Bente Louise Aas
Kråke og bjerk (2004) — Bente Louise Aas
Tidlig morgen på hytta (2004) — Bente Louise Aas
Det kommer en steinblokk (2003) — Bente Louise Aas

Det er første gang Bente Louise Aas stiller ut separat i Kunstnerforbundet.

Bente Louise Aas arbeider i det lille format, med små oljemalerier på plate, i et surrealistisk – naivistisk billedspråk. Hun formidler en stillhet i sine bilder med et ladet innhold. Det er noe foruroligende i hennes motiv. Det nære og trygge er satt opp mot truende natur, overdimensjonerte trær, sopper eller mennesker. Observatøren er sentral i motivene. Alt fra porselensdyr til hus og trær er betraktere. Motivene har denne gangen også beveget seg inn i bybebyggelse, skog og fjellandskap. Temaene går igjen i mange av bildene som en slags serie.

Distansen som oppstår mellom det objektivt registrerende og det utrolige fører til et spill mellom det realistiske og det overnaturlige. Fortellingen balanserer mellom det troverdige og det som umulig kan la seg forklare rasjonelt. Grensen mellom det realistiske og det som ikke hører til i det vi kaller virkeligheten er dermed vanskelig å trekke

Bente Louise Aas har en blanding av malerisk intensitet og refleksjon i arbeidene sine. Hun makter å skape eksistensielle øyeblikk av sannhet.