Oversiktsbilde fra utstillingen (2012) — Kjell Nupen
Interiør, eksteriør (2012) — Kjell Nupen
Måneskinn (2012) — Kjell Nupen
Hjemsted (2012) — Kjell Nupen

I sitt kunstnerskap har maleren Kjell Nupen jobbet med et mangfold av kunstneriske teknikker.

Etter mange års arbeid, søker han stadig å skape nye bilder med rot i egne erfaringer og tidligere verk og fremdeles utdype og skape sitt eget rom. Hans kunstnerskap legger vekt på det lineære historiske forløpet.

Fra en kritisk realistisk periode på 1970 tallet har Nupen mer og mer vendt seg mot maleriets egenart og er opptatt av tilhørighet kontra ikke tilhørighet – og søken etter stillhet og refleksjon.

På 1970-tallet var han med å starte fellesverket ”Myren Grafikk” i Kristiansand. I år 2004 hjalp han til med å etablere K.G.V.(Kristiansand Grafiske Verksted). Han har tre ganger latt bygge egne verksteder. De siste ti årene har han knyttet til seg dyktige medarbeidere/ håndverkere på sitt nåværende verksted.

Kjell Nupen har gjennom hele sitt liv jobbet på verksteder i andre land. Fremdeles arbeider han på eksterne verksteder som hos Atelje Ole Larsen, Helsinborg (dyptrykk), Edition Copenhagen, København (litografi), Struktuur 68, Den Haag (porselen), Tommerup Keramiske Værksted, Tommerup (steingods), Hageland Kunst og Metall Støperi, Mandal (bronse).

Han har utdannelse fra Statens Kunstakademi, Oslo (1972-75, under Reidar Aulie, Knut Rose og Ludvig Eikaas) samt Staatliche Kunstakademie Dûsseldorf, Vest-Tyskland. (1975-76, under Gerhard Richter, K.O.Götz og Rolf Sackenheim).

Kjell Nupen (f.1955) har siden år 2002 bodd og arbeidet i sin fødeby Kristiansand.

Utstillingen i Kunstnerforbundet 01.11-28.11 2012 har fått tittelen ”Arkiv”.
Galleri Brandstrup har en parallell utstilling i samme tidsrom.