Filmvisning og samtale
15.02.24, kl. 18:00

Karianne Stensland og Karin Hellandsjø

To filmer av Karianne Stensland.

Én samtale mellom Karin Hellandsjø og Karianne Stensland.

KSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKSKS

Filmvisning og samtale

Torsdag 15. februar kl. 18.00, på loftet i Atelier Kunstnerforbundet

Hjertøya Å Hjertøya - 25 min.
Karianne og Kurt - 8 min.
Samtale med Karianne Stensland og Karin Hellandsjø - 40 min.

«Kunstnerskapet til Karianne Stensland og Kurt Schwitters har ved første øyekast lite med hverandre å gjøre. Bortsett fra like initialer. En K og en S.»

Filmene Hjertøya Å Hjertøya og Karianne og Kurt, produsert til utstillingen KS/KS ved Møre og Romsdal Kunstnersenter høsten 2022, blir nå vist for første gang i Oslo.

Schwitters er mest kjent for sitt Merz-univers, og mindre kjent for sine landskapsmalerier, eller brødbilder, som de ofte blir omtalt som. De mange landskapsmaleriene Schwitters malte under oppholdet sitt på Hjertøya, like utenfor Molde gjennom 1930-tallet, ble byttet mot mat, klær, sko, og andre livsnødvendige ting.

Filmen Hjertøya Å Hjertøya handler om identitet, verdier og tilhørighet, og i filmen møter Stensland fire eiere av Kurt Schwitters sine landskapsmalerier.

I Karianne og Kurt har Stensland iscenesatt et fiktivt møte mellom de to kunstnerne. Schwitters Ursonate ligger som et inspirert bakteppe gjennom filmen, mens samtalen etterhvert utarter seg til å bli en nokså komisk og kakofonisk seanse.

I etterkant av filmvisningen blir det en samtale mellom Karianne Stensland og Karin Hellandsjø, som har arbeidet mye med Kurt Schwitters kunstnerskap.

Karianne Stensland bor og jobber i Oslo. Stensland arbeider innen video, tegning, tekst, skulptur, musikk og performance. Stensland har vært del av atelierprogrammet til Kunstnerforbundet (2021-2023). Stensland har stilt ut både nasjonalt og internasjonalt, har en mastergrad fra Kunstakademiet i Trondheim (2000-05), og teaterstudier ved Det Statlige Teaterakademiet i St. Petersburg (1992-93). Stensland var medlem av den skandinaviske kunstnergruppen High Heel Sisters (2002-2007), og en av initiativtakerne til Marienborg prosjektrom og atelierfellesskap i Trondheim (2005-2010).

Karin Hellandsjø har over 50 års fartstid fra museums- og formidlingsarbeid. Fra 1971 til 1988 var hun tilknyttet Henie Onstad Kunstsenter som konservator/førstekonservator, fra 1988 til 2003 sjefkonservator/nestleder ved Museet for samtidskunst i Oslo, og fra 2005 og frem til hun gikk av med pensjon høsten 2011 var hun direktør ved Henie-Onstad Kunstsenter. Hun arbeider nå som seniorforsker og kunstfaglig konsulent. Utstillingene hun har initiert og kuratert spenner fra modernismen til samtiden, og hennes aktivitet som forsker har resultert i en rekke større kataloger og bøker om blant annet «Ultima Thule. Kurt Schwitters og Norge»

Arrangementet er gratis og åpent for alle, og vil foregå på norsk. Arrangementet foregår på loftet i Atelier Kunstnerforbundet, i fjerde etasje uten heis. Har du spørsmål om tilgjengelighet, kan du ta kontakt med oss på info@kunstnerforbundet.no

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet, et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

For spørsmål om arrangementet eller om Atelier Kunstnerforbundet, ta kontakt på e-post.